10. Participační řízení nPovinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny. nJe vytvořen funkční informační systém, a to jak uvnitř mateřské školy, tak navenek. nPři vedení zaměstnanců ředitelka vytváří ovzduší vzájemné důvěry a tolerance, zapojuje spolupracovníky do řízení MŠ, ponechává jim dostatek pravomocí a respektuje jejich názor. Podporuje a motivuje spoluúčast všech členů týmu na rozhodování o zásadních otázkách školního programu. > nŘeditelka školy vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, pozitivně zaměstnance motivuje a podporuje jejich vzájemnou spolupráci. nPedagogický sbor pracuje jako tým, zve ke spolupráci rodiče. nPlánování pedagogické práce a chodu mateřské školy je funkční, opírá se o předchozí analýzu a využívá zpětné vazby. n n > nŘeditelka vypracovává školní vzdělávací program ve spolupráci s ostatními členy pedagogického týmu. Kontrolní a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu mateřské školy, jsou smysluplné a užitečné. Z výsledků jsou vyvozovány závěry pro další práci. nMateřská škola spolupracuje se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a samosprávy, s nejbližší základní školou, popřípadě i jinými organizacemi v místě mateřské školy a s odborníky poskytujícími pomoc zejména při řešení individuálních výchovných a vzdělávacích problémů dětí. n > SYSTÉM ŘÍZENÍ MŠ n1. Plánování n2. Organizování n3. Personalistika n4. Vedení lidí n5. Kontrola n Plánování nZákladem plánování je: n - stanovit vize (dlouhodobé záměry) nebo – li koncepci MŠ = KAM chceme jít n - analyzovat současný stav = KDE jsme n - vytyčit cestu k stanoveným cílům = JAK se tam dostaneme n n Druhy plánů n nDlouhodobý = vize ve ŠVP n nStřednědobý = ŠVP, Roční plán n nKrátkodobý = měsíční, týdenní plány (TVP) n Tvorba ŠVP nStanovení dlouhodobých záměrů nAnalýza současného stavu MŠ nZpracování dokumentu nRealizace ŠVP nEvaluace n Organizování n nOrganizační struktura nJasné vymezení kompetencí nDelegování pravomocí nStanovení pravidel nOrganizace dne v MŠ n n n n Personalistika n nPřijímání a propouštění zaměstnanců nMzdová agenda nPersonální agenda nPlatový předpis (systém nenárokových složek) n n n n Vedení lidí n nUspokojování potřeb (Maslow) nMotivace lidí nKontrolní a hospitační systém nJasná strategie, cíle (vedení porad) nDalší vzdělávání Kontrola nVyplývá ze: n Zákoníku práce nŠkolského zákona nJe nástrojem pro přímé vedení lidí a pomáhá: n - získat spolehlivou zpětnou vazbu n - změnit věci, které nefungují n - efektivně plánovat, zvyšovat kvalitu nJde o zjišťování stavu, rozbor a přijetí závěrů. n nJde o zjišťování odchylek realizace od přijatých záměrů, cílů. n >