Katedra primární pedagogiky, PdF MU Brno Doporučení pro studenta: HODNOCENÍ SOUVISLÉ PEDAGOGICKÉ PRAXE 1 Ročník: 3. Semestr: 5. Školní rok: 2011/2012 Jméno studenta Název mateřské školy Jméno cvičného učitele Šedá část stupnice – hodnotí cvičný učitel Bílá část stupnice – zapíše se (přepíše z jeho) hodnocení studenta KRITERIA HODNOCENÍ STUDENTA Podpora Strategie výuky Rozhodně ano Spíše ano Částečně Spíše ne Rozhodně ne Nelze použít kompetence k učení Plánované téma se týká reálného života dětí, je aktuální Vzdělávání plánuje na základě zjištění o zkušenostech dětí s plánovanou tématikou Činnosti organizuje tak, že při nich děti samy docházejí k objevům, závěrům Poskytuje možnost svobodné volby (výběr činnosti, času, způsobu řešení, zpracování…) V činnostech je akcentována aktivita dětí Podporuje děti ke kladení otázek, ale i k hledání možných odpovědí (nedává hotové informace) Zohledňuje rozdíly ve schopnostech, dovednostech, poznatcích a pracovním tempu dětí U dětí předškolního věku vyžaduje dokončení činností, klade důraz na volní úsilí Podporuje děti v sebehodnocení Dává dětem konkrétní zpětnou vazbu o jejich chování, pokrocích … S chybou dítěte pracuje jako s příležitostí, jak najít cestu ke správnému řešení Využívá příležitostí k ocenění kompetence k řešení problémů Zadává dětem problémové úkoly, vytváří prostor pro jejich řešení Vede děti k tomu, aby nejdříve samy hledaly řešení svých problémů Všímá si vznikajících konfliktů mezi dětmi a řeší negativní spontánní projevy dítěte nedirektivně tak, aby posilovala jeho sebekontrolu a duševní odolnost Používá prostředky pozitivní motivace (věcnou zpětnou vazbu, posilování, povzbuzování, ocenění) kompetence komunikativní Klade dětem otázky, jimiž rozvíjí jejich myšlení – zejména otázky otevřené Dává prostor komunikaci dětí mezi sebou Je mluvním vzorem (udržuje oční kontakt, naslouchá - nechá domluvit…) Nepřevažuje komunikace učitelky nad komunikací dětí, používá neverbální komunikaci kompetence sociální a personální Ve třídě převládají skupinové a individuální činnosti Organizuje činnosti tak, aby mohly děti spolupracovat a učit se od sebe navzájem Umožňuje dětem samostatné rozhodování Pomáhá dětem při tvorbě třídních pravidel (p. soužití) a důsledně s nimi pracuje kompetence činnostní a občanské Podporuje a upřednostňuje spontánní aktivity dětí Do her dětí vstupuje jako herní partner, aby je rozvinula Podporuje vzájemnou pomoc dětí Názory dětí bere vážně, nezlehčuje je Zapojuje děti do plánování, ptá se na jejich názory Komentář v případě výrazných odlišností v hodnocení: Další pozitiva studentovy výuky: Doporučení pro studenta: Datum a podpis učitele: