Využití vzdělávacího potenciálu památkových objektů ve školní praxi Vážení kolegové, vážené kolegyně, obracíme se na vás s prosbou o vyplnění dotazníku, jehož cílem je zmapovat využití vzdělávacího potenciálu zpřístupněných památkových objektů, které jsou ve správě Národního památkového ústavu (NPÚ), ve školní praxi. Dotazníkový průzkum je součástí aktuálně probíhajícího šetření, které realizují studenti a studentky Katedry dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Katedry historie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně pod vedením PhDr. Hany Havlůjové, Ph.D. (hana.havlujova@pedf.cuni.cz) a Mgr. Jiřího Miholy, Ph.D. (mihola@ped.muni.cz). Šetření je koncipováno a organizováno na základě spolupráce obou fakult a NPÚ na projektu Vzdělávací role NPÚ: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví ČR (NAKI, 2012 – 2015). Vyplněný dotazník, prosím, zašlete nejpozději do 15.ledna 2013 na adresu jiri.mihola@seznam.cz, mihola@ped.muni.cz nebo osobně na katedře historie PdF MU, Poříčí 9. Na uvedené adrese Vám také rádi poskytneme podrobnější informace o cílech a metodách šetření. Výsledky by měly být zveřejněny v příštím roce na stránkách časopisu Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity - řada společenských věd. Za Váš čas i poskytnuté informace Vám předem děkujeme! Hana Havlůjová a Jiří Mihola DOTAZNÍK Základní informace a instrukce pro rychlejší vyplnění: 1) Dotazník je rozdělen do 7 tématických okruhů, osmá část je určena pro Vaše poznámky, připomínky a komentáře. 2) Pokud se některé téma Vašich zkušeností nebo představ netýká, přejděte, prosím, k dalšímu. 3) 16 z 25 otázek vyžaduje pouze označení relevantních odpovědí. 4) U otevřených otázek využijte tolik místa, kolik potřebujete. 5) Odhadujeme, že odpovědi zaberou max. 35 min. 0. Identifikace Název školy: Jméno respondenta/ respondentky: Aprobace: Délka pedagogické praxe: 1. Exkurze na památkových objektech 1.1 Realizovali jste v posledních dvou letech se svými žáky exkurze na památkové objekty? a) Pokud ano, uveďte alespoň dva důvody proč: * * b) Pokud ne, uveďte alespoň dva důvody proč: * * 1.2. Které měsíce školního roku pro pořádání exkurzí na památkové objekty preferujete? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte.) * září * říjen * květen * červen * jindy:................................ 1.3 Navštěvujete v rámci exkurzí některý z památkových objektů pravidelně? Pokud ano, uveďte: a) Který objekt a proč: b) Kolikrát jste zde za poledních deset let byli? (Alespoň odhadem.) 2. Vzdělávací programy pro školy 2.1 Využil(a) jste některý ze vzdělávacích programů, které památkové objekty nabízejí školám? (Označte relevantní možnost.) a) ANO b) NE c) NEVÍM Pokud ano a bylo jich více, vyberte ten, který považujete za nejzdařilejší a uveďte: a) Na kterém památkovém objektu jste se s tímto programem setkal(a)? b) Co bylo jeho obsahem? c) Pro které věkové skupiny byl určen? d) Uveďte alespoň dva důvody, proč jej považujete za nezdařilejší: * * 2.2 Které prostory byly při realizaci Vámi popisovaného vzdělávacího programu využity? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte) * expozice * jinde v interiéru objektu * venku (nádvoří, zahrada, apod.) * speciální prostory pro vzdělávání * další: ........................................... * žádné 2.3 Kdo vámi popisovaný vzdělávací program vedl? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte) * zaměstnanci objektu * lektoři s pedagogickým vzděláním * další: ............................................. * nedokážu posoudit 2.4 Využil(a) jste někdy nabídku vzdělávacího programu pro školy, který poté pracovníci NPÚ realizovali přímo ve Vaší škole? a) Pokud ano, uveďte, o jaký typ programu se jednalo a zda byl úspěšný: 3. Vzdělávací materiály pro školy 3.1 Využil(a) jste někdy metodické materiály pro učitele nabízené některým z památkových objektů ve správě NPÚ? a) Pokud ano, v jaké formě byly dostupné? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte.) · elektronicky, online · tištěné materiály na místě · na vyžádání poštou, e-mailem · další: ……………………………… b) Do jaké míry jste s nimi byl(a) spokojen/spokojena? (Vyberte jednu z možností.) · zcela spokojen(a) · spíše spokojen(a) · spíše nespokojen(a) · zcela nespokojen(a) · nezaujaly mě 3.2 Využil(a) jste někdy studijní materiály pro žáky nabízené některým z památkových objektů ve správě NPÚ? a) Pokud ano, v jaké formě byly dostupné? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte.) · elektronicky, online · tištěné materiály na místě · na vyžádání poštou, e-mailem · další: ……………………………… b) Do jaké míry jste s nimi byl(a) spokojen/spokojena? (Vyberte jednu z možností.) · zcela spokojen(a) · spíše spokojen(a) · spíše nespokojen(a) · zcela nespokojen(a) · nezaujaly mě c) Do jaké míry zaujaly žáky? (Vyberte jednu z možností.) · žáci se do nich zcela zabrali · žáci je využili pro daný účel · nevzbudily mezi žáky větší odezvu · žáci s nimi neměli chuť pracovat · kdyby mohli, byli by je zcela ignorovali 3.3 S kterými dalšími pomůckami žáci (popř. učitelé) na některém z Vámi navštívených objektů pracovali? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte.) · repliky exponátů · interaktivní tabule · počítače · audiovizuální pomůcky · plány, mapy · faksimile pramenů · další: ……………………………… · nikde nám žádné pomůcky k dispozici nenabídli 3.4 Pokud by existovala ze strany NPÚ nabídka zápůjčky pomůcek do školní výuky (cca na 1 měsíc), o jaký typ materiálu byste měl(a) zájem? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte.) · repliky exponátů · repliky oděvů · audiovizuální pomůcky · plány, mapy · faksimile pramenů · další: ……………………………… 4. Interaktivní prvky v areálu objektu a v expozici 4.1 Se kterými pomůckami, metodami či nástroji, jež měly návštěvníkům umožnit, aby se dozvídali informace o objektu aktivní formou, jste se na exkurzích setkali? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte.) * modely, s nimiž mohou návštěvníci sami manipulovat * rekonstrukce určité činnosti, do níž se mohou návštěvníci zapojit (např. řemeslo) * vizualizace historické proměny areálu (kresba, film, 3D modelování apod.) * možnost prožít návštěvu v určité roli (např. dobového aktéra, badatele) * prohlídky organizované formou hry, popř. obohacené herními prvky * samoobslužná prohlídka objektu * další: .............................. * s žádnými 4.2 Ve kterých prostorách byly interaktivní prvky k dispozici? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte.) * ve venkovní části areálu * v expozici * ve speciálních prostorách (např. středověká herna, bylinková zahrádka) * jinde:.............................................. * nikde 5. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami 5.1 Dáváte při organizaci školních exkurzí přednost památkám, kde je zajištěn bezbariérový přístup? * Ano, navštěvujeme pouze památky, kde je v celé expozici bezbariérový přístup * Ano, ale stačí, když je bezbariérový přístup zajištěn alespoň v části objektu * Ne, památky, které nemají bezbariérový přístup, navštěvujeme zcela běžně 5.2 Pokud by památkové objekty nabízely zvláštní programy pro návštěvníky-žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, které z nich byste na školních exkurzích využili? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte): * programy pro žáky se zdravotním postižením: * zrakovým * sluchovým * pohybovým * mentálním * kombinovaným programy pro žáky se specifickými poruchami učení: * čtení * soustředění 5.3 Které další služby nebo pomůcky pro žáky se SVP byste na památkových objektech při realizaci školních exkurzí ocenili? (Označte všechny relevantní možnosti, popř. doplňte.) · speciálně proškolení průvodci · haptické pomůcky (např. repliky exponátů) · audiovizuální pomůcky (např. audioprůvodce) · další: ……………………………… 6. Oživená historie 6.1 Vysvětlete, jak rozumíte pojmu oživená historie. 6.2 Zúčastnili jste se společně s žáky během některé ze školních exkurzí prohlídek, programů nebo akcí, které by byly zaměřeny na oživenou historii? a) Pokud ano, uveďte na kterém památkovém objektu: b) Do jaké míry jste byl(a) s průběhem programu spokojen/spokojena? (Vyberte jednu z možností.) · zcela spokojen(a) · spíše spokojen(a) · spíše nespokojen(a) · zcela nespokojen(a) · nezaujaly mě c) Do jaké míry zaujal program žáky? (Vyberte jednu z možností.) · žáci se do programu s chutí zapojili · žáci na program reagovali vesměs pozitivně · program nevzbudil mezi žáky větší odezvu · žáci se po většinu času nudili · žáci program považovali za trapný a neváhali jej nevhodně narušovat 7. Komunitní programy a projekty 7.1 Máte ve svém blízkém okolí (docházková vzdálenost od školy) památkový objekt, se kterým spolupracujete? Pokud ano, uveďte který: 7.2 Pokud Vaše škola využívá prostory tohoto objektu, uveďte, při jakých příležitostech: 7.3 Pokud Vaše škola se správou objektu spolupracuje na nějakých speciálních projektech, popište stručně alespoň jeden z nich: 8. Poznámky, připomínky, komentáře: