Michal Štrajt, Ondřej nakládal, Marek Dvořák a Jiří Valášek Ekopolis_LOGO_final.png 1 ¡Cílem projektu je vytvořit atraktivní stolní didaktickou hru, která bude široce využitelná při výuce průřezového tématu § environmentální výchova. § ¡Přihláška pro školy §Na webu §http://www.scio.cz/esf/mlok/seminarPrihlaska.asp §ZDARMA ¡ Ekopolis_LOGO_final.png 2 Každý žák se ocitne v roli starosty, který postupně rozvíjí svoje městečko, a musí při tom vhodně skloubit ekonomické, sociální i ekologické projekty. Součástí projektu budou jak podrobné metodiky a pracovní listy, které ulehčí učitelům práci, tak i atraktivní internetové rozhraní pro plnění úkolů navázaných na reálné prostředí, ve kterém žáci žijí. Environmentální výchova si však neklade za cíl naučit děti "jen" neplýtvat a přírodu chránit, ale především zodpovědně s ní zacházet. Můžete vymýtit všechny továrny ze svého okolí, ale kde potom vyrobíte oblečení, auta nebo léky? Chcete znát nejlepší řešení, jak to všechno udělat? Žádné spolehlivé není, nicméně je dobré začít u sebe, chovat se k přírodě vždy zodpovědně... Když bude podobná moudra odříkávat učitel od katedry, polovina žáků brzy usne. Lepší je si to rovnou zahrát. ¡ ¡ Ekopolis_LOGO_final.png 3 Každý žák se ocitne v roli starosty, který postupně rozvíjí svoje městečko, a musí při tom vhodně skloubit ekonomické, sociální i ekologické projekty. Součástí projektu budou jak podrobné metodiky a pracovní listy, které ulehčí učitelům práci, tak i atraktivní internetové rozhraní pro plnění úkolů navázaných na reálné prostředí, ve kterém žáci žijí. Environmentální výchova si však neklade za cíl naučit děti "jen" neplýtvat a přírodu chránit, ale především zodpovědně s ní zacházet. Můžete vymýtit všechny továrny ze svého okolí, ale kde potom vyrobíte oblečení, auta nebo léky? Chcete znát nejlepší řešení, jak to všechno udělat? Žádné spolehlivé není, nicméně je dobré začít u sebe, chovat se k přírodě vždy zodpovědně... Když bude podobná moudra odříkávat učitel od katedry, polovina žáků brzy usne. Lepší je si to rovnou zahrát. Podobná Osadníci z katanu ¡Environmentální výchovu není snadné vždy implementovat do výuky. ¡Projekt Ekopolis představuje atraktivní a účinnou pomůcku, která nejenže rozšíří znalosti žáků v této oblasti, ale směřuje také k úpravě jejich postojů a hodnot. Ekopolis_LOGO_final.png 502px-Factory.svg.png 4 Každý žák se ocitne v roli starosty, který postupně rozvíjí svoje městečko, a musí při tom vhodně skloubit ekonomické, sociální i ekologické projekty. Součástí projektu budou jak podrobné metodiky a pracovní listy, které ulehčí učitelům práci, tak i atraktivní internetové rozhraní pro plnění úkolů navázaných na reálné prostředí, ve kterém žáci žijí. Ekopolis_LOGO_final.png 5 Projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu a státního rozpočtu ČR. Díky financím ze strukturálních fondů EU je k dispozici všem zapojeným školám zcela ZDARMA. Každý žák se ocitne v roli starosty, který postupně rozvíjí svoje městečko, a musí při tom vhodně skloubit ekonomické, sociální i ekologické projekty. Součástí projektu budou jak podrobné metodiky a pracovní listy, které ulehčí učitelům práci, tak i atraktivní internetové rozhraní pro plnění úkolů navázaných na reálné prostředí, ve kterém žáci žijí. ¡V rámci hry Ekopolis je možné vytvářet samostatné projekty, které spadají do oblasti environmentální výchovy. ¡Projekty je možné obsluhovat z webových stránek. Ekopolis_LOGO_final.png ekopolis-1.jpg 6 ¡Vyfotografuj místo ve svém okolí, které se ti nelíbí. Ekopolis_LOGO_final.png fashion-landfills-1.jpg Skladka plna odpadku starých a nepotřebných věci . Velice znečišťuje pudu , poušti do ni nebezpečně látky... Občas tam najdeme věci které by se mohly recyklovat a lepe využít...tyto věci tam můžou ležet navždy ,protože se nerozkládají... Chtěla bych najit lepši způsob jejich využití..nenechte těmito odpadky zamořit celou planetu , je lepší využití a to RECYKLACE ! Recyklujte , má to smysl 7 ¡Zkus najít obrázek nebo fotku tvého města, nejlépe tak před sto lety. Ekopolis_LOGO_final.png hlavakold.jpg hlavaknew.jpg 8 ¡Soutěž "Poznej své město" ¡Celorepubliková soutěž společnosti Scio ¡Smyslem soutěže je lépe poznat a zajímavě popsat své město nebo svou vesnici z hlediska veřejného prostoru. Ekopolis_LOGO_final.png B-skola.png 9 Smyslem soutěže je lépe poznat a zajímavě popsat své město nebo svou vesnici z hlediska veřejného prostoru. Soutěžit mohou školní třídy či skupiny žáků (pěti- až patnáctičlenné skupiny) základních škol nebo odpovídajících ročníků víceletých gymnázií pod vedením svého učitele. Skupina má za úkol připravit do soutěže tři věci: Co můžete vyhrát? Ze všech soutěžících vybereme po poradě 3 vítězné týmy. Každý člen vítězného týmu získá výherní certifikát, vlastní hru Ekopolis, doprovodnou knížku a plakát. Navíc každý vítězný tým dostane skvělé Antquarium - supermoderní mravenčí farmu, kterou si mohou dát třeba do třídy. ¡Skupina má za úkol připravit do soutěže tři věci: Ekopolis_LOGO_final.png http://www.ekopolis.cz/pdf/soutez_materialy/ZS_Videcska_Ekomaci.pdf 10 Mapu svého města či vesnice (kde se nachází škola) a blízkého okolí s popisky základních staveb, kde vyznačí oblasti "modré" (místa pro bydlení a obyvatele), "červené" (místa průmyslu a dopravy) a "zelené" (místa přírodní a ekologická). Mapa může být nakreslená, tištěná, vyfocená nebo na webových stránkách. Hodnotit se bude, jak zakreslené oblasti odpovídají skutečnosti i originalita a kvalita grafického zpracování. Fantazii se meze nekladou! Popis 5-10 staveb, které žáci považují ve svém městě či vesnici za významné. Hlavně jde o to si uvědomit, proč jsou významné. Mohou to být stavby "modré", "červené" i "zelené", ekologické i znečišťující, velké i malé. Skupina také na mapě Ekopolis (/ekomapa.aspx) vyznačí, kde lze tyto stavby najít, doplní je obrázkem nebo fotografií nebo třeba osobním příběhem, který se odehrál zrovna na tomto místě. Dopis starostce nebo starostovi vašeho města či vesnice. V dopise žáci vyjádří, co se jim na jejich městě líbí a co nelíbí, především z hlediska života v něm. Mohou například napsat, které stavby jim připadají ošklivé, kde se jim špatně dýchá, ale i třeba kam rádi chodí na procházky a kde si hrají. Dopis by měl obsahovat konkrétní návrh nebo návrhy, co by bylo dobré změnit. Hodnotí se hlavně to, jak skupina dokáže formulovat svá stanoviska a doporučení. ¡http://www.ekopolis.cz/menu/hra-duel.aspx ¡ ¡Podobná pravidla §Pouze dva hráči §Hra končí po určitém počtu kolech (podle obtížnosti) §Ve hře se nehraje s událostmi Ekopolis_LOGO_final.png 11 3481-1288829512_0_.jpg ¡http://www.ekopolis.cz/media/6609/pravidla_3_komplet.pdf ¡ ¡ ¡ Ekopolis_LOGO_final.png 12 Každý žák se ocitne v roli starosty, který postupně rozvíjí svoje městečko, a musí při tom vhodně skloubit ekonomické, sociální i ekologické projekty. Součástí projektu budou jak podrobné metodiky a pracovní listy, které ulehčí učitelům práci, tak i atraktivní internetové rozhraní pro plnění úkolů navázaných na reálné prostředí, ve kterém žáci žijí. Environmentální výchova si však neklade za cíl naučit děti "jen" neplýtvat a přírodu chránit, ale především zodpovědně s ní zacházet. Můžete vymýtit všechny továrny ze svého okolí, ale kde potom vyrobíte oblečení, auta nebo léky? Chcete znát nejlepší řešení, jak to všechno udělat? Žádné spolehlivé není, nicméně je dobré začít u sebe, chovat se k přírodě vždy zodpovědně... Když bude podobná moudra odříkávat učitel od katedry, polovina žáků brzy usne. Lepší je si to rovnou zahrát. P3160041.jpg Ekopolis_LOGO_final.png 13