ˇŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM MATEŘSKÉ ŠKOLY BRNO, KLÁŠTERSKÉHO 14, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Řekni mi, já zapomenu. Ukaž mi, já si to zapamatuji Nech mě to dělat, já to pochopím Zpracovala Bc. Hana Vilámová a kolektiv MŠ Brno, Klášterského 14 Schváleno na pedagogické radě dne 30.8. 2009 I. ZÁKLADNÍ ÚDAJE A CHARAKTERISTIKA Mateřská škola Brno, Klášterského 14, příspěvková organizace vznikla 31.10. 2006 přestěhováním MŠ Pompova do nově zrekonstruovaných prostor. Je samostatným právním subjektem. Zřizovatelem je Statutární město Brno, Městská část Brno- jih, ředitelkou a statutárním zástupcem školy Bc. Hana Vilámová. Adresa MŠ: Klášterského 14 617 00 Brno Telefon 545233345 e-mailová adresa: msklasterskeho@seznam.cz IČ: 750 244 11 Mateřská škola se nachází se v klidné části rodinných domů v Komárově a přitom je v blízkosti konečné zastávky tramvají č. 9 a 12 a zastávek autobusů MHD. Provoz MŠ je od 6,00 do 16,30. Budova je dvoupatrová s přiměřeně velkými prostory, s bezbariérovým přístupem, výtahem. Součástí MŠ je moderní kuchyně a prostorná zahrada (2947 m2) s dostatkem zeleně, vybavená zahradním nábytkem , letní sprchou a dřevěnými hracími prvky pro rozvoj pohybových aktivit dětí Škola je pětitřídní s kapacitou 100 dětí ve věku od 3 do 7 letářčáář. Všechny třídy jsou věkově smíšené - heterogenní, protože víme, že v tomto věku dítěte jde o významnou vývojovou etapu v jeho životě , a to je vztah k druhým dětem. O to silněji si dítě ve smíšené třídě rozvíjí, ale i prožívá nenásilnou formou vlastnosti jako je - obětavost, tolerance, soucit, pomoc druhým. Snažíme se tím připravit dětem vhodné podmínky pro základy vztahu nad jiné vzácný a to je přátelství. Ve třídách je zapsáno pouze 20 dětí a naší snahou je zachovat rodinné prostředí, ve kterém vládne radost, klid, pohoda a pocit bezpečí. Na přání rodičů je dítě zařazeno do třídy, kterou si vybere. Zápis do MŠ probíhá vždy měsíci leden- únor na příští školní rok. Přijímáme děti od tří let věku, pokud se jedná o dítě obou zaměstnaných rodičů a je zralé pro přijetí, může ředitelka udělat výjimku a přijmout dítě i mladší. Pokud se v MŠ uvolní místo v průběhu školního roku, může nastoupit nové dítě. Spolupracujeme se Základní školou Tuháčkova, Statutárním městem Brno MČ Brno- jih, Pedagogicko-psychologickou poradnou Čechýňská, Knihovnou Jiřího Mahena v Komárově, Základní uměleckou školou Slunná, našimi partnery jsou rodiče, kteří: · se podílejí na programu MŠ, · zapojují se do její činnosti, · seznamují se s materiály školy, podílí se na jejich dotváření · zúčastňují se akcí pořádaných školou · využívají návštěv a konzultací · využívají schránku důvěry · seznamují se a respektují řád školy · sledují informace o dění v MŠ Naše mateřská škola je zařazena do bezplatného projektu MMB „Angličtina do škol“pro děti v posledním roce docházky do MŠ. Vede jej učitelka ZŠ Tuháčkova, která pak děti učí i na základní škole. Ve školním roce 2009/2010 se naše mateřská škola zapojila do projektu KidSmart Early Learning Programme. Získali jsme od společnosti IBM Česká republika zdarma počítačové centrum se vzdělávacími programy pro děti od tří do šesti let, rovněž disponujeme interaktivní tabulí. Děti tak mají možnost se seznamovat s nejmodernější technikou a učí se je využívat. Z dalších nadstandardních aktivit v rámci ŠVP nabízíme: keramický a výtvarný kroužek, hru na flétnu, logopedickou péči, základy gymnastiky, sportovní kroužek, předplaveckou výchovu, canisterapii, návštěvy divadel a muzeí, školy v