Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu Téma hodiny:____________________________________________________ Vypracoval/a: Pro třídu: Místo realizace: (třída, učebna,spec. učebna, tělocvična, hřiště, park, …) Časová dotace: (45 min., 90 min, …) Forma výuky: normativní hledisko: sociální hledisko: Prostředky výuky: (učební pomůcky a technické výukové prostředky, Vybavení žáka) Další informace (dle formy např. velikost skupin): Zařazení do výuky dle RVP (oblast a předmět, ev. Průřezové téma) 1. Vzdělávací oblast – 2. Vzdělávací obor – 3. Tématický celek – 4. Průřezové téma – A) VVC: (správná formulace VVC viz semináře u Didaktiky přírodopisu 2) B) Analýza učiva Tato část musí vždy odpovídat scénáři hodiny! 1. Pojmy: nové (nově vytvářené) – náplň probíraného tématu opěrné: - žákovi známé (to na čem můžete jako učitel stavět), na ně nasedá nové učivo rozšiřující 2. Dovednosti: (které si žák během výuky osvojí nebo procvičí) senzomotorické intelektuální 3. Návyky 4. Myšlenkové operace – např. srovnání, dedukce, analýza, syntéza, zobecňování – vždy uvést konkrétní příklad, nezaměňovat s hladinou kognitivních VVC! 5. Mezipředmětové vztahy vertikální -týkají se vzájemně podmíněných znalostí (např. přírodověda- přírodopis – biologie) horizontální -týkají se paralelně vyučovaných předmětů a vzájemného doplňování a obohacování znalostí 6. Praktický dopad (viz didaktická zásada spojení teorie s praxí – co z hodiny použije v praktickém životě) C. Scénář výuky: Toto je pouze vzor! Použijte rozvržení v Vaší hodiny, ke každé etapě uveďte použité metody výuky a čas! Etapy výuky A/ Úvodní část: 1. Zahájení hodiny 2. Seznámení žáků s cílem hodiny 3 Motivace B/ Hlavní (někdy též základní) část: 1. Opakování a prověřování probraného učiva - diagnóza vyučovacích výsledků minulých hodin – zopakování opěrných pojmů (na čem můžete stavět) - další možnosti: kontrola domácí práce (hodnocení), zkoušení + práce pro třídu (nezapomenout vyhodnotit) 2. EXPOZICE – Zprostředkování nového učiva (různé metody: informačně-receptivní, reproduktivní, problémový výklad apod.) cíl: vytvoření nových pojmů 3. FIXACE - Upevňování nového učiva jeho aplikace - dosažení vyšších kognitivních výukových cílů a vytváření dovednosti - procvičování (aplikace) 4. Shrnutí učiva, uvedení do kontextu dřívějších poznatků (v přírodopise např. systém) - zdůraznění podstaty 5. DIAGNÓZA (prozkoumá efektivitu vyučovacího procesu) - opakování a ověřování porozumění učivu, schopnosti jeho aplikace (průběžné zkoušení, skupinové zkoušení., testování apod.) 6. APLIKACE - teoretická nebo praktická - např. zadání a vysvětleni domácího úkolu (naznačeni postupu, upozorněni na nejnáročnější fáze úkolu, schematický náčrt apod.) C/ Závěrečná část: l. Hodnocení pracovní aktivity žáků (jejich pozornost, kázeň, iniciativa, apod. ) 2. Seznámení s tématem příští vyučovací hodiny (perspektiva) 3. Ukončení hodiny. Scénář výuky můžete zaznamenat do tabulky Fáze Podrobný popis aktivit (činností) (nezapomínejte na otázky pro rozhovory, postupy) Metoda Forma Organizace výuky Čas Poznámky pomůcky Úvod Hlavní část: Závěr Přílohy: (co jste v hodině použili) - teoretická část – výklad, Vaše vlastní příprava na hodinu (může být v ruce) pracovní listy - včetně autorského řešení - didaktické testy - metodické postupy k jednotlivým aktivitám (pozorováním, pokusům, did. hrám, …) - zápis, reálie (teorie k tématu) , - práce žáků - fotodokumentace-videozáznam-CD - ppt prezentace Vlastní závěrečné zhodnocení: - zda jste si správně rozvrhli čas, jak žáci pracovali, co se povedlo, co se nepovedlo…… . - Pokud je příprava pro více tříd – bude více závěrů!