Obtíže žáků s učením a chováním Obtíže žáků s učením a chováním (1) • „Osobnost učitele je nejmocnější nástroj ovlivňování žáků. Je působivější než zvolené pedagogické metody, prostředky a techniky směřující záměrně k výchovným účinkům.“ R. Kohoutek • -Školní výkon. -Prospěch. -Školní zdatnost. -Neprospěch ve škole. -Školní úspěšnost – neúspěšnost. • •Úspěch – neúspěch (není to vlastně odložený úspěch?) Obtíže žáků s učením a chováním (2) o Absolutní školní neúspěšnost – těžké zdravotní postižení. o Relativní (dílčí) školní neúspěšnost • - příčiny sociálně psychologické, • - příčiny biologicko – psychologické, • - příčiny intrapsychické. Obtíže žáků s učením a chováním (3) •Úspěch plodí úspěch (kruh úspěchu) • dostaví se úspěch uspokojení: žák se setká s pochvalou učitele a s oceněním vrstevníků, sám je se sebou spokojen motivace: roste spolu s vytrvalostí a snahou, studijní práce se zlepšuje sebedůvěra: žák si důvěřuje "já to dokážu", zvyšuje se jeho sebevědomí a sebehodnocení Obtíže žáků s učením a chováním (4) Bludný kruh neúspěchu žák prožije neúspěch setká se s kritikou: a nedostane se mu posílení, pociťuje osobní nespokojenost motivace klesá spolu s vytrvalostí a snahou, studijní práce se zhoršuje klesá jeho sebedůvěra, říká si: "já to nedokážu", jeho sebevědomí i sebehodnocení se snižuje Obtíže žáků s učením a chováním (5) •Vývojové poruchy – příčiny obtíží žáků • - somatické příčiny • - psychické a psychosociální příčiny • • • • D:\TataBACK\AJTA\Výuka FF 2012\Save0001.BMP Obtíže žáků s učením a chováním (6) •Příznaky vývojových poruch (symptomy) •Ve třech oblastech: 1)v oblasti somatických funkcí 2)v oblasti poznávacích (kognitivních) procesů 3)v oblasti citové (emociální). • vZměna v chování dítěte, nápadnosti v mimice, náhlý pokles zájmu o výuku, zhoršený prospěch, • varovné signály – učitel pozná, že se s dítětem něco děje. • •Při spojení několika příznaků – soubor (syndrom): •Úzkostné projevy, strach, plačtivost, atd. Obtíže žáků s učením a chováním (7) •Projevy vývojových poruch se liší podle jednotlivých věkových období • §předškolní věk §mladší školní věk §období puberty §období adolescence Obtíže žáků s učením a chováním (8) •Období předškolního věku •Nejčastější somatické poruchy •do 3 let věku již byla odhalena těžší tělesná, smyslová a mentální postižení •akutní záněty horních a dolních cest dýchacích, zánět středouší, adenoidní vegetace •obtížně se odhalují některé zrakové vady: krátkozrakost, dalekozrakost, šilhání •z poruch sluchu – nedoslýchavost – rozvoj řeči a myšlení, zvláštnosti v chování •neobratnost v chůzi – nepodceňovat, zjistit příčinu; ale také vyšší hmotnost, doma nadměrně chráněné děti •opožďování nebo nápadné urychlování růstu; pozor na tělesné „neprospívání“ u týraného dítěte – spolu s psychickými příznaky •úrazy dětí – velký problém, děti je nutné mít stále pod dohledem Obtíže žáků s učením a chováním (9) •Nejčastější příznaky psychických poruch • •Somatické projevy •poruchy týkající se jídla: nechutenství, přejídání – mohou upozornit na psychické problémy, problémy v rodině, pozor na návyk •poruchy spánku: až 20% dětí, úzkostnost, strach z odloučení od rodičů, konflikty v rodině, pozor na možnost onemocnění •pomočování; norma 3 – 5 let, pozor na znovuobjevení – řešit s odborníky •motorika – neobratnost, pohyby obličeje, výraz dětského obličeje: „vidím ti to na očích“, deprivované děti „neoživené výrazy dětských tvářiček“, odraz duševního stavu v mimice, změny ve výrazu je nutno odlišit od nutkavých pohybů – tiků •ostatní pohyby Obtíže žáků s učením a chováním (10) •Poruchy poznávacích (kognitivních) funkcí • •Vnímání (percepce) • -rozvíjení je nestejnoměrné – souvisí s dozráváním CNS -množství signálů z okolí – pozornost dítěte: až 30% 9–12 letých dětí jeví slabou koncentraci pozornosti -nesoustředěnost předškolních dětí je běžná, ale nutno pečovat o schopnost zaměření pozornosti -nesoustředění dospělí – nesoustředěné dítě Obtíže žáků s učením a chováním (11) •Paměť -bájivá lhavost, konfabulace jsou časté, avšak pozor na zlehčování věrohodnosti výpovědí dětí – zneužívání, týrání - •Myšlení -poruchy u předškolních dětí obtížně zjistitelné -je třeba pozorovat pohyby: zpomalení myšlení = zpomalení pohybů • zpomalením však reagují i úzkostné, ustrašené děti, děti příliš ochraňované Obtíže žáků s učením a chováním (12) •Intelekt, rozumové schopnosti • -v normálních podmínkách života je dostatek stimulů pro intelektuální rozvoj dítěte -negativní vliv podvýživy, nedostatečná hygiena -vliv rodiny prvořadý -rozpoznání poruch rozumového vývoje je obtížné Obtíže žáků s učením a chováním (13) •Poruchy citů • -projevy citů - pocity (dítě a jeho vztah k okolí) • - tělesné projevy (hlas, mimika, gestikulace, pohyby těla) • - fyziologické změny (v CNS i periferním nervovém • systému) -základní city: radost, smutek, hněv a dále city společenské, estetické, etické -nežádoucí projevy citů: afekty, strachy, úzkosti, výkyvy nálad – souvisí s temperamentem -úsměv, „sociální úsměv“ • neusmívá-li se předškolní dítě: porucha vývoje meziosobních vztahů, deprivace nebo závažné onemocnění Obtíže žáků s učením a chováním (14) •Poruchy citů (pokračování) • -pláč – projev starosti a obav z neznámého, separační úzkost při odloučení od matky – doznívá • pozor na zlobné afekty, výbuchy hněvu v předškolním věku ukrývají -úzkost • hlavní projev neuroticismu: volit citlivý přístup+ pozor na vyústění do školní fobie -strach • běžné dětské strachy v předškolním věku ubývají (hluk, pád, cizí předměty) • narůstá strach ze zvířat, imaginárních bytostí -deprese • nejsou běžné v tomto věku - Obtíže žáků s učením a chováním (15) •Psychosociální poruchy • -Narušená interakce mezi individuálním chováním dítěte a jeho užším rodinným nebo širším (kolektivním) společenským prostředím. • • Tři formy: • - forma pasivní • - forma agresivní • - forma kompromisních reakcí Obtíže žáků s učením a chováním (16) -pasivní forma: • únikové reakce – mlčení, lhaní, pozdní příchody, útěky; • v předškolním věku začínají častěji než jiné, je jim třeba věnovat pozornost • -agresivní: • častější v pozdějším dětství, • vyskytnou-li se v předškolním věku – nutno řešit odborně jako poruchu chování; • odlišit od braní hraček, odstrkování dětí, poškozování věcí • -kompromisní reakce • v předškolním věku se nevyskytují, • jde o nestabilnost v rodině, osobních vztazích, na pracovišti