přírodě, výlety. Kroužky většinou probíhají v odpoledních hodinách v prostředí MŠ, vedou je naše paní učitelky. Naším záměrem je SPOLEČNĚ VYTVOŘIT KLIDNÉ, BEZPEČNÉ A RADOSTNÉ PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM SE DÍTĚ CÍTÍ AKCEPTOVÁNO, PŘIJÍMÁNO SE VŠEMI SVÝMI NÁPADY, PROJEVY A ZVLÁŠTNOSTMI Pracujeme podle vlastního školního vzdělávacího programu JE NÁM DOBŘE NA SVĚTĚ, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Kurikula podpory zdraví v MŠ. Předškolní vzdělávání se uskutečňuje ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne v mateřské škole vyskytnou. Naše cíle: Pro dítě předškolního věku je daleko důležitější, jak se v mateřské škole cítí, než to, co umí a zná. Proto smyslem práce učitelky není sledovat výkony dětí, ale především zabezpečit fyzickou a psychickou pohodu dětí a podmínky pro optimální vývoj každého jednotlivého dítěte. Vytvářet a rozvíjet harmonicky rozvinutou osobnost, aby v rozsahu svých osobních předpokladů a možností získala věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost a základy kompetencí důležitých pro její další život a vzdělání. Rozvíjet samostatnou osobnost se základy zdravého sebevědomí a důvěru ve vlastní schopnosti, působící na své okolí. Osvojit si základní pravidla chování a životních hodnot v mezilidských vztazích Usilujeme o to, aby předškolní vzdělávání zahrnovalo všechny oblasti rozvoje dětské osobnosti. * Biologická (Dítě a jeho tělo) * Psychologická (Dítě a jeho psychika ) * Interpersonální (Dítě a ten druhý ) * Sociálně kulturní (Dítě a společnost) * Enviromentální (Dítě a svět) Prostředky k dosažení: · prožitkové učení, při němž dítě přirozeně získává to, co je pro něj v tomto období pro jeho vývoj důležité · hra je účinným pomocníkem výchovy i socializace · vytvářet podnětné prostředí · individuální přístup ke každému dítěti · respektovat soukromí dětí · uspokojování potřeb dítěte · všechny děti musí dostávat stejnou příležitost k rozvoji vlastní tvořivosti · děti ve stejné době mohou vykonávat různou činnost · posilování sebevědomí dětí a jejich důvěru ve vlastní schopnosti · vytvářet prostor pro otevřenost, důvěru, citovou vřelost, zájem jeden o druhého, pocit blízkosti · na negativní emoce dětí reagovat empaticky, umět se vcítit do pocitů druhého · kultivovat mravní a estetické vnímání · osobní příklad chování všech zaměstnanců · analýza vzdělávacího procesu a jeho výsledků (autoevaluace, evaluace), · společenství mateřské školy a rodiny – vzájemná úcta, otevřenost, spolupráce · spolupráce se ZŠ – společná strategie zdravého přechodu dětí do ZŠ, spolupráce na projektu Angličtina do škol · začlenění MŠ do života obce- podílíme se na organizaci akcí obce, vystupujeme pro seniory, při vítání občánků, ředitelka je členkou školské komise PODMÍNKY Budova školy je moderní, prostorná, vzdušná a velmi dobře vybavená. Jednotlivé třídy poskytují dětem svým promyšleným uspořádáním dostatek soukromí i prostoru pro hru, tvořivé činnosti, experimentování odpočinek i zábavu. Máme vytvořeny hrací kouty a centra aktivit, umožňující každému dítěti ty nejlepší podmínky pro individuální rozvoj osobnosti a jeho schopností. Vybudovali jsme prostory pro výtvarnou dílnu a pro flétnu. Třídy jsou vybaveny novým nábytkem, který je volen tak, aby děti měly hračky a pomůcky možnost vidět a mít je na dosah. Nábytek splňuje současné trendy a požadavky.: · zdravotně nezávadný · bezpečný a estetický · funkční a podnětný · výškově nastavitelný Děti se podílí na úpravě a výzdobě celé budovy. Prostory neustále vybavujeme a modernizujeme. Velkým kladem