MAREK A P E TRA ŠOBÁŇOVI Bc. Kamila Reichmannová GP3MP- HTPG, zimní semstr 2012/2013 Vyučující: Mgr. Bc. Alice Stuchlíková, Ph.D. Moto: „Příroda chce, aby děti byly dětmi, než se stanou dospělými.“ J.J.Rousseau Mgr. Petra Šobáňová, PhD. (nar. v Prostějově 1975) Studia: • Doktorský studijní program Pedagogika, PdF Univerzity Palackého v Olo- mouci • Učitelství pro 2. stupeň ZŠ- Český jazyk- literatura a výtvarná výchova, PdF UP Olomouc • Učitelství pro SŠ, PdF MU v Brně. Pracovní zkušenosti: • po studiách na VŠ učila na ZŠ a gymnáziu • od r. 1997 jako výtvarný pedagog • od r. 2004 PdF UP- Odborná asistentka pro obor didaktika VV, věnuje se způsobům vedení a prezentaci dětského výtvarného projevu, hlavně v oblasti zájmové výtvarné výchovy. • muzejní a galerijní pedagogika • neziskové organizace (odborná rada dětských výtvarných aktivit NIPOSARTAMA, Asociace výtvarných pedagogů, Pracovní výbor studia EXPERIMENT, Česká pedagogická společnost. • vlastní tvorba Publikace: • Škola muzejní pedagogiky 1 : Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7. • Vztah výtvarné a muzejní pedagogiky. In HORÁČEK, Martin, MYSLIVEČKOVÁ, Hana, ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní pedagogika dnes : Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. s. 147-160. ISBN 978-80-244- 1993. • Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Vydavatelství UP, 2006. 94 s. ISBN 80-244-1469-4 • Edukační potenciál muzea / -- 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012 -- 394 s. : ISBN: 978-80-244-3034-8 • Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4. Muzejní pedagogika dnes - kolektivní publikace - projekt Kvalitativní inovace výtvarně- pedagogických studijních oborů na PdF UPOL. cíle projektu: 1. příprava muzeopedagogických studijních materiálů 2. zpracování do studijních plánů 3. realizace vzdělávání v inovované formě 4. Evaluace inovované podoby studijních materiálů Hlavní cíl--) zvýšit kvalifikaci studentů pro sektor kulturních služeb (galerie, muzea, expozice hradů- zámků...) Muzejně- pedagogický modul byl zaveden do systému celoživotního vzdělávání PdF UP. Role muzeí a galerií ve školních vzdělávacích programech - RVP - začlenění animačních programů do ŠVP Vztah výtvarné a muzejní pedagogiky - pojem galerijní pedagogika, osobnost M-G pedagoga - kompetence GP: teorie a dějiny umění, praktická umělecká činnost, pedagogika a psychologie, schopnost účinně komunikovat, být flexibilní. - edukační úloha muzeí a galerií Muzejní edukace - její plánování - co je to muzeum? - výchovný smysl muzea - pedagogický kontext ME- vliv na celoživotní učení (formální, neformální, informální) Edukace (edukační proces) - přímá, nepřímá Muzejní edukace x muzejní pedagogika i „ Hledá cesty realizace učení v tomto specifickém prostředí, zkoumá a rozvíjí edukační funkce muzea.“ (V. Jůva 2004) - Školní kurikulum v muzeu - komponenty MP: cíle obsah součinnost pedagoga a žáka/návštěv- níka metody organizační formy didaktické prostředky podmínky T N M (téma. námět, motiv) Téma: Náš dům Námět: Zvuky našeho domu Námět: Domovní znamení Námět: Kdybych byl architektem Motiv: Dům U lásky Motiv: Dům u Paviánů i i i i i i Kapitoly z didaktiky Výtvarné výchovy 1. Didaktika VV 2. Proměny VV na ZUŠ- vývoj „Lidušky“ (LŠU 1959) 3. RVP (ŠVP) 4. Příprava výtvarného pedagoga na výuku 5. Dětský výtvarný projev 6. Typologie DVP Mgr. Marek Šobáň (nar. r 1970) Studia : 1991- 1996 Český jazyk- výtvarná výchova pro II. stupeň ZŠ, PdF UP Olomouc Pracovní zkušenosti: 1996-2000 Předseda a vedoucí lektor občanského sdružení Studio Experiment-Estetika pro děti a mládež 2000-2002 Učitel Čj-Vv na ZŠ 2002-2003 Vyučoval na Katedře výtvarné výchovy PdF UP Olomouc akční a experimentální tvorbu teorii vyučování výtvarné výchovy-muzejní a galerijní animace 2002-dnes Lektor oddělení Arcidiecézního muzea umění v Olomouci (animace, komentované prohlídky, besedy, workshopy pro školy i veřej- nost) • Metodika přípravy animačního programu • Úvod do animační činnosti a její specifika • Animace jako hra: práce s dětským publikem Projekty, workshopy: 2005 Realizace workshopu Stroj času ( společně s Davidem Hrbkem) na konferenci: The Interactive Museum-Projects and Trends, Lorsch, Germany Vražda v muzeu aneb uličníci před obrazy (workshop) Cesta do obrazu a zase zpátky (workshop) Lektor projektu Oživlé baroko 2007-2008 Lektor muzeopedagogického modulu v projektu Kvalitativní inovace výtvarně-pedagogických studijních oborů (Katedra výtvarné výchovy PdF UP Olomouc) Publikační činnost: • ŠOBÁŇ, Marek; ŠMALEC, Petr. Nizozemské malířství 16.