11. Evaluace/hodnocení •Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) •Hodnocení školy se uskutečňuje jako vlastní hodnocení školy a hodnocení ČŠI •Vlastní hodnocení školy je východiskem pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy. •Hodnocení školy může provádět také zřizovatel podle kritérií, která předem zveřejní •Hodnocení - používá se v běžné školní praxi a širokou veřejností k náhodnému nebo každodennímu posouzení úspěchů i proher a zaujímání stanovisek k vlastní práci i práci druhých (hodnocení žáků, hodnocení práce učitelů...). •Evaluace – termín má komplexnější význam, dosud užívaný spíše v oblasti teorie, vědy a výzkumu. Ve vztahu ke škole jde o systematicky plánovitý a cíleně řízený proces hodnocení a posuzování sledovaných jevů. • Rozlišení evaluace podle charakteru hodnotících procesů: • •Externí evaluace - zaměřuje se na celkové fungování systému školy jako instituce. Její cíle jsou stanoveny zvnějšku, stejně tak metody a formy hodnocení i jeho měřítka a kriteria. Jedním z typů externí evaluace, se kterým se školy nejvíce setkávají je hodnocení Českou školní inspekcí, dnes je nově zavedeno i hodnocení zřizovatelem. • •Interní evaluace - hodnocení vnitřní, nazývá se nejčastěji sebehodnocením, autoevaluací. Základním cílem je hodnocení výsledků výchovy a vzdělávání, kterých škola v určitém období dosáhla, hodnocení efektivnosti jednotlivých vzdělávacích činností probíhajících ve vlastní pedagogické práci školy. Co je důležité si uvědomit: • Interní a externí evaluace nejsou vzájemně protichůdné. Představují dvě stránky hodnocení, které mají jiný účel a kladou si proto poněkud odlišné cíle a úkoly. Oba dva tyto typy hodnocení jsou pro vyhodnocování práce jednotlivých škol důležité, vzájemně nezastupitelné a nepostradatelné. Obě by měly přispívat ke zkvalitnění práce školy ve prospěch dítěte. Autoevaluace v MŠ (RVP PV) • …proces průběžného vyhodnocování vzdělávacích činností, situací i podmínek vzdělávání, realizovaný uvnitř mateřské školy, který se odehrává v několika na sebe navazujících a neustále se opakujících fázích. Poznatky získané tímto průběžným vyhodnocováním poskytují pedagogům zpětnou vazbu o kvalitě vlastní práce a pedagogové by jich měli cíleně využívat k optimalizaci a zlepšování vzdělávacího procesu i podmínek, za nichž vzdělávání probíhá. Nejedná se o jednorázové a náhodné zhodnocení určitého jevu na základě subjektivního dojmu pedagoga, ale o proces, který je realizován systematicky, podle předem připraveného plánu (2004, s.37). Autoevaluace a její zásady •V čem je význam a důležitost autoevaluace: •Vlastní analýza problémů, stanovení cílů, ujasňování postupů, záměrné sledování a srovnávání výsledků může vést k uvědomění si vlastní situace a může pomoci i v jejím řešení. •Autoevaluace dává možnost podívat se na sebe vlastníma očima s vědomím všech problémů a vlivů, které vnější pozorovatel nemusí ani postihnout. •Autoevaluace by však neměla ustrnout v sebeobhajování zjištěného stavu, ale měla by vždy ukazovat cestu řešení problémů. Evaluace by měla být: •Systematická – v jasně vymezených oblastech •Prováděná pravidelně •Podle předem stanovených a přijatých kriterií •Předem stanovenými nástroji, prostředky, způsoby •S vědomím, že je základem rozhodování pro další plánování a jednání 2. Evaluace a její zásady •Nastavený systém by měl stanovit: •Koho nebo co evaluovat •Podle jakých kritérií •Jakými nástroji, prostředky, způsobem •Kdy, jak často •Kdo se na evaluaci bude podílet Klíčové otázky •Jaká je úroveň….. ve vaší škole •Jak jste to zjistili? (způsob vlastního hodnocení – nástroje, kritéria, rozsah, frekvence….) •Jak využíváte získané informace? (konkrétní přínos vlastního hodnocení pro školu – návrh, realizace a účinnost opatření) • Evaluace a její zásady •Co je důležité v MŠ určitě evaluovat: •Podmínky •Procesy – práce učitelek •Výsledky dětí – tím i vzdělávání