je vlastní kuchyně, která patří svým vybavením k nejmodernějším u nás. Denně je v ní připravována čerstvá , chutná, plnohodnotná a správně vyvážená strava. Do jídelníčku zařazujeme celozrnné pečivo, zakysané mléčné výrobky, ovoce, zeleninu, luštěniny, převažuje bílé maso a ryby. Do jídla děti nenutíme, ale učíme je všechno ochutnat a naučit je zdravému a správnému stravování a stolování.Pokud si rodiče vysloveně nepřejí, aby dítě jedlo nebo pilo nějakou potravinu, domluví se s učitelkou, která to respektuje. Pitný režim je zajišťován v během celého dne. Dětem je podáván ovocný nebo bylinkový čaj a vitamínové nápoje. Naší snahou je umožnit dětem co nejvíce volného pohybu. Ve všech ročních období využíváme ve velké míře zahradu MŠ, každoročně jezdíme do školy v přírodě i s rehabilitačním zaměřením, využíváme blízkou cyklistickou stezku, vycházky k řece. K potřebě spánku a odpočinku je přistupováno individuelně k potřebám dítěte nebo po domluvě s rodiči. Snad nejvíce ze všeho potřebuje dítě lásku a klid. Proto dbáme na to, aby prostředí naší mateřské školy bylo radostné a klidné, personál školy k dětem laskavý, vyhledával příležitost k úsměvu a pohlazení. Některé dětí, které k nám chodí, zde má nebo mělo sourozence a znají prostředí MŠ. Pro nové děti je umožněna návštěva MŠ s rodiči, mohou si zde pohrát.Rovněž při adaptaci dítěte na nové prostředí je umožněn rodičům pobyt ve třídě. Aby prostředí v mateřské škole bylo klidné , radostné, plné pohody,komunikativní a se vzájemnou důvěrou všech zúčastněných, vznikla pravidla soužití vytvořená dětmi nebo s jejich účastí : PRAVIDLA SOUŽITÍ VE TŘÍDĚ · Neodcházet ze třídy bez domluvy s učitelkou · Neběhat mezi stolečky, po schodech a v šatně,abychom neublížili sobě ani ostatním · Zbytečně nekřičet, abychom šetřili své zdraví i ostatních, nerušili hru · Používat vhodná slova · Dodržovat hygienu · Uklízet hračky věci na svá místa · Spory řešit vzájemnou domluvou · Neničit hru kamarádům,věci,práci a úsilí jiných · Dokončit započatou práci · Umět požádat o pomoc, poděkovat · Neubližovat si, ale vzájemné si pomáhat, je-li třeba ( požádat o pomoc nejprve dva kamarády a teprve dospělou osobu) · Nebrat si věci, které mi nepatří · Umět vyhrávat i prohrávat (nepovyšovat se nad ostatní ) PRAVIDLA CHOVÁNÍ UČITELKY K DĚTEM · Je součástí dětského kolektivu, do všech her se zapojuje jako dítě · Je důsledná, plní dětem slíbené činnosti · Vyhledává na dítěti především kladné vlastnosti a na nich staví svoji individuální práci s dítětem · Uplatňuje v průběhu celého dne smysl pro humor, ale dává pozor, aby nedocházelo k zesměšnění dítěte · Každý den s každým dítětem alespoň jedenkrát individuálně promluví · Pokud ji děti vyzvou k rozsouzení svých sporů, je spravedlivá, každé dítě musí cítit její oporu a přátelství · Dbá na dodržování pravidel chování, porušení řeší všichni společně UČITELKA K RODIČŮM · Jedná přívětivě, otevřeně, profesionálně · Informuje rodiče o dítěti, jeho prospívání, rozvoji · Po vzájemné dohodě společné postupy podporující správný rozvoj osobnosti dítěte v prostředí MŠ i doma · Upozorňuje na problémy dítěte se školní zralostí · Poskytuje pomoc při řečení problémů, nabízí odbornou literaturu, odbornou pomoc · Vítá aktivity ze strany rodičů UČITELKA K UČITELCE · Vzájemná důvěra a úcta · Podávají si pravdivé informace o jednání s rodiči · Jednotné působení na děti, společné řešení výchovných problémů · Spolupracují a radí se při výběru a přípravě pomůcek na vzdělávací práci · Sdělují si poznatky ze seminářů a samostudia K tvorbě bezpečného sociálního