PRÁVO PRO KAŽDÉHO http://www.probonoaliance.cz/_files/image/projekt%20Olomouc/OPVK_hor_zakladni_logolink_RGB_cz.jpg PRÁVO PRO KAŽDÉHO —Učebnice programu ,,Právo pro každý den – Street Law“ pro učitele a studenty od 14-16 let ZŠ a SŠ —Kolektiv autorů —Obsahuje základní pozna- — tky o právu —Vydalo Partners Czech, — Praha 2001 — http://www.vzdelani.cz/images/loga/partners_czech.gif http://www.partnersczech.cz/images/publi_pravo_kd1.jpg ,,Právo pro každý den – Street Law“ —Je interaktivní vzdělávání o zákonech, demokracii a lidských právech —Probační a resocializační program —Aktivně zapojuje všechny studenty —Rozvoj: právní znalosti — praktické dovednosti: řešení konfliktů — kritické myšlení — srozumitelný projev — samostatnost — schopnost nahlížet na — problémy z více úhlů —Metodologie programu = interaktivní (studenti se na výuce sami podílejí) — ,,Právo pro každý den – Street Law“ •Vznik = USA •Poprvé vyučován v 70. letech ve vybraných SŠ v Columbii. •Postupné rozšíření jako alternativní předmět do všech státních SŠ ve Washingtonu •První ucelená učebnice vydána v r. 1974 •V současné době je projekt realizován ve více než 30 zemích světa •V ČR od roku 1998. — •V rámci projektu Právo pro každý den jsou nebo byly realizovány následující aktivity: — • školení pro učitele — • školení v hodinách občanské výchovy a společenských — věd — • školení pro studenty pedagogických fakult — • školení pro studenty právnických fakult — • probační a resocializační program pro mladé — prvopachatele — • spolupráce s Člověkem v tísni na projektu VARIANTY II. — • prodej učebnice Právo pro každý den — • prodej učebnice Právo v prostředí ústavní výchovy ,,Právo pro každý den – Street Law“ —Cílem programu je: —pomoci mladým lidem, kteří se již dostali do střetu se zákonem, zařadit se zpět do společnosti —přispět ke snížení rizikového chování a recidivy klientů —posílit sociální kompetence a právní povědomí klientů —pomoci klientům pochopit souvislosti a dopady jejich jednání jak na jejich další uplatnění ve společnosti, tak i na jejich osobní a profesní rozvoj — OBSAH •6 částí: OBECNÁ ČÁST — OBČANSKÉ PRÁVO — PRACOVNÍ PRÁVO — RODINNÉ PRÁVO — PŘESTUPKY — TRESTNÍ PRÁVO — —Každá část – několik lekcí (1 lekce = 45 minut) 46 lekcí (několik cvičení v každé lekci) •Metodika pro učitele •Pracovní listy pro studenty •Interaktivní metody — — STRUKTURA LEKCE —Každá lekce = 2 části 1.Listy pro učitele (návod,správné odpovědi, doplňující informace) 2.Pracovní listy pro studenty — —Významná součást každé lekce = PŘÍBĚH (zachycuje problematickou situaci, většina příběhu přepsána přímo ze života) —Cíl: vtáhnout do příběhu (práce s příběhem = vyšší % naučení, aplikace) 1.OBECNÁ ČÁST —Cíle: —pochopit podstatu práva a rozdíl mezi právem objektivním a subjektivním — —poznat důležitosti dobré orientace v právních vztazích — —chápat, kdo jsou osoby fyzické a právnické —co je obsah a co je předmět právního vztahu, —porozumět rozdílům mezi právem a morálkou — —Klíčové pojmy: právo, morálka, objektivní a subjektivní právo, právní vztahy, fyzické a právnické osoby — —Pomůcky: učebnice občanské výchovy pro základní školy, učebnice právapro střední školy, učebnice základů společenských věd pro gymnázia — 2. OBČANSKÉ PRÁVO — —Patří sem: — Úprava uzavírání smluv, vzniku, změn a zániku právních závazků, promlčení práva, úprava vlastnického práva, dělení majetku, úprava zástavního práva, věcných břemen, náhrady škody a bezdůvodného obohacení — —Zákl. práv. předpisem občanského práva je zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník V lekcích by studenti měli pochopit: —co je smlouva a jak vzniká — podstatné náležitosti smluv — co je promlčení, reklamace, … — co je a jak dlouhá je záruční lhůta — vzniklé nároky při koupi vadného zboží —rozdíl mezi vlastnictvím, nájmem a podnájmem bytu — práva a povinnosti nájemce a pronajímatele — co je žaloba a odvolání — jak probíhá soudní řízení —… 3. PRACOVNÍ PRÁVO — je odvětvím práva, které upravuje vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli a otázky, které s pracovněprávními vztahy souvisejí — — zákl. práv. předpisem upravujícím pracovní právo je zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce — — V lekcích by studenti měli pochopit: — kdo je zaměstnavatel a kdo zaměstnanec — jak vzniká a zaniká pracovní poměr — co je pracovní smlouva a její náležitosti — práva a povinnosti zaměstnanců a zastavatelů — zvláštnosti pracovních podmínek mladistvých — co je zkušební doba, výhody a nevýhody — doklady pro práci v zahraničí — kdo je podnikatel — co je živnost a druhy živností — k čemu je živnostenský list popř. koncese 4. RODINNÉ PRÁVO — Patří sem: —Uzavírání a neplatnost manželství, vztahy mezi manželi, zánik manželství, vztahy mezi rodiči a dětmi, určení otcovství, pěstounská péče, osvojení, výživné, … — — Zákl. práv. normou upravující problematiku rodinného práva je zákon č. 94/1963 Sb., o rodině V lekcích by studenti měli pochopit: — co je to manželství — jak lze uzavřít manželství — podmínky snoubenců pro uzavření sňatku — práva a povinnosti novomanželů — rodina, zákl. funkce — vyživovací povinnost, co zahrnuje — jak probíhá zánik manželství — jak probíhá rozvod — otázky soudce před rozvodem 5. PŘESTUPKY — Upravuje: — Postih fyz. osob za spáchání přestupku a postup správních orgánů při projednávání přestupků — —Zákl. práv. předpisem upravujícím přestupkové právo je zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích V lekcích by studenti měli pochopit: —co je přestupek — kdy, kdo, jak je povinen podat vysvětlení — co jsou a jak rozhodují přestupkové komise — jaká práva a povinnosti má osoba obviněná z přestupku — rozdíl mezi přestupky a trestnými činy — kdy je každý povinen prokázat totožnost — práva osoby kontaktované policií při úředním výkonu 6. TRESTNÍ PRÁVO —Trestní právo —odvětví práva, jehož fcí je ochrana společnosti před kriminalitou — je upraveno trestním zákonem a trestním řádem — —Trestní zákon — upravuje tvzv. TP hmotné — —Trestní řád — upravuje tzv. TP procesní —http://www.youtube.com/watch?v=64CmcMA3BJQ — —http://www.youtube.com/watch?v=etEAE04TgoY —