-18. století : Pracovní listy ke stálé expozici Muzea umění Olomouc pro děti od 9 do 11 let. Vyd. 1. Olomouc : Muzeum umění Olomouc, 2004. 6,8 s. • Cesta do obrazu a zase zpátky. In ASSENZA, Dora. Kreativita ve škole 7. díl. Vyd. 1. Olomouc : A & M Publishing, 2007. s. 329 - 346. ISBN 978-80-903-654-6-9. • Stručná teorie a praxe muzejní pedagogiky. In Škola muzejní pedagogiky 6. Vyd. 1. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 11 - 55. ISBN 978-80-244-1871-1. • Úvod do animační činnosti a její specifika. In FRIEDLOVÁ, Martina. Umění: prostor pro život a hru : Animátor umění. Vyd.1. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2008. s. 11 - 54. ISBN 978-80-244-1995-4. • Partnerská role Muzea umění Olomouc v projektu Kvalitativní inovace výtvarně - pedagogických studijních oborů . In HORÁČEK, Martin; MYSLIVEČKOVÁ, Hana ; ŠOBÁŇOVÁ, Petra . Muzejní pedagogika dnes : Sborník příspěvků z mezinárodní konference pořádané Katedrou výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci dne 6.5. 2008. Vyd.1. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. s. 45 - 47. ISBN 978-80- 244-1993-0. • Edukační a animační programy muzea. In JAKUBEC, Ondřej; ZATLOUKAL, Pavel . Arcidiecézní muzeum Olomouc. Vyd.1. Olomouc : Muzeum umění Olomouc, 2009. s. 121-122. ISBN 978-80-87149-21-8. Stručná teorie a praxe muzejní pedagogiky 1. programy v muzeích a galeriích Typy galerijních programů: (čerpá z R. Horáčka) - teoretické (komentované prohlídky, besedy) - praktické (kuzry, ateliéry, tvůrčí dílny) - smíšené (animace) 2. struktura animací---) vstupní evokace--) hlavní pracovní část a závěrečná reflexe. Typologie animací (opět R. Horáček) - animace ve stálých expozicích - na dočasných výstavách - pro jednorázovou návštěvu x opakovanou - materiálové, zvukové a hudební, pohybové, slovesné - věkové a sociální skupiny Pracovní listy - pro práci s lektorem- většinou nemají mnoho stran, protože se počítá s komenářem lektora, obsahují místo pro písemné a výtvarné aktivity, slovníček, fotografický a informační materiál. - samoobslužné- můžou být obsáhlejší- od 1listu- po několik stran či brožuru. Doplněny klíčem k řešení, slovníčkem, jsou hl. pro neorganizované návštěvníky a rodiny. „ Z vlastní zkušenosti vím, že i dospělí účastníci programu rádi uvítají, když se mluvené slovo proloží drobnými etudami s prvky dramatické či výtvarné výchovy.“ M.Š. Scénář animačního programu Po seznámení s anotací programu by mělo být návštěvníkovi jasné, co mu účast na animaci přinese. Důležité informace pro objednavatele: - k jakému výstavnímu projektu je program připraven - s jakými díly či dílem se bude pracovat - jaké nové poznatky přinese - pro jakou věkovou kategorii je určen - konkrétní scénář animačního programu str. 43-55, Oživená krajina (Jana Zrzavého- Hornatá krajina), Stručná teorie a praxe muzejní pedagogiky. In Škola muzejní pedagogiky 6. Vyd. 1. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 11 - 55. ISBN 978-80-244-1871-1. Hangáry I. Jak zetlelé trupy želv po větru zvučí hangáry, jsou chrámy pro nedolétlé aeroplány. Marek Šobáň Literatura: • Vztah výtvarné a muzejní pedagogiky. In HORÁČEK, Martin, MYSLIVEČKOVÁ, Hana, ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní pedagogika dnes : Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. s. 147-160. ISBN 978-80-244-1993. • Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Vydavatelství UP, 2006. 94 s. ISBN 80-244-1469-4 • Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4. • ŠOBÁŇ, Marek; ŠMALEC, Petr. Nizozemské malířství 16.-18. století : Pracovní listy ke stálé expozici Muzea umění Olomouc pro děti od 9 do 11 let. Vyd. 1. Olomouc : Muzeum umění Olomouc, 2004. 6,8 s. • Stručná teorie a praxe muzejní pedagogiky. In Škola muzejní pedagogiky 6. Vyd. 1. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 11 - 55. ISBN 978-80-244-1871-1.