1 …Než strom zapustí kořínky, musí mít k tomu podmínky… Motto: …že člověk se stromu podobá, to není žádná náhoda… …když jednou zapustí kořeny, pak pevně stojí na zemi, v jeho blízkosti se dobře dýchá a nikdo od něj nepospíchá… 2 Obsah: 1. Identifikační údaje o mateřské škole………………………………………….. 3 2. Obecná charakteristika školy………………………………………………….. 4 3. Podmínky vzdělávání…………………………………………………………… 5 4. Organizace vzdělávání………………………………………………………….. 10 5. Charakteristika školního vzdělávacího programu……………………………. 13 6. Vzdělávací obsah………………………………………………………………... 15 7. Evaluační systém………………………………………………………………… 28 8. Přílohy  Organizační řád školy  Provozní řád školy  Školní řád  Kriteria přijímání dětí  Třídní vzdělávací program  Fotogalerie ze života MŠ 3 1. Identifikační údaje o mateřské škole Název školy: Mateřská škola Komořany, okres Vyškov příspěvková organizace Adresa: Komořany 200, 683 01 p. Rousínov IČO: 70997322 Telefon: 517 377 564 e-mail: matskolkomorany@seznam.cz Ředitelka školy: Bc. Marcela Bartošková Zřizovatel: Obec Komořany Zpracovatelé ŠVP PV: Bc. Marcela Bartošková, Martina Bačovská, Marietta Ježová, Eva Grycová Název ŠVP PV: ,,Než strom zapustí kořínky, musí mít k tomu podmínky….“ 4 2. Obecná charakteristika školy Mateřská škola se nachází v klidné části obce Komořany. Budova prošla v roce 2004 celkovou rekonstrukcí. Třídy nazvané ,,U pejska“ a ,,U kočičky“ jsou umístěny v samostatných pavilonech spojených hospodářskou částí budovy. Součástí mateřské školy je školní jídelna s kapacitou 110 strávníků. Dominantou mateřské školy je rozsáhlá zahrada, která byla v letních měsících roku 2010 zrekonstruována na ,,Zahradu smyslů“. Dětem nabízí zahradní centra – ,,Vodní a ptačí svět“, ,,Bylinkovou zahrádku“, ,,Kompostárnu“, centrum ,,Poznávání času se slunečními hodinami“, ,,Loučku s lučními květy a travinami“, ,,Skalky pro ještěrky“. Zahrada se také stala místem přírodních bludišť a labyrintů. Nové herní prvky – pavučina, luční koník, opičí dráha, vrak lodi, houpadla, tunel zasazený do kopce, domeček z proutí ad. nabízí dětem vhodné místo pro rozvíjení nejen pohybových aktivit. V současné době nabízí mateřská škola příjemné a pohodové prostředí rodinného typu. 5 3. Podmínky vzdělávání Věcné vybavení Škola má dostatečně velké prostory a takové prostorové uspořádání, které vyhovuje nejrůznějším skupinovým a individuálním činnostem dětí. Materiálně- technické vybavení odpovídá počtu dětí, je zdravotně nezávadné a bezpečné. Hračky, pomůcky, náčiní, materiály jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení. Jsou stanovena pravidla pro jejich využívání pedagogy i dětmi. Výtvory dětí zdobí interiéry tříd, chodeb a šaten dětí, kde je shlédnou rodiče. Všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů. Věcné podmínky jsou plně vyhovující a je třeba je zachovat. V dalším období se zaměříme na obnovení pískoviště školní zahrady a výměnu interiérových dveří. Životospráva Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava, je zachována vhodná skladba jídelníčku, děti mají stále k dispozici dostatek tekutin a mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly. Děti nejsou nuceny do jídla. Naším záměrem je vést děti ke zdravému životnímu stylu. Je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který je současně flexibilní (rodiče mohou své děti přivádět podle svých možností). Děti mají dostatek volného pohybu nejen na zahradě, ale i v interiéru mateřské školy. V denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku i odpočinku jednotlivých dětí (dětem s nižší potřebou spánku je nabízen jiný klidný program). V dalším období se zaměříme na využití bylinek a zeleninových produktů z naší bylinkové zahrádky, na třídění odpadů, na správné zpracování biologického odpadu v kompostárně, zakoupení přístroje na filtraci vody. 6 Psychosociální podmínky RESPEKTUJEME ZÁKLADNÍ POTŘEBY DÍTĚTE podle Abrahama Maslowa Zajistit dětem fyziologické potřeby – respektování osobního tempa při všech činnostech, pitný režim ve třídách, respektování individuální potřeby aktivity, spánku a odpočinku, zajištění intimity dítěte. Zajištění potřeby bezpečí – nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na nové prostředí i situaci, pedagog respektuje potřeby dětí, reaguje na ně a napomáhá v jejich uspokojování, děti nejsou neúměrně zatěžovány, či neurotizovány spěchem a chvatem, mají rovnocenné