Organizace vzdělávání nJe třeba využívat: npřirozeného toku dětských myšlenek a spontánních nápadů nposkytovat dítěti dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jeho vlastní plány. > nUčební aktivity by proto měly probíhat: npředevším formou nezávazné dětské hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu a vlastní volby npřijímání hotových poznatků je jako cesta v učení dítěte předškolního věku nevhodná n > nV předškolním vzdělávání by měly být uplatňovány aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené, v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem předškolního dítěte. nSpecifickou formou, vhodnou pro předškolní vzdělávání v podmínkách mateřské školy, je didakticky zacílená činnost, která je pedagogem přímo nebo nepřímo motivovaná, která je dítěti nabízena a v níž je zastoupeno spontánní a záměrné (cílené, plánované) učení. > nTyto činnosti mohou probíhat zpravidla v menší skupině či individuálně. nV souladu s postupujícím věkem a vyspělostí dítěte a na základě jeho narůstajícího zájmu o takové činnosti přirozeně přibývá těch, na které může navazovat systematická školní práce n > LITERATURA nHAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 nKOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 nMATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 nPŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. nRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. nRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Věstník MŠMT. nSMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 nŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. n n n n >