Sourozenci: rodinná hádka – hraní rolí Odpůrci: Vojta (o tři roky starší bratr) a Luboš (mladší bratr) Konflikt: Vojta se musí často starat o domácnost, protože maminka pracuje mnoho hodin, aby uživila rodinu. Vojta a Luboš se hádají o domácí práce. Vojta si také dělá starosti z toho, s jakými kamarády Luboš poslední dobou tráví čas. Po hádce Vojta navrhl, aby si spolu sedli a o všem si promluvili. Luboš souhlasil. Postava Vojta: Cítíš se svým způsobem zodpovědný za udržení domácnosti a rodiny pohromadě. Stěžuješ si, že Luboš nedělá svůj díl domácích prací. Vždycky mu musíš připomínat jeho povinnosti. Někdy děláš jeho práce za něho, čehož si on nevšímá, a když ano, nijak to neocení. Nelíbí se ti jeho noví kamarádi. Pár z nich bylo přistiženo při krádežích v obchodech a slyšel jsi, že většina z nich bere drogy. Sourozenci: rodinná hádka – hraní rolí Odpůrci: Vojta (o tři roky starší bratr) a Luboš (mladší bratr) Konflikt: Vojta se musí často starat o domácnost, protože maminka pracuje mnoho hodin, aby uživila rodinu. Vojta a Luboš se hádají o domácí práce. Vojta si také dělá starosti z toho, s jakými kamarády Luboš poslední dobou tráví čas. Po hádce Vojta navrhl, aby si spolu sedli a o všem si promluvili. Luboš souhlasil. Postava Luboš: Vojta tě stále otravuje s domácími pracemi. Kdyby ti dal trochu pokoj, dělal bys práce spolehlivěji, než doposud. Pro tebe je důležité být oblíbený a mít kamarády. Tvoje nová parta kamarádů tě výborně přijala díky tomu, jaký jsi, a to je dobrý pocit. Naproti tomu si také děláš starosti kvůli drogám a jsi velmi opatrný. Chceš, aby tě Vojta bral s respektem a přestal si hrát na velkého bratra. Vojta ti téměř nikdy nepředá vzkaz, když volají tví kamarádi, jednou dokonce poslouchal tvůj telefonický hovor. Postup řešení konfliktů 1. část - Osobní plánování a reflexe 1) zamyslete se nad povrchními a hloubkovými příčinami konfliktu 2) definujte zájmy a pozice 3) zařiďte vhodné prostředí pro diskusi 2. část - Fáze (Postup) řešení konfliktu 1) vytvořte pozitivní prostředí 2) definujte problém a diskutujte o něm 3) shrňte dosažený pokrok 4) hledejte různá řešení 5) stanovte čas pokračování Jdi mi z cesty: hněv – hraní rolí Odpůrci: Radek a Karel, dva studenti, kteří spolu nevycházejí dobře. Konflikt: Radek a Karel se znají rok. Každý z nich má jinou skupinu kamarádů. Jejich nepřátelství začalo, když se Jarda, jeden z Karlových dobrých kamarádů, popral s Radkem. Jarda už ve škole není, ale Karel s Radkem se od té doby stále vzájemně popichují. Včera se spolu poprali. Byli ohlášeni řediteli. Ředitel poskytl studentům příležitost, aby si spolu sedli a pokusili se vyřešit vzájemné neshody. Postava Radek: Říkáš, že tě Karel provokuje a dělá si z tebe legraci. Říkáš také, že Karel o tobě rozšířil pomluvu, že jsi zbabělec. Rozhodl ses Karlovi ukázat, že už si nehodláš dál nechat zesměšňování líbit. Při obědě jsi do Karla strčil a strhla se rvačka. Jdi mi z cesty: hněv – hraní rolí Odpůrci: Radek a Karel, dva studenti, kteří spolu nevycházejí dobře. Konflikt: Radek a Karel se znají rok. Každý z nich má jinou skupinu kamarádů. Jejich nepřátelství začalo, když se Jarda, jeden z Karlových dobrých kamarádů, popral s Radkem. Jarda už ve škole není, ale Karel s Radkem se od té doby stále vzájemně popichují. Včera se spolu poprali. Byli ohlášeni řediteli. Ředitel poskytl studentům příležitost, aby si spolu sedli a pokusili se vyřešit vzájemné neshody. Postava Karel: Říkáš, že se Radek chová jako velký pistolník a divně se na tebe dívá. Říkáš také, že ti Radek už několikrát vyhrožoval. Cítil jsi, že je nevyhnutelné se s ním poprat, a abys ho vyprovokoval, začal jsi o něm šířit pomluvy. Oba se na sebe stále velmi hněváte, ale dohodli jste se, že se pokusíte o všem si promluvit. Postup řešení konfliktů 1. část - Osobní plánování a reflexe 1) zamyslete se nad povrchními a hloubkovými příčinami konfliktu 2) definujte zájmy a pozice 3) zařiďte vhodné prostředí pro diskusi 2. část - Fáze (Postup) řešení konfliktu 1) vytvořte pozitivní prostředí 2) definujte problém a diskutujte o něm 3) shrňte dosažený pokrok 4) hledejte různá řešení 5) stanovte čas pokračování