1. V korpusu SYN2010 vyhledejte pravopisné dublety a zapište jejich frekvenci výskytu, např. dotaz: [lemma="gymnázium"], [lemma="gymnasium"] Řešení: 2. Vyberte z kodifikovaných pravopisných dublet tu podobu, která se nachází v korpusu SYN2010 častěji. Jaký je váš jazykový úzus? a) umývadlo – umývadlo, výhrůžka – vyhrůžka, odesílatel – odesilatel, obývatelný – obyvatelný b) mechanismus – mechanizmus, kurs – kurz, ofensiva – ofenzíva, galerie – galérie, citron – citrón, ortoped – ortopéd. 3. Znáte význam slov: babyka, slynout, sumýš, pych, vyžle, vyza? Ve které jazykové příručce najdete odpověď? Vyhledejte slova v korpusu SYN2010 a zjistěte jejich význam a frekvenci výskytu. Řešení: 4. Dokážete objasnit rozdíly ve významu slov, která se shodně vyslovují, ale jejich grafická podoba je odlišná na základě jejich výskytu v korpusu SYN2010? Znáte odborný termín pro označení takových dvojic slov? odbít – odbýt vlis – vlys pisk – pysk sirý – syrý vír – výr visutý – vysutý nazívat se – nazývat se 5. V korpusu SYN2010 vyhledejte nejčastější kolokace slov: dobít, nabýt, mlít, mlýn, vymýtit, vymítat, vížka, brzičko 6. Uveďte slova s předponami s- a z-, která vystihují význam slovních spojení. Ověřte jejich správnost v PČP a jejich užití v korpusu SYN2010. něco opravit – někoho zmlátit – posekat trávu kosou – učinit těleso kosým – pohlédnout shora dolů – uvidět se v zrcadle – přitlouct něco k sobě – pokácet strom – překřížit nohy – zajistit nápravu – 7. Doplňte chybějící písmena a psaní skupin mě – mně odůvodněte. Správnost ověřte v PČP. U vybraných slov ověřte jejich výskyt v korpusu SYN2010 a zapište frekvenci správných i případných chybných podob. uzem_ní, vzpom_l, rozum_t, do_mnka, soukrom_, zam_řit, tam_jší, tajem_jší, zřejm_, m_ňavý, pom_nka, nesm_lý, zapom_tlivost, samozřejm_, nazpam_ť, zatm_ní, zatem_ní