prostředí a pocitu sounáležitosti přispívá komunitní kruh, který je zařazován 1-2x týdně Rovněž k pocitu bezpečí slouží uspořádání dne v naší mateřské škole tak,aby denní program respektoval věkové zvláštnosti dětí a uspokojoval jejich základní potřeby USPOŘÁDÁNÍ DNE V NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLE PROVOZ MATEŘSKÉ ŠKOLY : 6,00 – 16,30 6,00 - 10,00 příchod dětí do MŠ (děti mohou přicházet kdykoliv dle potřeby rodičů, doporučujeme však do 8,30), spontánní činnosti, tvořivé hry děti. V době, kdy je snížený počet dětí se scházíme v modré třídě. v 7,00 je v provozu zelená třída v 7,30 žlutá třída od 8,00 červená třída v 8,15 je v provozu i růžová třída - od této chvíle jsou všechny děti ve svých třídách, kde pokračují ve hrách a činnostech dle výběru dětí, cvičení, skupinové a vzdělávací činnosti 9,00 - 9,30 průběžná svačina 10,00 – 12,00 pobyt venku, kulturní akce, výlety apod. 12,00 – 14,15 příprava na oběd, oběd, čištění zubů, individuelní relaxace, četba, klidné hry, průběžné vstávání po dohodě s rodiči a dle potřeby dětí 14,15 -16,30 průběžná svačina, spontánní aktivity dětí, možnost dokončení dopolední činnosti ve 14,15 přechází děti z červené třídy do žluté , ve 14,30 pak děti z růžové přechází do modré a zelené třídy. od 16,00 jsou všechny děti v modré třídě. V červené třídě je režim dne posunut o 30 minut dříve než v ostatních třídách V modré třídě o 15 minut dříve Rovněž nedílnou součástí života v naší mateřské škole jsou tradice a rituály. · Oslavy narozenin dětí podle narozeninového kalendáře · Komunitní kruh · Společný výlet rodičů a dětí · Společná návštěva divadla · Společný úklid zahrady s táborákem · Slavnost skřítka Podzimníčka · Společný karneval · Vánoční zpívání · Masopust · Návštěva Planetária · Vystoupení pro maminky · Vítání jara · Velikonoční výstavka · Pálení čarodějnic · Oslava MDD · Rozloučení se školáčky · Vyrábíme společně (společné vyrábění s rodiči) PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY: Kolektiv mateřské školy je stálý a plně kvalifikovaný, všechny pracovnice se soustavně vzdělávají. Kritéria pro hodnocení: · Pracovní výkonnost – odbornost, zkušenost, příslušné znalosti, kvalita práce… · Charakterové osobní vlastnosti - iniciativa, komunikativnost, smysl pro kolektiv… PROGRAM ŠKOLY Vychází z víceletých zkušeností z předchozí práce, při jeho tvorbě pracujeme se vzdělávacími cíly Rámcového programu pro předškolní vzdělávání. Cíl na rok 2009 -2011: Spolupodílet se na vytváření bezpečného, klidného a estetického prostředí, ve kterém je každé dítě respektováno jako samostatná osobnost působící na své okolí. V úzké spolupráci s rodinou usilovat o osobní rozvoj každého dítěte s ohledem na jeho nadání potřeby a zájmy se zřetelem na celkový rozvoj osobnosti. Prostřednictvím hry přispívat k osvojení si základních pravidel chování a životních hodnot v mezilidských vztazích. Pokračovat ve výtvarných a hudebních činnostech, ve výuce na flétnu Pokračovat v pohybových aktivitách dětí, jako doplněk zajišťujeme pravidelnou návštěvu velké tělocvičny ZŠ a ve 2.pololetí plavání. Zaměřit se na hru dětí, aby v ní dokázaly uplatnit své poznatky a zkušenosti Celoroční téma JE NÁM DOBŘE NA SVĚTĚ obsahuje pět integrovaných bloků rozpracovaných písemně v třídním vzdělávacím programu. Konkrétní kompetence vymezuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Časový plán jednotlivých bloků 1 – 3 měsíce - podle náročnosti témat a zpětné vazby dosažených výsledků práce s dětmi. Vzhledem ke spojování tříd v době nejnižšího počtu dětí, začínají a