postavení, komunikují spolu bez zábran a dodržují pravidla, která si společně vytvořily.Ve vztazích mezi dětmi i mezi dospělými se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost, vzájemná pomoc a podpora. Potřeba lásky a sounáležitosti – pedagog dává najevo přijetí všem dětem, snaží se jim porozumět a zachází s nimi s respektem. Ve vztazích mezi dětmi i mezi dospělými se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost, vzájemná pomoc a podpora. Dětem se dostává jasných a srozumitelných pokynů, třída je pro ně kamarádským společenstvím. Komunikují spolu přirozeně a bez zábran, dodržují pravidla, projevují empatii vůči kamarádovi v nesnázích. Jsou navazována a udržována dětská přátelství, při konfliktních situacích se děti dokáží dohodnout na společném řešení. Potřeba uznání a sebeúcty – pedagog dítě přijímá, respektuje a oceňuje jako důležitou, kompetentní a hodnotnou osobu. Dítě si tak bude vážit samo sebe, hodnotit se pozitivně, bude mít pocit úspěšnosti, a že dělá věci dobře. Pedagogický způsob, jakým jsou děti vedeny je podporující, sympatizující, projevuje se vstřícnou, empatickou a naslouchající komunikací pedagoga s dětmi. Pedagog se vyhýbá negativním slovním komentářům a podporuje děti v samostatných pokusech. Potřeba seberealizace - je uplatňován pedagogický styl s nabídkou, který počítá s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte. Psychosociální podmínky se daří naplňovat a tuto skutečnost je potřeba i nadále zachovat. 7 Organizační chod a řízení mateřské školy Organizační zajištění mateřské školy - denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí - do denního programu jsou zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity - poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený a to včetně aktivit, které MŠ organizuje nad rámec běžného programu - děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru, aby ji mohly dokončit nebo v ní později pokračovat - jsou vytvořeny podmínky pro osobní soukromí dětí Řízení mateřské školy V mateřské škole je uplatňováno řízení participativní a týmové. Záměr: - řízení je operativní –jako celek pružné a účinné - rozhodnutí vydávaná ředitelkou jsou jednoznačná, konkrétní, adresná a včasná - jasně vymezit kompetence pracovníků - na pracovníky jsou delegovány příslušné pravomoci - ředitelka využívá podněty a připomínky pracovníků - vytvářet podmínky pro uplatnění tvořivosti a iniciativy pracovníků - vytvořit systém morálního a hmotného stimulování pracovníků - styl vedení je demokratický - neustále prohlubovat týmovou spolupráci - doplňovat vzdělání pedagogických pracovníků, neustálé zdokonalování a provádění průběžného sebehodnocení Zachováme: organizační zajištění chodu MŠ, v dalším období se zaměříme na smysluplné využití nové zahrady a stanovení pravidel bezpečnosti. 8 Personální zajištění Provoz mateřské školy zajišťují 4 plně kvalifikované pedagogické pracovnice, včetně ředitelky školy a asistenta pedagoga, 1 pedagogická pracovnice nekvalifikovaná, dále 6 personálních zaměstnanců – vedoucí školního stravování, 2 kuchařky, školnice, topič, personální a mzdová účetní. Pedagogové se průběžně vzdělávají. Logopedii a péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami zajišťuje pedagog asistent se specializací na logopedii ve spolupráci s příslušnými odborníky. Zachováme další sebevzdělávání pedagogických pracovníků. Spoluúčast rodičů Partnerské vztahy s rodiči Záměr: - učinit pozitivní kroky k zjištění názorů rodičů na aspekty práce školy - účast rodičů na hodnocení ŠVP PV - zapojování rodičů do aktivit školy, třídy, při mimoškolních akcích - 1x ročně realizovat dny otevřených dveří - na vytvořených webových stránkách budou rodiče informováni o MŠ, mohou zde vyjadřovat své připomínky a názory - pravidelně organizovat třídní schůzky, seznamovat rodiče s plány akcí, přijímat návrhy rodičů - 2x ročně uskutečnit diagnostický pohovor s rodiči Daří se zapojování rodičů do aktivit školy, individuální logopedická péče, kterou zachováme. Zaměříme se na účast rodičů při hodnocení ŠVP PV a na uskutečnění diagnostických pohovorů 2x ročně. 