žHistorie žTerminologie. Autismus – z řeckého slova autos – sám. ž Projevy jsou velmi různorodé, kvalitativní postižení ve třech oblastech (tzv. triáda příznaků, 70.léta minulého st. Lorna Wingová): ž komunikace, ž sociální interakce, ž představivost-imaginace. žEtiologie-není ještě přesně známa, spolupůsobením různých příčin (endogenní, exogenní), genetické faktory, změny v metabolismu, ve funkci určitých částí mozku. žProjevy: žNeschopnost navazování kontaktu s druhými lidmi žNetečnost k projevům ostatních lidí žOdmítání spolupráce při výuce žNeschopnost uvědomit si reálné nebezpečí žOdmítání změny v navyklé rutině, úzkost ze změny,obtíže při verbální i nonverbální komunikaci žOdmítání tělesného kontaktu, doteků, mazlení, objímání žNeadekvátní smích nebo záchvaty zuřivosti žZnačný tělesný neklid, zvláštní bizardní pohyby žZáliba v neobvyklých předmětech žZáliba v točení se a rytmických pohybech žVyhýbání se očnímu kontaktu žNeschopnost představivosti a improvizace při hrách žZáliba ve stejnosti a stále se opakujících činnostech žCelková uzavřenost a samotářství img064.jpg žDětský autismus – narušený vývoj před 3 rokem, charakteristický omezenými, opakujícími se stereotypními způsoby chování, zájmy a aktivitami, dítě nesnáší změny, mívá specifickou příchylnost k neobvyklým předmětům, trvá na vykonávání rituálů nefunkčního charakteru, kvalita komunikace je silně narušena, pokud se řeč vyvine-echolálie, chybí přátelské emoční reakce, pohledy z očí do očí, dítě se bojí neškodných věcí, má záchvaty vzteku a agrese, samo se zraňuje, chybí tvořivost při hře,, vyskytují se abnormální smyslové reakce, čichové, sluchové, hmatové a chuťové, extrémní uzavřenost,mentální postižení. žAtypický autismus – dítě splňuje jen částečně diagnostická kritéria daná pro dětský autismus (autistické rysy), narušený vývoj se stává zřejmý až po dosažení věku tří let, nejsou obvykle naplněny základní znaky autistického chování, atypičnost vzniká nejčastěji u těžké a hluboké mentální retardace. žAspergerův syndrom – porucha charakterizovaná stejným typem příznaků jako autismus, ale liší se tím, že se nevyskytuje celkové opoždění vývoje, IQ v normě, není opožděný vývoj řeči, problémy v oblasti motoriky, zejména u chlapců 8:1. žNízko funkční a vysoce funkční Aspergerův syndrom – úroveň adaptability, prognóza vývoje, specifické nadání. žDětská dezintegrační porucha (Hellerův syndrom, dezintegrativní psychóza, MKN-10 jiná dezintegrační porucha). žDo 2 let vývoj v normě ve všech oblastech (u 30% dětí s autismem vývoj v normě do 15-24 měsíce), nástup poruchy je udáván mezi 2. až 10. rokem, nejčastěji mezi 3,-4 rokem. Deteriorace (zhoršení stavu) může být náhlá nebo pozvolná, zhoršení v komunikačních a sociálních dovednostech, chování typické pro autismus, může se poté zlepšit, normy však již nikdy není dosaženo. žRettův syndrom – doprovázený těžkým neurologickým postižením, má pervazivní dopad na somatické, motorické, psychické funkce (1966). 1999 objevení genu na raménku chromozomu X, který je odpovědný v 77-80% případů vzniku Rettova syndromu. žDiagnostická kritéria: pre a perinatální vývoj v normě, prvních 6 měsíců normální psychomotorický vývoj, normální obvod hlavičky při narození. V období 5až48 měsíce, zpomalení růstu hlavy, ztráta naučených volních pohybů ruky, ztráta sociálních dovedností, interakce, obtíže d koordinací pohybů hrudníku a chůze, opožděná vývoje řeči. Výskyt epilepsie 80%. img065.jpg img068.jpg žAutistické děti prosívají nejlépe v strukturovaných podmínkách, vrozený deficit ve zpracování vnějších podnětů a vstupních informací, neschopnost analyzovat situace, třídit informace na podstatné a zbytečné, organizace jakékoliv činnosti, neschopnost řídit svoji práci – důvod proč musíme do těchto činností vnést určitý řád, pravidelnost, dítě musí dostávat jednoznačné odpovědi na otázky kde? kdy? Jak dlouho?, jaký sled činností? img066.jpg img069.jpg img070.jpg žNNO žAUTISTIK žAPLA žLiteratura žDospělost img067.jpg