končí ve všech třídách přibližně ve stejnou dobu. Dílčí cíle jednotlivých oblastí tem. okruhů plánují učitelky ve třídě společně v souladu s ŠVP. Plánované činnosti vychází z podmínek třídy , individuálních potřeb a zájmů dětí, ze vzniklých situací a prožitku dětí. Nabídku vzdělávacích činností plánujeme tak, aby umožnila rozvoj všech typů inteligencí (Gardner) 1. Vím, kdo jsem Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí poznávat samo sebe a připravovat se na budoucí role. 2 . Nejsem tady sám Prostřednictvím situací plánovaných činností a na základě prožitků se děti učí komunikovat a spolupracovat se svým okolím, vytvářet si kulturně estetický vztah k životu. 3. Chci být zdravý Prostřednictvím situací a plánovaných činností si dítě osvojuje zdravé životní návyky, postoje, seznamuje se s tradicemi 4. Poznávám svět Prostřednictvím vzniklých situací a na základě prožitků se dítě učí okolnímu světu, živé a neživé přírodě a tyto poznatky využívat. 5. Co vím a znám Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí nebýt lhostejný vůči problémům kolem sebe a uvědomovat si, že svět lze měnit 1. Vím, kdo jsem Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí poznávat samo sebe a připravovat na roli budoucí. Cílové kompetence: · Má základní poznatky o lidském těle a jeho funkcích · Chápe, že když je člověk nemocný, nemůže dělat spoustu věcí, které má rád · Umí se vyrovnat s novými situacemi v rámci běžného života · Nemá obavu ze změny a přijímá ji jako běžnou součást života · Dokáže označit svoje potřeby (tělesné, psychické,sociální,estetické) a přizpůsobit se jim · Má vytvořenu představu sám o sobě,své identitě,vlastnostech, sklonech, schopnostech · Má vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny · Dovede sdělovat události a příhody, které se mu staly 2. Nejsem tady sám Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí komunikovat a spolupracovat s okolím, vytvářet si kulturně estetický vztah k životu. Cílové kompetence: · Uvědomuje si, že lidé jsou různí, liší se podle řady znaků (věk, pohlaví, jazyk, kultura, etnika, rasy, náboženství, soc. zázemí, životní úrovně · Ví, že k řešení problému přesahující jeho síly, se má obrátit o pomoc na osobu ze svého nejbližšího okolí · Umí vyjádřit své pocity, co se mu líbí – nelíbí, vysvětlit proč · Chápe, že lidé mají různé pocity, emoce, city, dovede je rozpoznávat a pojmenovat · Snaží se ovládat intenzitu emocí, které by škodily jemu nebo okolí · Komunikuje, dokáže se dohodnout i v případě problémové situace, dát najevo odmítavý názor nebo postoj · Dovede sdělovat události a příhody, které se mu staly · Má vytvořeny základní návyky společenského chování · Je schopno spolupracovat ve dvojici i ve skupině · Je ochotno vysvětlovat svůj názor i naslouchat druhým · Dovede se vyjádřit a domluvit s dětmi i dospělými · Uvědomuje si, že každá máme svá práva a povinnosti · U druhých respektuje a toleruje potřeby a individuálně odlišné způsoby jejich uspokojování 3. Chci být zdravý Prostřednictvím situací a plánovaných činností si dítě osvojuje zdravé životní návyky, postoje, seznamuje se s tradicemi Cílové kompetence: · Má vytvořenu představu o správné životosprávě · Vnímá, že člověk může mít potíže se zdravím tělesným, ale i duševním a že tyto potíže mohou spolu souviset · Rozumí tomu, že způsob, jakým se člověk chová a žije, má vliv, špatný nebo dobrý, na jeho zdraví · Má vytvořenu představu o pojmu závislost a o věcech, které ničí zdraví a zkracuje život ( sladkosti, televize, cigarety, alkohol, drogy, automaty) · Vnímá, že všechno na světě má vztah ke zdraví, buď ho podporuje nebo poškozuje · Rozlišuje dobro a zlo a dovede obě etické kategorie vidět ve vztahu ke zdraví · Chápe, že zdraví není samozřejmostí a musíme je chránit · Chápe, že když je člověk nemocen ( krátkodobě, dlouhodobě, akutně, chronicky) nemůže dělat řadu věcí, které dělá rád a které patří k jeho životu 4. Poznávám svět Prostřednictvím vzniklých situací a na základě prožitků se dítě učí okolnímu světu, živé a neživé přírodě a tyto poznatky využívat. Cílové kompetence: · Má zájem pochopit jevy kolem sebe a jejich souvislosti, dovede se ptát · Je zvídavé, má touhu poznávat · Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti · Má zájem pochopit jevy kolem sebe a jejich souvislosti a ptát se · Dokáže citlivě přistupovat k živé i neživé přírodě · Dokáže v běžných situacích předvídat následky a přijímat důsledky svých činů a chování · Dovede sdělovat příhody a události, které se mu staly · Chce poznávat své okolí 5. Co vím a znám Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí nebýt lhostejný vůči problémům kolem sebe a uvědomovat si, že svět lze měnit. Cílové kompetence: · Rozlišuje lidské aktivity na ty, které mohou zdraví člověka, přírody, podporovat a ty, které mohou zdraví a přírodu poškozovat · Podporuje konkrétními činnostmi vlastní zdraví, zdraví ostatních, přírody · Přistupuje aktivně k problémům, organizuje své činnosti, nečeká, že jeho problémy bude řešit někdo jiný · Řeší jednoduché problémy, má představu o tom, že většinu problémů může řešit více způsoby · Dovede vyvinout úsilí, pokud chápe smysl své činnosti, vytrvá u ní, dokončuje ji · Má potřebu řádu, aktivně se podílí na tvorbě pravidel, přijatá pravidla se snaží plnit · Dovede zvládnout jednoduché zátěže a překážky · Chová se vstřícně a nabízí pomoc tam, kde vidí, že je třeba · Chápe, že svým chováním a skutky nemá omezovat druhého. Dbá pravidel soužití · Uvědomuje si, že svým chováním může spoluvytvářet prostředí pohody · Prožívá vztah k přírodě, sounáležitost s přírodou živou a neživou, ochraňuje ji, cítí k ní zodpovědnost a úmyslně ji nepoškozuje · Zvládá jednoduché činnosti v péči o nejbližší prostředí a potřeby druhých Součástí přípravy TVP je hodnocení vzdělávání a využití zjištěných informací a výsledků. EVALUACE Vychází: · z pozorování dětí · z rozhovorů s rodiči a dotazníků · z rozhovorů a diskuzí na pedagogických radách · z hospitační činnosti ředitelky TVP · Zda jsem ten den udělala vše pro to, aby dítě v MŠ bylo spokojené, zda se přiblížilo vytyčeným cílům vzdělávání s ohledem na své možnosti - Každodenní vyhodnocování své práce – všechny učitelky · Autoevaluace (hodnocení své vlastní práce) 1x ročně – všechny učitelky · Co se povedlo a co ne (co bylo rizikovým faktorem)- Po ukončení jednotlivých tem. částí písemně do plánu – všechny učitelky · Průběžné vyhodnocování obou učitelek (chování,projevy,výtvory dětí) Průběžně podle potřeb – všechny učitelky · Záznamy o dětech a jejich individuálním vývoji Nejméně 2x ročně - zodpovídají třídní učitelky · Přijímání námětů a hodnocení rodičů a ostatních pracovníků Průběžně – ředitelka a zástupkyně ředitelky · Vyhodnocování funkčnosti TVP 2x ročně – zodpovídá třídní učitelka ŠVP · Hospitační činnost ředitelky dle plánu kontrol a hospitací – zodpovídá ředitelka · Názor učitelek ZŠ, kam naše děti přechází · Zájem rodičů o dění ve škole Akce s rodiči dle plánu spolupráce – zodpovídají všichni zaměstnanci · Zpráva o činnosti školy Termín stanoví OŠ MMB a zřizovatel 1x ročně – zodpovídá ředitelka · Názory a postoje obce · Výsledky ČŠI