2012 KURIKULUM I Proměny a trendy v kurikulární realitě Proměny a trendy v kurikulární realitě nObsah: 1.Kurikulární politika státu (Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století v ČR) ; 2.Související strategické dokumenty; 3.Související právní dokumenty; 4.Změny v systému a formě kurikulárních dokumentů. n n Proměny a trendy v kurikulární realitě n1. 5. 2004 - vstup ČR do EU nZákladní pojmy a principy: vČtyři svobody - pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu. vEvropská dimenze v kurikulu a vzdělávání učitelů – výchova evropského občana; chápaní rozdílů, shodností; odpovědnost za budoucnost Evropy; sdílení společných hodnot; vzájemná tolerance, vstřícnost; kultivace vztahu k Evropě; flexibilita a mobilita pracovníků, uplatnění na mezinárodním trhu práce (Maastrichtská smlouva, čl.126) n Zásadní změna v roce 1989; velké uvolnění – nic z bývalých kurikulárních dokumentů nebylo považováno za dobré Proměny a trendy v kurikulární realitě n nPrincipy vzdělávací politiky: 1.Subsidiarita (rozhodování probíhá na nejnižší možné úrovni). 2.Participativnost (spoluúčast co nejširších partnerů). 3.Spravedlivost. n n Školy mají velkou autonomii, která není vyvážena vysokou odpovědností; zřizovatelé, rodiče, děti, žáci, vysoké školy, odborná pracoviště (PPP, SPC…), výzkumná pracoviště; příležitost pro každého – rovnost příležitostí bez bariér (jazikových, etnických, kulturních, ekonomických…) Proměny a trendy v kurikulární realitě nPříležitosti: nVyužití vnitřního trhu EU nZahraniční investice nStrukturální fondy nSociální a kulturní spolupráce nOsobní mobilita n nRizika: nHarmonizace legislativy nImigrace nByrokracie nOmezení státní suverenity n Pracovní příležitosti; investice do firem; ve školství do ICT, výuky jazyků, enviromentální výchovy….; Legislativa ve školství je na národní úrovni – v každé zemi jiná; imigranti – levná pracovní síla; náklady na agendy v Bruselu…; Šengen. prostor Proměny a trendy v kurikulární realitě nSouvisející strategické dokumenty: 1.Zelená kniha, 1993 2.Bílá kniha EU, 1996; 3.České vzdělávání a Evropa, 1999 n Definuje 4 pilíře vzdělávání: n - Učit se poznávat n - Učit se jednat n - Učit se žít společně n - Učit se být n n Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století v ČR a školská politika (Zelená kniha, Bílá kniha, dlouhodobé záměry ČR, krajů). Proměny a trendy v kurikulární realitě nSouvisející strategické dokumenty: n Bílá kniha ČR, 2000 n Definuje 5 strategických cílů: 1.Kvalita vzdělávání (důraz na evaluační prostředí) 2.Spojení se sférou práce (vzdělávací obory) 3.Druhá šance – celoživotní vzdělávání 4.Jazyky 5.Investice (do vzdělávání -% HDP) n Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století v ČR a školská politika (Zelená kniha, Bílá kniha, Dlouhodobé záměry vzdělávání v ČR, Dlouhodobé záměry krajů, měst a obcí). Základní právní dokumenty (např. Listina lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, Školský zákon, zákon o pedagogických pracovnicích, Vyhláška o mateřské škole, Pracovní řád pro učitele, …) Proměny a trendy v kurikulární realitě nSouvisející strategické dokumenty: nLisabonská smlouva, 2000 nCílem vzdělávání je zvýšení konkurenceschopnosti: 1.ICT ve vzdělávání 2.Klíčové kompetence 3.Profesionalizace vzdělávání učitelů 4.Otevřené učení (zvýšení přitažlivosti) 5.Jazykové vzdělávání (3 jazyky) 6.Podpora mobilit a evropské spolupráce n Připravuje se „Standard učitelské profese“; diskutují se atestace… Proměny a trendy v kurikulární realitě nNěkteré související právní dokumenty: nZÁKONY: -561/2004 Sb. školský zákon -563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících -104/1991 Sb. Úmluva o právech dítěte -101/2000 Sb. zákon o ochraně osobních údajů -258/2000 Sb. zákon o ochraně veřejného zdraví -20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu -563/1991 Sb. o účetnictví -499/2004 Sb. zákon o archivnictví a spisové službě n [USEMAP] Všechny předpisy v platném znění; Souvisí s právní subjektivitou škol a jejich finanční i vzdělávací autonomií. Proměny a trendy v kurikulární realitě nNěkteré související právní dokumenty: nVYHLÁŠKY A DALŠÍ: -14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání -73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně -72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních -Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků64/2005 Sb. o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů -Nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé vyučovací povinnosti -106/2001 Sb. hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti -107/2005 Sb. o školním stravování -364/2005 Sb. o vedení dokumentace škol n [USEMAP] Proměny a trendy v kurikulární realitě n nKurikulum české školy do r. 1989 nCíle byly vymezovány v politických dokumentech a nebyly transformovány do kategorie pedagogických cílů. nFunkce školy byla příprava na život, práci a obranu socialistické společnosti. nObsah byl podřízen ideologii marxismu-leninismu. nÚčast na vyšších stupních vzdělávání byla často podmíněna loajalitou rodičů s politickým systémem. n Proměny a trendy v kurikulární realitě nKurikulum české školy do r. 1989 nPodporovalo přípravu manipulovatelných a podřízených lidí, neohlížeje se na jejich očekávání, potence, přesvědčení, individuální orientaci a zájmy. nDůsledky autoritativního, uniformního a žáky nedostatečně respektujícího kurikula se projevovaly ve formálnosti výuky a školního života vůbec, v celkovém klimatu školy, v malé motivovanosti žáků pro učební činnosti i v jejich průměrnosti. n (Walterová, E.) n n Proměny a trendy v kurikulární realitě nSoučasné kurikulární dokumenty nDvoustupňový systém kurikulárních dokumentů nStátní úroveň (NPV;RVP) nŠkolní úroveň (ŠVP; TVP) üNárodní program vzdělávání formuluje požadavky na vzdělávání, které jsou platné v počátečním vzdělávání jako celku; üRámcové vzdělávací programy vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy (pro předškolní, základní, a střední vzdělávání). üRVP definují cíle vzdělávání n Proměny a trendy v kurikulární realitě nSoučasné kurikulární dokumenty üŠkolní vzdělávací program si vytváří každá škola podle zásad stanovených v příslušném RVP. üPodle školních vzdělávacích programů (ŠVP) se uskutečňuje vzdělávání v jednotlivých školách. n Kontrolní otázky: 1.Z jakých principů vychází vzdělávací politika státu? 2.Které jsou zásadní strategické dokumenty ovlivňující vzdělávání v ČR? 3.Které stěžejní zákony a vyhlášky ovlivňují fungování škol? 4.Uveďte hlavní rozdíly v pojetí kurikula české školy před rokem 1989 a v současnosti? Děkuji za pozornost