ETOPEDIE PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika Předmět etopedie ¨vůči celé populaci ¤preventivní působení (postupy, metody, formy) ¤cíl nzamezit vzniku rizikových aspektů ¨vůči rizikové populaci ¤zvýšená pravděpodobnost selhání v obl. psychické i sociální ¤cíl nomezení rizikových aspektů, nrizik v podmínkách, průběhu edukačního procesu nmotivace k žádoucímu chování ¨vůči populaci s PE, PCH ¤přerušení nežádoucího vývoje v jejich chování ¤stabilizace osobní a sociální situace ¤navázání nových modelů chování Cílová skupina etopedie ¨1) Děti bez výraznějších problémů ¤preventivní aktivity např. preventivní programy sociálně patologických jevů…) ¤eliminace ohrožujících podmínek nejen ve školním prostředí ¨2) Děti v riziku („At-risk Youth) ¤čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální ¤preventivní aktivity, diagnostika a poradenství ¨3) Děti s problémy v chování a poruchami chování ¤vývoj PCH : působení rizikových faktorů – problémové chování – porucha chování ¤důležitost včasné intervence ¤reedukace, diagnostika a poradenství Porucha emocí nebo chování (PE, PCH) ¨je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka ¤liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem ¤projevy mají nepříznivý vliv na školní výkon, včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností ¨ ¨Současně ¨je něco víc, než přechodná, předvídatelná reakce na stres ¨vyskytuje se současně ve 2 různých prostředích (jedno škola) ¨přetrvává i přes individuální intervenci ¨ ¨projev narušeného vztahu k výchově, společnosti, sobě samému ¨postižení je výsledkem vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory Často užívané pojmy ¨ADHD ¤„Attention Deficit Hyperactivity Disorders“ ¤hyperaktivita s poruchou pozornosti ¨ADD ¤Attention Deficit Disorder ¤porucha pozornosti (bez hyperaktivity) ¤syndrom snížené pozornosti ¨ODD ¤Oppositional Defiant Disorder ¤porucha chování s opozičním vzdorem ¤opoziční vzdorné chování ¨ ¨Vývoj a užívání názvosloví – viz Kapitoly str. 373 ¨Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? ¨Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? ¨vyvolávají v jiných nelibé pocity ¨provokují druhé k negativní reakci v chování ¨nebývají oblíbení mezi vrstevníky ¨málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách ¨ve škole zažívají neúspěchy v učení ¨v sociálních vztazích bývají často odmítání druhými, zažívají odcizení ¨svým chováním trvale rozčilují a provokují autority, vypadají jakoby si říkali o potrestání •považují se za smolaře, za neúspěšné •mívají malé sebevědomí •jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle •opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací •převažuje u nich krátkodobá motivace •vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat •jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem •neumí se radovat z drobných úspěchů Praxe v etopedii - fáze Prevence ¨soubor opatření, který se zaměřuje na předcházení vzniku a prohlubování poruch chování ¨ ¨Primární ¨zamezit vzniku antisociálního chování, ¨jeho upevnění jako ustálený vzor chování ¨ ¨Sekundární ¨náprava a zlepšení ustálených vzorů antisociálního chování ¨ ¨Terciární ¨přizpůsobit nebo zmírnit negativní následky antisociálního chování, které se již pravděpodobně nezmění Úkoly prevence ¨před vznikem poruchy emocí nebo chování •1. podpora pedagoga v přirozeném školském prostředí •2. podpora jedince s problémovým chováním ▫orientace ve vlastních reakcí a projevech, ve vztazích, v reakcích okolí na vlastní chování •3. podpora sociálního okolí jedince ▫spolužáci, rodiče, orientace v reakcích, v budoucích možných řešeních •4. odstraňování ohrožujících a škodlivých aspektů v jeho sociálních podmínkách Intervence ¨udržet celistvost pedagogického působení ¨opětovně