MARKETING 5 PROPAGACE Význam propagace •Důležitý nástroj marketingu •Zprostředkovává informační tok způsobem výhodným pro obě strany •Pro výrobce – nejméně nákladný přístup k trhu značného rozsahu •Pro spotřebitele – zprávy, které napomáhají ke snazší orientaci na trhu Nástroje propagace •Reklama •Podpora prodeje •Publicita •Osobní prodej Reklama •Nástrojem komunikace se širokou veřejností •Dodává propagovanému produktu charakter legitimnosti a společenské přijatelnosti •Spotřebitel může přijímat a porovnávat sdělení různých konkurentů •Rozsah reklamy – důkaz finančního postavení firmy •Např. televizní reklama – nesmírně drahá. V přepočtu na jednoho kontaktovaného diváka je levným nástrojem. Reklama •Expresivní forma vyjadřování – předpoklady pro kvalitní vyzdvižení daného produktu •Nepřiměřená expresivnost – odvedení pozornosti od propagovaného produktu •Může motivovat k dlouhodobému pozitivnímu vztahu k produktu •Nevyvolává takový tlak jako např. osobní prodej, vede se spotřebitelem pouze monolog • Podpora prodeje •Forma krátkodobých obchodních podnětů •Různé formy cenového zvýhodnění •Úspěšně přitahuje pozornost spotřebitele •Je motivem k rychlému nákupu •Pro zákazníka představuje ústupek ze strany prodejce a je zdrojem spotřebitelovy výhody Publicita •Nepřímá stimulace poptávky po produktu •Organizuje nezávislá instituce umístěním komerčně významné zprávy nebo pochvaly •Není placena propagátorem produktu •Sdělení má charakter zajímavosti a nikoli obchodně orientované komunikace Osobní prodej •Ústní konverzace obchodního agenta se zákazníkem •Zkušený obchodník dokáže zákazníka získat •Na zákazníka je vyvíjen velký tlak • • Komunikační proces • ZDROJ SDĚLENÍ PROSTŘEDEK PŘÍJEMCE ZPĚTNÁ VAZBA Zdroj komunikace •Strana vysílající sdělení druhé straně •Přijatelnost zdroje – dána důvěryhodností a odbornou způsobilostí zdroje •Přijatelnost zdroje podporuje úsudek spotřebitele o pravdivosti informace •Atraktivnost zdroje Atraktivnost zdroje •Důležitým předpokladem pozitivní obchodní odezvy •Proto mluvčími často slavné osobnosti •Z psycholog.hlediska – snaha spotřebitele podobat se atraktivnímu zdroji •Účinnost tím vyšší čím je vztah zdroje k propagovanému produktu bližší Sdělení •Je jádrem propagační činnosti •Má upoutat pozornost, udržet zájem, způsobit vznik potřeby, která může být uspokojena jen zakoupením a užíváním produktu Obsah sdělení •Pečlivě sestaven včetně určeného cílového trhu •Taktika uplatňující racionální hlediska a taktika emocionálního působení •Eventuálně jejich kombinace Racionální pohnutky •Předat argumenty takovou formou, aby spotřebitel s uplatněním vlastních rozumových schopností dospěl k závěru, že produkt potřebuje nebo chce •Při propagaci složitějšího zboží •Zdůrazňování kvality, hodnoty, hospodárnosti atd… produktu Emocionální pohnutky •Snaha o určité citové rozpoložení zákazníka – lépe upoutána jeho pozornost •Pozitivní vjemy – hudba, děti, zvířata, nahé tělo, podmanivá příroda… •Někdy záměrně navozují nepříjemné vjemy – bolest hlavy, skvrny na nádobí, zápach.. •Humor, radost, láska, strach… Humor •Pomáhá upoutat a udržet pozornost •Spotřebitel produkt předem nezavrhne •Může zvýšit oblibu propagátora a tím posílit přesvědčivost racionální části reklamy •Nemusí být univerzálně srozumitelný •Často odvádí pozornost od produktu Strach •Uplatňován ve dvou variantách: •Hrozba negativních důsledků, jež pramení ze skutečnosti, že člověk neprovozuje určitou činnost (pojištění) •Důsledky pokračování v určité odsuzované činnosti (kouření) •Přesvědčivost sdělení vzrůstá s mírou strachu do určitého bodu, po překročení určité hranice opět klesá Struktura sdělení • Předložení závěru •Povaha uplatněné argumentace •Sled argumentů • Předložení závěru •Předložení hotových závěrů je vhodné u složitých výrobků •Jinde lépe nechat úsudek na spotřebiteli Povaha uplatněné argumentace •Popis příznivých vlastností produktu – jednostranná argumentace •Zaujmout stanovisko i k některým nedostatkům výrobku – zvyšuje důvěryhodnost Sled argumentů •Z hlediska psychologie - lépe si pamatujeme myšlenky předložené na začátku a na konci sdělení •Emocionální hlediska – začátek sdělení •Racionální hlediska – závěr sdělení •Nejsilnější argument – úplný konec sdělení Výběr komunikačních cest •Přímá komunikace: slovní obsah, neverbální komunikace. Možnost upřesňovat formulace, reagovat na námitky.Existence zpětné vazby. Nelze uplatnit vůči rozsáhlému trhu. •Nepřímá komunikace: hromadné sdělovací prostředky. Rychlá, levná. Málo efektivní.Zpětná vazba komplikovaná. Záměr propagační činnosti •Podněty mají stupňovat ochotu zakoupit propagovaný produkt •Koncepce propagace má odpovídat míře připravenosti typického spotřebitele ke koupi: •Povědomí •Znalost •Obliba •Upřednostnění •Přesvědčování •Koupě • Stanovení rozpočtu na propagaci •Metoda „podle možností“ organizace – propagace není chápána jako investice •Metoda podílu tržeb – vychází z dostupných prostředků, a nikoli z analýzy příležitostí na trhu •Metoda následování konkurence – není důvod se domnívat, že konkurence ví lépe, kolik je účelné vynaložit na propagaci •Metoda stanovení rozpočtu podle požadovaných cílů Metoda stanovení rozpočtu podle požadovaných cílů •Stanovení cíle •Jaká část trhu má být reklamě vystavena? •Kolikrát musí spotřebitel shlédnout reklamu, aby bylo dosaženo potřeby produkt vyzkoušet? •Stanovení nákladů Rozvržení rozpočtu mezi jednotlivé nástroje propagace •Optimalizace skladby nástrojů propagace je dosahováno převážně empirickou cestou •Vliv má: •Povaha produktu (spotřební zboží, výrobní prostředky) •Životní cyklus produktu Hodnocení výsledků propagace •Od chvíle, kdy kampaň začne, je nezbytné měřit její účinnost •Průzkumy – kdo sdělení zaregistroval, jak sdělení působilo, které části sdělení si vybavují, jak se změnil vztah k produktu •Tržby •Kolik procent zákazníků produkt koupilo