Hodnocení rozumových schopností u dětí se sluchovým postižením (k diagnostice – okruh č.4) Vývojové oblasti: - motorická - rozumová - sociálně-emoční - komunikační ……sluchové postižení ovlivňuje všechny tyto oblasti – nejvíce: komunikační a rozumovou oblast Úroveň rozumových schopností - školní zralost - vytvoření „vzdělávacího plánu“ Testy rozumových schopností: - verbální složka - neverbální složka Testové normy - testy na měření rozumových schopností jsou vytvářené a standardizované pro slyšící - problém u dětí se sluchovým postižením · rozmanitost faktorů ovlivňujících vývoj dítěte se SP (věk dítěte při ztrátě sluchu, věk dítěte při stanovení diagnózy, typ kompenzace SP, stupeň a typ SP, raná intervence, volba komunikačního přístupu / systému – doma i ve školském zařízení, míra péče v rodině, vzdělání rodičů, přítomnost dalšího přidruženého postižení, počet sourozenců – ne/slyšících) → VÝSLEDKY - obtížné porovnávat výsledky jednotlivých neslyšících dětí L …. i dětí slyšících Testová komunikace - komunikace mezi testovaným dítětem a testujícím odborníkem - nároky samotného dítěte – jaký zvolit primární komunikační systém pro testování? - i stejný společný komunikační systém (např. ZJ) – nevyřeší otázku jazykových nároků testu ….standardizovaný způsob zadávání úkolů + standardizovaný způsob komunikace ( u mluveného jazyka – vyrovnaný tón hlasu, rychlost mluvy, jednotná formulace instrukcí, obličej bez emocí, atd.) → testování ve ZJ = odchylka od testové normy - většina testů předpokládá a vyžaduje (alespoň částečnou) znalost mluveného jazyka … příklady: Ukážu na určité slovo a ty řekneš, co znamená.“ Řeknu ti dvě slova a ty řekni, jak se liší a jak jsou stejná. Srovnej dané kostky tak, aby se podobaly modelu na obrázku. → dítě musí přesně rozumět, co se po něm chce (musí ovládat jazyk – vyjadřovat se v něm i mu rozumět) … u dětí slyšících – sledování společně s tím úroveň sluchových a jazykových kompetencí x rozumové schopnosti NEVERBÁLNÍ TESTY · minimální míra jazykových instrukcí · využití všeobecně známých gest · úkoly založeny na hodnocení výkonu · např.: vizuální porovnání obrázků (co chybí, co přebývá) nebo vyvést „zvířátko“ z bludiště v časovém limitu · výsledky neverbálních testů by neměly být využívány pro komplexní posouzení rozumových schopností neslyšících dětí: – děti mohou mít snížené spíše neverbální schopnosti (vizuální, vizuálně-motorické či prostorové schopnosti, atd.) -podávají obraz pouze o neverbální inteligenci Wechslerovy zkoušky inteligence 1. PDW (Pražský dětský Wechslerův test IQ) – pražšká úprava WISC 2. WISC III · 10 subtestů a 2 nepovinné a 1 doplňkový · 2 skupiny: verbální a neverbální (perforační) A) verbální: vědomosti, podobnosti, počty, slovník, porozumění, opakování čísel B) neverbální: doplňování obrázků, kódování, řazení obrázků, kostky, skládanky, hledání symbolů, bludiště UNIT – Universal nonverbal intelligence test (škola pro SP – Valašské Meziříčí) Kaufmannův test – neverbální test Potměšil, M. a kolektiv: Psychosociální aspekty sluchového postižení Šmídová, M.: Hodnocení rozumových schopností u dětí se sluchovým postižením. In Infozpravodaj, 18. Ročník, podzim 2010, č. 3.