Podklady k okruhu č. 15 Zdravotnická péče - depistáž – vyhledávání SP dětí (pediatr, ORL, foniatr). V současné době se zavádí celoplošné screeningové vyšetření pomocí OAE v celé ČR, podobně jako v Rakousku, Polsku nebo na Slovensku. U nás se provádí zatím pouze v některých regionech (Moravskoslezský kraj, Středočeský kraj apod.) a převážně u rizikových skupin. Klasické vyšetření sluchu dle věku dítěte by měl provádět preventivně pediatr, a to u všech dětí: · ve 3 měsících · v 9 – 12 měsících · ve 3 letech · před nástupem školní docházky. V dalších případech pak provádí vyšetření sluchu: · vysloví-li rodiče nebo učitel podezření na poruchu sluchu · je-li někdo v rodině (rodiče, sourozenci) sluchově postižený · po onemocnění meningitidou · po aplikaci ototoxických léků · po úrazech nebo operacích hlavy · po opakovaných zánětech středního ucha · je-li opožděný vývoj řeči či při podezření na mentální postižení. · speciálně pedagogická péče – SRP, SPC · sociálně právní péče - sociální dávky a příspěvky · rodinná péče - úzká spolupráce s odborníky · organizace SP - (FRPSP, ČUN a další oblastní organizace pro osoby se sluchovým postižením) Speciálně-pedagogická péče Středisko rané péče Služby rané péče jsou zajišťovány v rámci služeb sociální prevence – zákon o sociálních službách č. 108/2006 * sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením * sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte * klientem je celá rodina * služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní) * spolupráce se systémem zdravotní péče V ČR zajišťována včasná intervence u sluchově postižených v rámci střediska rané péče - SRP Tamtam * v Praze 2001, v Olomouci 2005 * podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením a kombinovaným postižením do 7 let * cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy Činnost SRP je poskytována: * rodinám malých dětí se sluchovým postižením a kombinovaným postižením * sluchově postiženým rodičům se slyšícími dětmi Činnost SRP: · konzultace v rodinách, poradenská intervence - frekvence návštěvy v rodině 1x za 4 – 6 týdnů · ambulance klinického logopeda, psychologa, foniatra, fyzioterapeuta, sociálního poradce, nácvik audiovyšetření · skupinové terapeutické sezení s psychologem · pobytové akce týdenní a víkendové · videotrénink interakcí · propagace včasné diagnostiky a všeobecná prezentace problematiky sluchově postižených · půjčování literatury, speciálních didaktických pomůcek, ozvučených hraček, počítačových logopedických a didaktických programů · prodej vlastních logopedických a didaktických pomůcek · výuka a tlumočení znakového jazyka Speciálně pedagogické centrum · zajišťuje komplexní péče SP dětem a mládeži od raného dětství do ukončení přípravy na povolání · SPC zřizovány při školách pro SP · obvykle v SPC působí 2 speciální pedagogové, psycholog, sociální pracovnice · vyhláška č. 116/2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005, www.msmt.cz Činnost SPC: · poradenská a konzultační činnost · speciálně pedagogická a psychologická diagnostika · depistáž – vyhledávání klientů · terapie – reedukace sluchu, logopedická péče, výuka ZJ, příprava na KI a následná logopedická péče, řešení výchovných a výukových problémů · pomoc při řešení sociálních otázek · péče o integrované děti a žáky Předpoklady úspěšné rehabilitační péče: * včasná diagnostika * včasné přidělení sluchadel - včasné přidělení sluchadla – do ½ roku - včasně zavedený KI mezi 1-2 rokem * včasná reedukace sluchu a řeči Důvody rané péče: * fázovitost vývoje a velká plasticita mozku – intenzivní stimulace do 2 let (senzitivní vývojová perioda) * důsledky opožděné péče – poruchy vnímání, poruchy sociálních vztahů, emocionální poruchy, opožděný vývoj řeči,… Důsledky sluchového postižení: * ŘEČ – při nedostatečné nebo chybějící sluchové kontrole může být narušena * MYŠLENÍ – vzniká zcela nezávisle na řeči, není řečí deformováno a utváří se jen v oblasti konkrétních jevů. Může být statické a nepohotové. * ORIENTACE V PROSTORU – je omezena, popř. znemožněna. Ztráta zvukového pozadí způsobuje narušení pocitu sebejistoty, je snížen pocit osobní bezpečnosti a zvyšuje se pocit úzkosti – zejména u ohluchlých Doporučené zdroje k tématu - zejména zdroje označené tučným písmem: FENCLOVÁ, J., kol. Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP, Středisko rané péče Tamtam, 2005. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich sluchově postiženého dítěte. DVD obsahuje videoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (možné objednat na www.frpsp.cz) Hypertextové odkazy: http://www.raisingdeafkids.org/