Zdeňka Poláková Eva Jelínková Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Galerijní zprostředkování Vv Historie galerijní pedagogiky Kateřina Strnadová 1. roč. Mgr., ZS 2012 logo.gif PaedDr. Zdeňka Poláková Narozena 1954 Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Obor Vychovatelství Ukončeno 1988 PhDr. Eva Jelínková Narozena 1950 Masarykova univerzita Filozofická fakulta Obor Národopis Ukončeno 1985 http://mcmp.cz/uploads/images/obsah-stran/o-nas/nas-tym/tym-mcmp-jelinkova.jpg logo.gif Moravské Zemské Muzeum ⃝ Dietrichsteinský palác ⃝ Palác Šlechtičen ⃝ Pavilon Anthropos ⃝ Mendelianum ⃝ Biskupský dvůr ⃝ Památník Leoše Janáčka ⃝ Památník Bible Kralické ⃝ Starý zámek v Jevišovicích ⃝ Zámek Budišov DĚTSKÉ MUZEUM logo.gif Dětské muzeum ⃝ přibližuje muzejní obory zábavnou a hravou formou ⃝ ⃝ ⃝ specializované programy ⃝ sobotní dopolední programy pro děti ⃝ prázdninové akce ⃝ soutěže ⃝ poradenský a metodický servis ⃝ ⃝ 20 let existence logo.gif Eva Jelínková ⃝ koordinátorka projektů pro práci se seniory v Metodickém centru ⃝ programový koordinátor ⃝ ⃝ ⃝ Jak se žije s handicapem aneb poznat znamená porozumět ⃝ Slavní i zapomenutí aneb chytré hlavičky z Čech a Moravy ⃝ Kde včera ani zítra nebylo aneb putování za posledními lovci a sběrači - logo.gif Zdeňka Poláková ⃝ Bývalá vedoucí a programový koordinátor dětského muzea ⃝ Vytváření prezentačních akcí muzea ⃝ ⃝ Řekni mi zrcadlo aneb krása a krášlení od pradávna do nedávna ⃝ Čistota – půl zdraví ⃝ O hračkách, hrách a hraní ⃝ Víš, co jíš aneb co a jak se dříve jedlo ⃝ Skleněná krása aneb Historie nejen vánočních ozdob ⃝ Expedice středověk logo.gif Publikace ⃝ Poláková Zdeňka a kol.: Inspiration muzejní pedagogiky (2010) ⃝ ⃝ Jelínková, Poláková, Seitlová: Děti, mládež,-- a muzea? - logo.gif bg.png ⃝ výběr poznatků z oblasti muzejní pedagogiky ⃝ názorná příručka obsahující užitečné informace a rady ⃝ názornost, stručnost, věcnost ⃝ ⃝ Má muzeum vzdělávat? ⃝ Proč dělat výstavy pro děti? bg.png Co musí mít na paměti autoři interaktivních projektů: ⃝ výstava není učebnice ⃝ ⃝ názornost ⃝ aktivnost ⃝ emocionálnost ⃝ přiměřenost věku, schopnostem, ⃝ zohlednění skladby návštěvníků - bg.png Má muzeum vzdělávat? ⃝ vzdělávací role muzea ⃝ přitažlivé a kvalitní podmínky pro vzdělávání bg.png Jak vytvářet výstavu pro děti ⃝ využitelnost tématu školními skupinami ⃝ tým poradců z řad učitelů i rodičů ⃝ odbornost i srozumitelnost ⃝ kurátor i muzejní pedagog ⃝ informační systém ⃝ bezpečnost ⃝ atmosféra ⃝ rovnováha ⃝ pochopit sdílené a prakticky ověřit bg.png Prioritou je dítě ⃝ exponáty o 20 cm níže než obvykle ⃝ výška pracovních stolů max. 65 cm ⃝ schůdky ⃝ vitríny ⃝ repliky bg.png Kvalitně připravená interaktivní výstava musí nabídnout: ⃝ vhodné prostředí ⃝ zážitek pro různé skupiny návštěvníků ⃝ nové a překvapující podněty ⃝ vnímání všemi smysly ⃝ klíčové souvislosti ⃝ možnosti volby činností ⃝ zpětnou vazbu ⃝ sociální interakce a spolupráce ⃝ úspěšnou prezentaci ⃝ dobrou návštěvnost ⃝ posílení prestiže bg.png Programy pro děti ⃝ překvapující, zajímavé informace a zkušenosti, bavit a přitom provokovat k přemýšlení a pochopení ⃝ srovnávání minulosti se současností ⃝ ⃝ objektové učení ⃝ projektové učení bg.png Muzejní komunikace ⃝ přímý kontakt s exponáty ⃝ muzejní pedagog ⃝ doprovodné materiály ⃝ semináře pro učitele ⃝ dny otevřených dveří ⃝ přímá komunikace se školami a učiteli bg.png Přímý kontak s exponáty ⃝ tištěné slovo X počítačová technika ⃝ ⃝ trojrozměrné předměty ⃝ technická zařízení bg.png Doprovodné materiály ⃝ informační listy ⃝ průvodce pro návštěvníky/učitele ⃝ kvíz, skládačky, obrázkové ⃝ doplňovačky, omalovánky ⃝ vystřihovánky ⃝ pracovní listy ⃝ motivační hry ⃝ popularizační nebo odborný katalog ⃝ zvukový průvodce ⃝ aj. bg.png ⃝ pozornost a paměť ⃝ od známého k neznámému Doprovodné materiály bg.png Muzejní pedagog ⃝ dialog ⃝ návaznost ⃝ výtvarné aktivity, soutěže, hry ⃝ dramatické hry ⃝ projektové učení ⃝ exkurze a průzkumy v terénu bg.png Handicapovaní ⃝ integrace X speciální výstavy ⃝ ⃝ bezbariérovost ⃝ vhodné osvětlení ⃝ kombinace barev ⃝ velikost písma ⃝ aj. - logo.gif Děkuji za pozornost