LEGISLATIVNÍ PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ A ŽÁKŮ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM ¢Legislativa: ¢Nadnárodní normy ¢Ústava České republiky ¢Zákon č. 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání ¢Vyhlášky ¢Doporučení, směrnice, informace, metodické pokyny ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Rovný přístup ke vzdělávání (§2, odst. 1), právo žáků s těžkým MP, s více vadami a autismem na vzdělávání v ZŠ speciální nebo jinak. ¢Členění na osoby se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním (§16, odst. 1 ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Zdravotním postižením je: ¢Mentální, tělesné, zrakové, sluchové postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus, vývojové poruchy učení a chování. ¢Zdravotním znevýhodněním: ¢Zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování. ¢Sociální znevýhodnění: ¢Rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním statutem, ohrožení sociálně patologickými jevy, ústavní výchova, postavení azylanta. ¢§16, odst. 5 – diagnostiku provádí školské poradenské zařízení. ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§16, odst. 7 bezplatné užívání speciálních učebnic a speciálních didaktických a kompenzačních pomůcek poskytované školou, ¢§16, odst. 9 možnost zřízení funkce asistenta pedagoga, ¢§26 vyučovací hodina – rámcový nebo školní vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami může stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny (výuka v blocích), ¢§27 odst. 3 přípravné třídy bezplatné poskytování učebnic a učebních textů, ¢§36 plnění povinné školní docházky odst. 4 zápis k povinné školní docházce, ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§37 odklad povinné školní docházky - novelizace ŠZ č. 49/2009, není-li dítě po dovršení šestého roku věku tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte do 31.5 kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení, odborného lékaře nebo klinického psychologa. ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Jiný způsob plnění povinné školní docházky ¢§41: individuální vzdělávání – o povolení rozhoduje ředitel školy u žáka přijatého k plnění povinné šk. docházky, na základě žádosti zákonného zástupce žáka, jen na prvním stupni ZŠ. ¢§42: vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením – KÚ se souhlasem zákonných zástupců, zvolí takový způsob vzdělávání, který odpovídá duševním a fyzickým schopnostem žáka (posouzení odborného lékaře a ŠPZ) ¢§45: stupně vzdělání – základní vzdělání, základy vzdělání ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§46: organizace základního vzdělávání – devět let (deset ročníků), dva stupně ZŠ, ¢ ¢§48: vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením, s více vadami a autismem – vzdělávání na ZŠS se souhlasem zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení (novelizace ŠZ č.49/2009 Sb.), ¢ ¢§48a Přípravný stupeň základní školy speciální, zřizovatel ZŠS může zřídit třídy PS ZŠS, které poskytují přípravu na vzdělávání v ZŠS dětem se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami nebo autismem, o zařazení dítěte do PS rozhoduje ředitel školy na základě žádosti zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského por. zařízení. ¢Do třídy PS ZŠS lze dítě zařadit od šk. roku, v němž dosáhne 5let věku. ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§51, odst.2 - hodnocení výsledků vzdělávání žáků, klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady, odst. 4 – hodnocení na ZŠS slovně. ¢§54 – ukončení základního vzdělávání, dokladem je vysvědčení o úspěšném ukončení 9, popř, 10 ročníku základního vzdělávání, vysvědčení je opatřeno doložkou o získání stupně základního vzdělání. ¢§55 – žák se zdravotním postižením může na základě žádosti zákonných zástupců řed. školy pokračovat v základním vzdělávání do 26 let. ¢Vzdělávací kurzy pro získání základního vzdělání a základů vzdělání. VYHLÁŠKY ¢Vyhláška č. 14/2005 o předškolním vzdělávání. ¢Vyhláška č. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. ¢Vyhláška č. 13/2004 o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. VYHLÁŠKA Č. 14/2005 SB. O PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ ¢Novelizace vyhlášky č.14/2005 Sb. - č.43/2006 Sb. ¢Obsah: ¢§ 1Podrobnosti o podmínkách provozu mateřské školy ¢§ 2 Počty přijatých dětí ve třídách mateřské školy ¢§ 3 Přerušení nebo omezení provozu mateřské školy ¢§ 4 Stravování dětí ¢§5 Péče o zdraví a bezpečnost dětí ¢§ 6 Úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole, kterou zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí ¢Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky ¢§ 7 Přípravné třídy ¢§ 12, 13 Kurz pro získání základního vzdělání ¢Vyhláška č. 13/2004 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři ¢Typy středních škol pro žáky s mentálním postižením ¢Odborná škola, odborné učiliště, praktická škola ¢Nařízení vlády č. 211/2010 Sb. o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělání ¢ PŘEHLED KATEGORIÍ DOSAŽENÉHO VZDĚLÁNÍ ¢B – základní vzdělání ¢C – obor vzdělání Praktická škola jednoletá, dvouletá ¢J – obory vzdělání poskytující střední vzdělání (bez výučního listu a maturitní zkoušky) ¢E – dvouleté a tříleté obory vzdělání poskytující střední vzdělání s výučním listem (určené pro žáky se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, absolventi jsou připraveni pro výkon jednoduchých prací v rámci dělnických povolání ¢H – obory vzdělání poskytující střední vzdělání s výučním listem VYHLÁŠKA Č. 73/2005 SB. O VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ (VYHLÁŠKA Č.147/2011 SB.) ¢Zásady, cíle speciálního vzdělávání ¢Formy ¢Typy speciálních škol ¢Individuální vzdělávací plán ¢Asistent pedagoga ¢Organizace speciálního vzdělávání ¢Zařazování žáků se zdravotním postižením do speciálního vzdělávání ¢Počty žáků ¢ ¢Vzdělávání žáků mimořádně nadaných. VYHLÁŠKA Č.147/2011 SB. ¢§1 vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání žáků mimořádně nadaných se uskutečňuje s využitím vyrovnávacích a podpůrných opatření ¢Vyrovnávací opatření se využívají u žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním/využívání pedagogických, speciálněpedagogických metod a postupů, poradenských služeb, IVP, asistent pedagoga ¢Podpůrná opatření se využívají u žáků se zdravotním postižením/využívání speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání VYHLÁŠKA Č.147/2011 SB. ¢Kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů, zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, poskytování ped.-psychol. služeb, zajištění služeb asistenta pedagoga, snížení počtu žáků ve třídě a jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka ¢Nejvyšší míra podpůrných opatření náleží žákům s těžkým zdravotním postižením ¢Žák se sociálním znevýhodněním – vyrovnávací opatření, žák z prostředí, kde se mu nedostává potřebné podpory pro vzdělávání, spolupráce s rodinou, nedostatečná znalost vyučovacího jazyka VYHLÁŠKA Č.147/2011 SB. ¢Zařazení žáka se zdravotním a sociálním znevýhodněním ve škole pro žáky se zdravotním postižením – pouze po dobu nezbytně nutnou pro vyrovnání jeho znevýhodnění ¢ ¢Informovaný souhlas se zařazením žáka do některé z organizačních forem vzdělávání a převedení žáka do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB. O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH PORADENSKÝCH ZAŘÍZENÍCH ¢Poskytování poradenských služeb ¢Obsah poradenských služeb ¢Školská poradenská zařízení NIŽŠÍ PRÁVNÍ NORMY ¢Informace MŠMT ČR k organizaci kurzu k získání základů vzdělání ¢Kurz k získání základního vzdělání ¢Doporučení základním školám speciálním k hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve školním roce 2005/06 ¢Metodický pokyn č. 5 vedoucího odboru školství KÚ JmK k udělení souhlasu se zřízením funkce asistenta pedagoga