Konflikt, koření života Vypracovaly: Zuzana Tkadlecová Martina Hladná ANd9GcRCz_BCh3IkrAcMA0KTZV3AFudJ2Z_2szbcSeF4JG-Wd8aO2XrbVw ANd9GcRCz_BCh3IkrAcMA0KTZV3AFudJ2Z_2szbcSeF4JG-Wd8aO2XrbVw ANd9GcRCz_BCh3IkrAcMA0KTZV3AFudJ2Z_2szbcSeF4JG-Wd8aO2XrbVw ØJako součást projektu „Rozvoj demokracie ve školství“. Ø ØVe spolupráci Partners for Democratic Change – České centrum a TEREZA – sdružení pro ekologickou výchovu. ANd9GcRzN0XECs-zRaOSDsxCXijE-GKQb51zcJh9DPNZiIoeL4aijX9xTQ partners_czech1 České centrum pro vyjednávání a řešení konfliktů ØZaloženo v roce 1992 americkou nadací „Partners for Democratic Change“. Ø ØCílem je podporovat rozvoj demokracie v zemích střední a východní Evropy. Ø ØJe součástí sedmi evropských center. Ø ØRozvíjí činnost v oblasti vzdělávání, ekologie, sociální práce, etnické oblasti i v politice. Ø ØNabízí možnost zúčastnit se různých výcvikových seminářů zaměřených např. na: efektivní komunikaci, vyjednávání, vedení porad, týmové práce atd. TEREZA – sdružení pro ekologickou výchovu ØJe nevládní neziskové občanské sdružení. Ø ØZabývá se výchovou ve vztahu k životnímu prostředí. Ø ØRozvíjí pochopená vzájemných vztahů člověka, společnosti a planety Země. Ø ØSnaží se v dětech i dospělých probouzet pocit zodpovědnosti za životní prostředí. Konflikt koření života ØMetodická příručka pro učitele středních škol. Ø ØRok vydání: 1994 Ø ØPočet stran: 199 Ø ØCena: 275 Kč Ø ØNávaznost na RVP: §vzdělávací oblasti – Výchova k občanství – Člověk ve společnosti, Člověk jako jedinec §průřezová témata – Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Mediální výchova Ø ANd9GcRCz_BCh3IkrAcMA0KTZV3AFudJ2Z_2szbcSeF4JG-Wd8aO2XrbVw ØMetody a formy výuky : modelové situace, Ø hraní rolí, diskuze, samostatná práce, práce s textem, skupinová práce, výtvarné techniky Ø ØČasová náročnost: 15 - 45 minut Ø Ø5 kapitol: Ø1) Porozumění konfliktu Ø2) Přístupy ke konfliktu Ø3) Jak si lépe rozumět Ø4) Schopnost efektivní komunikace Ø5) Řešení konfliktů Ø ØCílem je obohatit výuku o teoretické znalosti i praktické dovednosti z oblasti řešení konfliktů. Ø ØNajdete zde odpovědi na otázky: „Co je konflikt?“ „Co se při konfloktu děje?“ „Jak ho řešit, aby obě strany byly spokojené?“ „Jak spolu komunikovat?“. ANd9GcRcOwD8WGMavcqJSJ2Ch5ubPb3W2d9aJjBwHSjDEbqC1u1IUBhbDw Jak pracovat s učebnicí ØAktivity jsou označeny symboly: Ø ØKlíčové aktivy (ověření základních pojmů) Ø ØDoplňkové aktivity (procvičení, upevnění pojmů) Ø ØPracovní list Ø ØText Proč se konfliktem zabývat? ØJe obsažen v RVP jak pro ZŠ, tak i SŠ. Ø Ø S konflikty se setkáváme téměř denně – ve škole, v zaměstnání, ve společnosti apod. Ø ØNaučit se jim předcházet. Ø ØUmět je řešit. Ø Ø Ø Ø Ø ANd9GcS9vxfyMpQF1Yj4K9VZCwUtswgjsAPrcajcyW-6NR66gi7yWF-9kg Konflikty na školách ØMezi žáky a pedagogy Ø ØMezi žáky navzájem Ø ØMezi pedagogy navzájem Ø ØMezi rodiči a a pedagogy ABR2602ad_184608_4577663 2828166-za-kladna-a-kola-boj-o-ponaua-ena--da-ti-jsou-v-konfliktu Ukázky konfliktů Øhttp://www.youtube.com/watch?v=8nORiQmLu-4&feature=related Ø Øhttp://www.youtube.com/watch?v=pugxPbyJ6X4 Ø Øhttp://www.youtube.com/watch?v=x_Yu9amWvsg Ø Øhttp://www.youtube.com/watch?v=9UrmcGVh6_Q Ø Ø Ø Literatura ØKonflikt, koření života: Průvodce řešením konfliktů pro učitele střední školy. Praha: Partners for Democratic Change - České centrum, 1996. Ø ØMetodický portál: Výchova k občanství. [online]. [cit. 2012-11-06]. Dostupné z: http://www.vychovakobcanstvi.cz/pvo/konflikt-koreni-zivota-pruvodce-resenim-konfliktu-pro-ucitele-s trednich-skol