9 Spolupráce mateřské školy se základní školou Záměr: - zabezpečit přirozený přechod dětí z MŠ do ZŠ, dát dětem pocit jistoty v neznámém prostředí - seznámit děti s prostředím ZŠ, zaměstnanci a spolužáky, návštěva ZŠ v průběhu školního roku - edukativně stimulační skupiny s pedagogem ZŠ Daří se seznamování děti s prostředím ZŠ. V dalším období se zaměříme na vytvoření edukativně stimulační skupiny s pedagogem ZŠ. Začlenění MŠ do života obce ŠVP PV je dokument veřejný a vypovídá o tom, s jakými cíly a záměry chce naše škola připravit děti pro jejich budoucí život v naší společnosti. Vzhledem k tomu, že vytvoření vhodných podmínek pro tento náročný proces je nezbytné, proto i naše spolupráce se zřizovatelem je velice úzká. Záměr: - nadále prohlubovat úzkou spolupráci se zřizovatelem - rada obce je informována o záměrech naší školy - na konci kalendářního roku uskutečnit setkání paní starostky a zastupitelů v MŠ, aby mohli bezprostředně posoudit účelnost vynaložených finančních prostředků - zabezpečit předložení plánů, závěrů z kontrol - včasné předložení požadavků školy - společné oslavy Vánoc – Slavnostní rozsvěcení vánočního stromu, Pálení čarodějnic Spolupráce se zřizovatelem je velmi dobrá a je třeba ji i nadále zachovat. 10 4. Organizace vzdělávání Kapacita dvoutřídní mateřské školy je 48 dětí. Třídy ,,U pejska“ a ,,U kočičky“ mají heterogenní uspořádání pro děti od 3 do 7 let. Jednotlivé třídy jsou esteticky a účelově zařízené, rozdělené na centra aktivit s pestrou nabídkou činností a kapacitou 24 dětí. Ve třídě ,,U pejska“ se vzdělává 1 dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. V jednotlivých třídách uplatňujeme partnerský přístup k dítěti, který je založený na rovnocennosti a na respektování důstojnosti dítěte. Je základem demokratického stylu výchovy. Za nezbytnou podmínku úspěšné výchovy považujeme vedle lásky také respekt k dětem. Naším přesvědčením je, že partnerský přístup dospělých k dětem je nejen možný, ale i nutný pro to, aby z dětí vyrostli kompetentní a zodpovědní lidé, schopni řešit problémy současného světa. Vytváříme si pravidla chování společně s dětmi a vymezování hranic považujeme ve výchově za naprosto nezbytné. Tím, že se chováme k dětem respektujícím způsobem, přispíváme k rozvíjení a uspokojování jejich potřeby sebeúcty (vážit si sám sebe, přijímat se jako hodnotná lidská bytost). V mateřské škole vytváříme bezpečné klima tj. fyzické, psychické a sociální bezpečí, které zajišťujeme především péčí o dobré vztahy mezi dětmi navzájem i mezi dětmi a dospělými. Účinnými nástroji k tomu jsou metoda komunitního kruhu, trénink sociálních a komunikačních dovedností dětí, společné vytváření pravidel soužití, kooperativní výuka a vytváření dalších příležitostí ke společným pozitivním zážitkům. V obou třídách se daří vést děti k zodpovědnosti, samostatnosti a spolupráci. ZODPOVĚDNOST - děti by neměly dělat správné věci z pouhé poslušnosti nebo proto, aby se vyhnuly nepříjemnostem. Děti mají pochopit smysluplnost a řád věcí, vnitřně přijmout normy a hodnoty, které se jim snažíme předávat. SAMOSTATNOST - děti mají dostatek prostoru pro samostatné činnosti SPOLUPRÁCE - vzájemná spolupráce spočívá ve vzájemné komunikaci dětí, ve vzájemném respektu a umění si vážit samy sebe a ostatních Vzdělávání v mateřské škole probíhá na základě prožitkového učení 11  spontaneita = zájem, motivace  objevnost = problémové učení, otázky, posloupnost  komunikativnost = komunikace, řeč, spolupráce  aktivita a tvořivost = aktivita dětí, výběr  konkrétní činnost = přímá účast dětí, názornost  celostnost = rozmanitost Kritéria pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání Do mateřské školy jsou přijímány dětí od 3 – 7 let. Výjimku lze možno udělit zákonným zástupcům dítěte mladším 3 let, pokud oba rodiče pracují a nepobírají rodičovský příspěvek. O přijetí dítěte do mateřské školy rozhoduje ředitelka školy podle zákona č.561/2004Sb.,o předškolním, základním, středním, vyšším a jiném vzdělávání. Ředitelka Mateřské školy Komořany, okres Vyškov příspěvková organizace stanovuje následující kriteria, podle kterých bude postupovat při rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole v případech, kdy počet žádostí podaných zákonnými zástupci dětí o přijetí překročí stanovenou kapacitu maximálního počtu dětí pro mateřskou školu. 1. Dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky a děti s odkladem povinné školní docházky s trvalým pobytem v obci Komořany 2. Dítě přihlášené na celodenní pobyt s celodenní stravou s trvalým pobytem v obci Komořany 3. Sourozenec dítěte, které již do MŠ dochází a hlásí se na celodenní pobyt 4. Dítě přihlášené na celodenní pobyt s trvalým pobytem v jiných obcích bez MŠ 5. Dítě přihlášené na celodenní pobyt s trvalým pobytem v jiných obcích s MŠ 12 Vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami Od školního roku 2011/2012 je v naší mateřské škole integrováno dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dítěti jsou vytvořeny optimální podmínky k rozvoji jeho osobnosti, k učení i ke komunikaci s ostatními a k dosažení co největší samostatnosti. Integrace dítěte do běžné mateřské školy znamená přiblížení se normálnímu prostředí a oslabení určité izolace dítěte i jeho případného vylučování ze společnosti ostatních vrstevníků. Vzhledem k tomu, že vzdělávání dítěte a péče je náročná, byla na doporučení SPC v Brně zajištěna činnost asistenta pedagoga. Oproti vzdělávání běžné populace dětí vyžaduje vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami obvykle některé další podmínky, které jsme vytvořili: - je zajištěno osvojení specifických dovedností v rozsahu individuálních možností dítěte - je zabezpečena možnost pohybu dítěte v prostorách školy pomocí dostupných technických prostředků nebo lidských zdrojů - jsou vytvářeny podmínky pro náhradní tělovýchovné aktivity dítěte možné v rámci jeho postižení - jsou využívány kompenzační (technické a didaktické) pomůcky V oblasti věcných podmínek je třeba zachovat: protiskluzné podložky, podložky pro zabezpečení opory nohou, rehabilitační míč, rehabilitační podložky, rotoped, trampolína, chodící pás, bazén s masážními kuličkami, používání trojhranných pastelek, tužek a prstových barev. V oblasti personálního a pedagogického zajištění je třeba zachovat: asistenta pedagoga V oblasti spolupráce s rodinou je třeba zachovat: upevňování již získaných hygienických návyků, usilovat o zachování osobní čistoty, zlepšit sebeobslužost při stolování a oblékání, informovanost rodičů o pokrocích dítěte 13 5. Charakteristika vzdělávacího programu ŠVP PV Mateřské školy Komořany s názvem ,,Než strom zapustí kořínky, musí mít k tomu podmínky…“ je zpracován na dobu 3 let v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, na jehož tvorbě se podílel kolektiv pedagogů školy. Naším záměrem je vytvořit dětem takové podmínky, aby prožívaly dětství, kde se budou zdravě rozvíjet, učit se efektivním způsobům jak projevovat a uplatňovat svoji osobnost, žít plnohodnotný "lidský" život a jak svoje "lidství" realizovat. Pro děti je důležité učit se tomu za stejných okolností, ve kterých probíhá přirozený životní proces. Důležité je, aby se dítě cítilo spokojené a do mateřské školy chodilo rádo.  Každý člověk má potřebu být ,,svůj“, neopakovatelný, jedinečný.  Potřebujeme věřit, že jsme někdo, kdo je odlišný od všech ostatních.  Věřit, že máme svou důstojnost, schopnost zvládat svůj život, svou lidskou hodnotu, a že se nám dostává přijetí a uznání od všech ostatních. 14 Pravidla tvorby Třídního vzdělávacího programu - Charakteristika tematické části - Přiřazení klíčových kompetencí z ŠVP PV - Stanovení délky trvání - Zvolení dílčích cílů - Určení očekávaných výstupů - Formulování nabídky činností, která vychází ze znaků prožitkového učení - Evaluace tematické části 15 6. Vzdělávací obsah TÉMA: …NEŽ STROM ZAPUSTÍ KOŘÍNKY, MUSÍ MÍT K TOMU PODMÍNKY….. PODTÉMA: JSEM ČLOVĚK A UČÍM SE ŽÍT = IDENTITA PODTÉMA: UČÍM SE ZVLÁDAT, CO ŽIVOT PŘINÁŠÍ = SPOLEČENSTVÍ PODTÉMA: CHCI ROZUMĚT SVĚTU PLNÝCH ZMĚN = POROZUMĚNÍ PODTÉMA: ZVLÁDNU UDĚLAT NĚCO PRO SEBE, PRO DRUHÉ I PRO PŘÍRODU = AKTIVITA = ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL 16 PODTÉMA: JSEM ČLOVĚK A UČÍM SE ŽÍT = IDENTITA TEMATICKÁ ČÁST: KDE JSEM SE TU VZAL TEMATICKÁ ČÁST: TADY JSEM DOMA TEMATICKÁ ČÁST: CESTY A CESTIČKY ŽIVOTA 17 Podtéma: JSEM ČLOVĚK A UČÍM SE ŽÍT = IDENTITA Charakteristika: Uvědomění si sama sebe a sebe ve vztahu k ostatním lidem. Klíčové kompetence: Kompetence k učení I/4 raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo I/6 odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých I/7 pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí Kompetence k řešení problémů II/2 řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby a opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého II/7 chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit II/8 nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu Komunikativní kompetence III/1 samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi III/2 dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.) III/4 v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělým Sociální a personální kompetence IV/1 samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej IV/3 dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování IV/3 vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost 18 Činnostní a občanské kompetence V/2 dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky V/4 chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá V/10 uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat Vzdělávací nabídka - Společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace /vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti, podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie apod./ - Hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii /výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční či dramatické aktivity apod./ - Činnosti nejrůznějšího zaměření vyžadující /umožňující/ samostatné vystupování, vyjadřování, obhajování vlastních názorů, rozhodování a sebehodnocení - Společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému - Aktivity podporující sbližování dětí - Hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se, pomoci a vyřešit vzájemný spor 19 PODTÉMA: UČÍM SE ZVLÁDAT, CO ŽIVOT PŘINÁŠÍ = SPOLEČENSTVÍ TEMATICKÁ ČÁST: BEZ PRAVIDEL NELZE ŽÍT TEMATICKÁ ČÁST: PAVUČINA PŘÁTELSTVÍ TEMATICKÁ ČÁST: JDEME K ZÁPISU TEMATICKÁ ČÁST: K ŽIVOTU PATŘÍ LOUČENÍ 20 Podtéma: UČÍM SE ZVLÁDAT CO ŽIVOT PŘINÁŠÍ = SPOLEČENSTVÍ Charakteristika: Uvedení dítěte do společenství ostatních lidí a do pravidel soužití s ostatními, do světa materiálních a duchovních hodnot . Umožnit mu aktivně se podílet na utváření společenské pohody ve svém společenském prostředí. Klíčové kompetence: Kompetence k učení I/1 soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů I/3 orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije I/4 klade otázky a hledá na ně odpovědi I/4 poznává, že se může mnohému naučit Kompetence k řešení problémů II/4 při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů II/4 pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích II/5 zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, II/5 vnímá elementární matematické souvislosti Komunikativní kompetence III/1 ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách III/1 rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog III/5 ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní 21 Sociální a personální kompetence IV/6 spolupodílí se na společných rozhodnutích IV/6 přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim IV/9 chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou, dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování Činnostní a občanské kompetence V/5 má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení: k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně: váží si práce i úsilí druhých V/8 má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat V/9 spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat Vzdělávací nabídka - Aktivity přibližující dítěti svět kultury, umění a umožňující mu poznat rozmanitost kultur /výtvarné, hudební a dramatické činnosti, zábavy, účast dětí na kulturních akcích, divadelních představeních, využívání příležitostí seznamující dítě přirozeným způsobem s různými tradicemi a zvyky běžnými v jeho kulturním prostředí 22 PODTÉMA: CHCI ROZUMĚT SVĚTU PLNÝCH ZMĚN = POROZUMĚNÍ TEMATICKÁ ČÁST: PROMĚNY NEJEN NAŠÍ ZAHRADY TEMATICKÁ ČÁST: ŽIJEME NA PLANETĚ ZEMI TEMATICKÁ ČÁST: TECHNIKA NÁS OBKLOPUJE 23 Podtéma: CHCI POROZUMĚT SVĚTU PLNÝCH ZMĚN = POROZUMĚNÍ Charakteristika: Vytvořit povědomí o okolním světe a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí – počínaje nejbližším okolím a konče globálními problémy celosvětového rozsahu. Klíčové kompetence: Kompetence k učení I/3 má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách I/4 aktivně si všímá, co se kolem něho děje I/4 chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí I/5 učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje Kompetence k řešení problémů II/3 problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací II/3 postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje II/6 rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli) a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit Komunikativní kompetence III/3 domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci III/7 dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.) III/8 ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku 24 Sociální a personální kompetence IV/4 v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku: je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy IV/5 napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí IV/8 je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem Činnostní a občanské V/3 odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem V/6 zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené k aktuálnímu dění V/10 chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu Vzdělávací nabídka - Přirozené i sprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě, /příroda živá i neživá, přírodní jevy a děje, rostliny, živočichové, krajina a její ráz, podnebí, počasí, ovzduší, roční období/ - Kladení otázek a hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění, poslech, objevování - Ekologicky motivované hrové aktivity 25 PODTÉMA: ZVLÁDNU UDĚLAT NĚCO PRO SEBE, PRO DRUHÉ, I PRO PŘÍRODU = AKTIVITA = ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL TEMATICKÁ ČÁST: OBJEVUJEME A CTÍME TRADICE TEMATICKÁ ČÁST: PRACUJEME NEJEN NA ZAHRADĚ TEMATICKÁ ČÁST: CO JE TO BÝT ZDRAVÝ – A JAK NA TO TEMATICKÁ ČÁST: NEBEZPEČÍ A NÁSTRAHY ŽIVOTA prevence sociálně patologických jevů TEMATICKÁ ČÁST: UMĚNÍ A KULTURA PRO NAŠE POTĚŠENÍ 26 Podtéma: ZVLÁDNU UDĚLAT NĚCO PRO SEBE, PRO DRUHÉ I PRO PŘÍRODU = AKTIVITA = ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL Charakteristika: Vedení dítěte ke zdravým životním návykům a postojům, ke kultuře a umění, vytváření elementárních základů pro otevřený a odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí. Klíčové kompetence: Kompetence k učení I/2 získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení I/5 při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se výsledkům Kompetence k řešení problémů II/1 všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí II/1 přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem II/3 hledá různé možnosti a varianty (má vlastní originální nápady): využívá dosavadních zkušeností, fantazii a představivost Komunikativní kompetence III/4 chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou III/6 průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím Sociální a personální kompetence IV/2 uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky IV/4 ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje IV/7 při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně IV/7 nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout 27 Činnostní a občanské kompetence V/1 svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat V/7 chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky V/11 ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit V/12 dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské) Vzdělávací nabídka - Zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu /zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí, na sněhu, ledu, ve vodě, písku/ - Zvládat jemnou motoriku /zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem/ - Rozlišovat co prospívá zdraví a co mu škodí 28 7. Evaluace VNITŘNÍ EVALUACE Evaluace školního vzdělávacího programu Vyhodnocení záměrů školy a vyvození závěrů pro další práci Termín: 1x za 3 roky, zodpovídá ředitelka školy Evaluace třídního vzdělávacího programu Oblasti hodnocení: - průběh vzdělávání (ukazatele prožitkového učení) - přínos vzdělávání (naplnění cílů ve vztahu k pokrokům dětí) Termín: vždy po ukončení tematického celku, zodpovídá učitelka VNĚJŠÍ EVALUACE Jedná se o kontrolní orgány, jejíž výsledky jsou důležitou zpětnou vazbou pro školu Termín: průběžně, zodpovídá ředitelka školy Evaluace rodiči – výsledky pohovorů s rodiči, dotazníky Termín: průběžně, zodpovídá učitelka Autoevaluace – pedagogické pracovnice Pedagog sleduje za všech okolností zda jsou naplňovány rámcové cíle: rozvojový – rozvíjení dítěte a jeho učení a poznávání hodnotový – osvojení hodnot postojový – získání osobnostních postojů Termín: průběžně, zodpovídá ředitelka školy, učitelky Evaluace směrem k dítěti = výsledky vzdělávání formou pozorování dítěte a vyvozování patřičných závěrů, záznamové listy, portfolia a výsledky pohovorů s rodiči Termín: průběžně, zodpovídá učitelka