Didkatika přírodopisu 1 Sem 7: Hospitace na hodině přírodopisu Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice mikroskop zp02 463 9 •Po absolvování semináře bude student schopen… • •Vyplnit záznamový arch •Vyplnit hodnotící list na hodinu hospitací (náslechů) •Určit použitou výukovou metodu Výukové cíle •Při hospitace student sleduje: • •Fáze hodiny - časový průběh a organizaci hodiny •(Motivace, expozice, fixace, diagnóza, aplikace) •Interakci mezi učitelem a žákem (komunikace žák-učitel, žák-žák, žák-žáci, učitel-třída + aktivitu žáků, reakce žáků na způsob výuky) •Obraz tabule •Použité vyučovací metody •Použité vyučovací formy •Použité vyučovací prostředky •Další postřehy •(výukové cíle, kázeňské postihy apod. zaznamenáváte do poznámek) •=> Vše zaznamenává do Záznamového archu • Hospitace na hodině přírodopisu •Čeho si student všímá u učitele: • •1. pohybu - chodí mezi žáky, sedí, stojí •2. Hlasu – silný, slabý, nevýrazný •3. Písma – píše na tabuli a jak •4. Řeči •5. Stylu výuky •6. Prostředků řízení •7. Vnímavosti situací •8. Motivace žáků •9. Zpracování obsahu učiva •10. Způsobu podání učiva • Hospitace na hodině přírodopisu •Čeho si student všímá u učitele: • •11. Užití učebních pomůcek •12. Aktivity žáků– silný, slabý, nevýrazný •13. Mezipředmětových vztahů – píše na tabuli a jak 14. Učitelových otázek 15. Časového rozvržení hodiny 16. Plánu práce (pozice hodiny v rámci ročního tématického plánu) 17. Modernizace 18. Přípravy učitele na výuku 19. Stylu výuky •Nakonec student hodinu slovně zhodnotí, VŠE vyplňuje do Hodnotícího listu Hospitace na hodině přírodopisu Čeho si na hospitaci všímat? • 1)žáků 2)učitele 3)vnějších podmínek vyučování 4)přípravy na hodinu a průběhu hodiny • •Ad 1) Aspekty týkající se žáků • •jejich chování a ukázněnost při vyučování i o přestávkách •jejich připravenost na vyučování a aktivita při vyučování •druhy a formy samostatné práce žáků, připravenost k samostatné práci •úroveň řečových projevů žáků, jejich poznávacích procesů, vědomostí a dovedností uplatněných při vyučování •chybné žákovské výkony a jejich příčiny •vztahy mezi žáky ve třídě podle jejich vnějších projevů, vztah žáků k učitelům •projevy pozornosti, nezájmu, únavy •povšimnout si nápadných žáků ve třídě a pokusit se o charakteristiku jejich výraznosti • •Ad 2) Aspekty týkající se učitele – viz. pozorovací arch •vztah učitele k žákům •kterých výchovných opatření v průběhu vyučovací hodiny použil a s jakým výsledkem •způsoby prověřování a hodnocení žáků •celkové vystupování učitele (pohyby, gestikulace, mimika, řeč, hlas) • •Ad 3) Aspekty týkající se vnějších podmínek vyučování •prostředí učebny •prostředí školy, její vybavení, její umístění v celkové zástavbě, příznivé a rušivé vlivy okolí školy • •Ad 4) Aspekty týkající se přípravy na hodinu a jejího průběhu •vyučovací formy, průběh výuky hodiny •vyučovací metody •procesuální prostředky při výuce •kvalita přípravy hodiny •chyby ve vedení hodiny •virtuální hospitace na hodině biologie •