3. Hra jako základní prostředek vzdělávání -Hra jako spontánní aktivita dítěte -Hra jako metoda n (měla by vykazovat známky hry jako spontánní činnosti) > RVP PV (2004, s. 7) nMetody prožitkového a kooperativního učení hrou a činnostmi dětí, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podporují dětskou zvídavost a potřebu objevovat, podněcují radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti. Ve vzdělávání je třeba využívat přirozeného toku dětských myšlenek a spontánních nápadů a poskytovat dítěti dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jeho vlastní plány. Učební aktivity by proto měly probíhat především formou nezávazné dětské hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu a vlastní volby[1]. n [1] Učení dítěte na základě předávání a přijímání hotových poznatků je v předškolním vzdělávání považováno za cestu nevhodnou, resp. málo vhodnou. > Charakteristické znaky hry 1.Hra je svobodným jednáním. Dítě si ji vybírá z vlastní vůle, vychází z jeho zájmu a uplatňuje při ní vlastní fantazii. Svobodu dětské hry lze spatřit ve výrazu tváře dětí, který signalizuje spokojenost, radost ze hry, potěšení. 2.Hra není „obyčejný“ život. Je to vlastně dočasné „vystoupení“ z tohoto života do sféry aktivity s vlastní tendencí. I děti ví, že to, co dělají ve hře je „jen tak“. Hra ale zároveň odráží jejich prožitky, jejich vidění světa. > n3. Uzavřenost a ohraničenost je dalším znakem hry. Hra začíná a končí v určitém okamžiku. Odehraje se. n4. Možnost opakování hry. Tím, že se odehrála, vstupuje do povědomí jako duchovní výtvor a může se kdykoli opakovat. n5. Hra je řád. Vše, co je spojováno s vnitřním řádem hry, lze shrnout do pojmů rytmus a harmonie. Jako výrazný prvek tohoto řádu uvádí autor pojem napětí. U dětí je napětí patrné v jejich zaujatosti hrou, v ponoření se do hry, z kterého se mnohdy nenechají vytrhnout. n > Co je a co není hra nfunkčně bezobsažné činnosti, založené na mechanické manipulaci, stereotypní, destruktivní, agresivní či dokonce asociální činnosti nmanipulativní činnosti dospělých nOpravilová, 2009 > LITERATURA nCAIATIOVÁ, M., DELAČOVÁ, S., MULLEROVÁ, A. Volná hra. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-011-1 nDUPLINSKÝ, J. Dětská hra a psychologie. Pedagogika, 4/2001, s. 537 – 540. nFONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8 nHAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5 nHUIZINGA, J. Homo ludens. Praha: Mladá fronta, 1971. nKOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3 nLANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X nMILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. nOPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika II. Hra. Liberec : Technická univerzita, 2004. ISBN 80-7083-786-1 nOPRAVILOVÁ E. Dítě si hraje a poznává svět. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. nPŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. nSEVEROVÁ, M. Hry v raném dětství. Praha: Academia, 1982. >