OBSAH PP2 1.Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 2.Cíle a obsah vzdělávání (kompetence, vzdělávací oblasti, témata, činnosti) 3.Hra jako základní prostředek vzdělávání (spontánní a řízené činnosti) 4.Dokumentace školy 5.Podmínky vzdělávání 6.Individualizace (typy inteligencí) 7.Metody práce s dětmi, prožitkové učení (modelové situace), organizace vzdělávání 8.Plánování vzdělávací práce 9.Spolupráce s rodiči 10.Participační řízení mateřské školy, týmová práce, povinnosti pedagoga 11.Vlastní hodnocení školy, sebereflexe 12.Návaznost předškolního a základního vzdělávání 1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání •Cíle vzdělávání •Obsah vzdělávání •Zásady předškolního vzdělávání •Podmínky vzdělávání •Autoevaluace 2. Cíle vzdělávání a jeho obsah •rozvoj dítěte, jeho učení a poznání •osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost •získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí • Rámcové cíle: Rozvoj dítěte, jeho učení a poznání Osvojení hodnot Získání osobnostních postojů Klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence činnostní a občanské Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální Dílčí cíle v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální formulované jako záměry v úrovni obecné Vzdělávací cíle v úrovni oblastní formulované jako výstupy KLÍČOVÉ KOMPETENCE •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •DÍTĚ A JEHO TĚLO (biologická) •DÍTĚ A PSYCHIKA (psychologická) •DÍTĚ A TEN DRUHÝ (interpersonální) •DÍTĚ A SPOLEČNOST (sociálně-kulturní) •DÍTĚ A SVĚT (environmentální) HOLISTICKÉ POJETÍ • • Osobnost dítěte: bio – psycho - sociální jednotka Dítě a ten druhý Dítě a společnost Dítě a svět Dítě a jeho tělo Dítě a psychika VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •- dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) •- vzdělávací nabídka (co pedagog dítěti nabízí) •- očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla zvládne) •- rizika (co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga) • Paprskový diagram Dítě a svět Dítě a společnost Dítě a ten druhý Dítě a psychika Dítě a jeho tělo KOMPETENCE ŠVP (TVP) by měl odpovědět: •Kde jsme nyní? (analýza) •Kde bychom chtěli být? Kam směřujeme? (stanovení cílů) •Jak se tam dostaneme? (stanovení strategií, metod a prostředků, které nás k cíli dovedou) •Jak zjistíme, že se tam dostaneme? (zpracování evaluačního systému) •Jak poznáme, že jsme se tam dostali? (vytvoření kritérií pro hodnocení) LITERATURA: •BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvoj. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •SHAPIRO, L., E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-238-6