stabilizovat ¤potřeba orientace v situaci ¤potřeba jistoty ¤potřeba stability ¨vyvést žáka z bludného kruhu ¨poradenství – diagnostika – opatření ¨ ¨DIALOGICKO-KOOPERATIVNÍ vztah ¨aktualizovat potencialitu osobnosti ¨ Úkoly intervence ¨podpora - při vzniku poruchy emocí nebo chování ¨1. eliminovat, popř. odstranit zdroje nežádoucích vlivů, ¨2. vytvářet důvěru v sebe sama, sebeúctu, ¨3. probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity, ¨4. posilovat pozitivní sociální vztahy ¨ ¨těžiště práce v zařízeních preventivně-výchovné péče Úkoly rehabilitace ¨resocializace •ve školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy ¨ •1. poskytnout korektivní zkušenost, zprostředkovávat •2. nové zážitky a podněty - pocit kompetence, •3. poskytnout mu prostor pro pochopení vztahových souvislostí, hodnot, •4. pomoci mu vidět vlastní perspektivu – orientace na budoucnost ¨ •Hledání nových výchovně-vzdělávacích perspektiv – při diagnostice, reedukaci ▫vytváření nových vzorců chování ▫navazování a posilování nových sociálních vztahů Kombinace názvů pro poruchy chování ¨emocionální ¨chování ¨sociální ¨osobnostní ¨narušení ¨postižení ¨porucha ¨nepřizpůsobivost ¨konfliktnost ¨oslabení ¨nedostačivost Legislativa ¨zákon 109/2002 ¤o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů ¤novela - zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb. ¨vyhláška 458/2005 ¤kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchově vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče ¨vyhláška 438/2006 ¤kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež ÚV a OV Dětský domov se školou ÚV Dětský domov ÚV Výchovný ústav ÚV a OV Školská zařízení pro ÚV a OV Edukace jedinců s ústavní výchovou ¨Ústavní výchova (nařízená) ¤nařizuje ji soud ndle zákona o rodině nebo zákona o soudnictví ve věcech mládeže do 18 let ¤trvá tak dlouho, pokud je nezbytně nutné, nejdéle do dosažení zletilosti ¤zrušit ji musí soud Edukace jedinců s ochranou výchovou ¨Ochranná výchova (uložená) ¤nařizuje se jedincům od 12 do 18 let podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže ¤u dětí od 12 do 15 let nza spáchání trestného činu, za který byl uložen výjimečný trest ¤mladistvým od 15 do 18 let nza trestný čin, pokud je pravděpodobné, že bude mít vyšší efekt, než odnětí svobody ¤pouze ve speciálních školských výchovných zařízeních Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy ¨děti/mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let ¨ ¨poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření ¨ ¨zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let Schéma systému poskytované péče ohroženým dětem ¨(podle DDÚ Hradec Králové) Ohrožené děti Orgány sociálně-právní ochrany dítěte soud poskytování péče v DDÚ umístění do následných ústavních zařízení Mimosoudní řešení Návrat do rodinné péče (současný stav asi 4 %) Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy ¨diagnostický ústav ¤nebo na žádost rodičů (zákonných zástupců) ndůvodem poruchy chování ¤děti krátkodobě - zpravidla na 8 týdnů ¤provádí komplexní diagnostiku à umístnění do školského zařízení ¨dětský domov ¤pro děti s nařízenou ÚV, které nemají závažné poruchy chování n(umístěny ze sociálních důvodů) ¤zpravidla od 3 do 18 let (max. do 26) ¤děti, o které nemá kdo pečovat, nebo kterým nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy ¨dětský domov se školou ¤edukace dětí s nařízenou ÚV, výjimečně s uloženou OV ¤od 6 let do ukončení povinné šk. docházky ¤mají závažné poruchy chování ¤vyžadují výchovně – léčebnou péči ¨výchovný ústav ¤zařazeny mladiství starší 15 let ¤se závažnými poruchami chování ¤na základě nařízené ÚV nebo uložené OV ¤případně dítě starší 12 let s uloženou OV, v jeho chování se projevují závažné poruchy chování znemožňující umístění do DDŠ