PdF MU, Věra Vojtová 1 Poruchy řízeného chování Conduct disorder PdF MU, Věra Vojtová 2 Základní znaky poruchy řízeného chování nvzorce antisociální chování: n agresivní jednání, krádeže, n vandalismus, n zakládání ohňů, n lhaní, n záškoláctví a útěky; n ncharakteristika: n nporušování významných sociálních norem a pravidel a očekávání společnosti; nchování jedince bývá směrováno proti lidem i majetku v jeho okolí. n PdF MU, Věra Vojtová 3 Termín porucha řízeného chování nobvykle označuje vzorce antisociálního chování, které jsou spojeny se závažným narušováním každodenního fungování doma, ve škole; nsoučasně jsou tyto děti považovány za nezvladatelné nna Bowerově stupnici vývoje poruchy chování ve 4. a 5. stupni n PdF MU, Věra Vojtová 4 Diagnostická kritéria(DSM-IV, 1992): nProjevy v chování zahrnují patnáct charakteristik, rozdělených do čtyř skupin nNásilné chování k lidem a zvířatům – např. zastrašování, šikana, agresivní sexuální chování; nNičení majetku - např. zakládání ohňů, vandalismus; nLhaní, krádeže, podvody; nZávažné porušování pravidel - např. útěky, záškoláctví, ponocování bez dovolení rodičů. PdF MU, Věra Vojtová 5 Další podmínky pro diagnostiku CD nVěk dítěte - nesmí přesáhnout osmnáct let; nFrekvence a doba trvání chování - nejméně tři z výše uvedených charakteristik se musí projevovat v posledních dvanácti měsících, nejméně jedna se musí objevit v posledních šesti měsících; nProjevy v chování se odráží v problémech v sociálním, akademickém či pracovním prostředí; n nUvedená kritéria se nevztahují na vyhrocené situace, kdy je toto chování nezbytné pro přežití – např. válečné prostředí, prostředí s vysokou kriminalitou a bídou. n PdF MU, Věra Vojtová 6 Charakteristiky chování nnegativistické, nepřátelské a vzdorovité modely chování; nčasté a intenzivní záchvaty vzteku; nhojné hádky s dospělými osobami, odmítání poslušnosti; númyslné obtěžování druhých, nesnášenlivé a zlostné chování; nnepřiměřeně agresivní chování již od raného dětství, n velký repertoár agresivního chování - promítá se do širokého spektra sociálních situací a přetrvává po delší dobu (Kauffman, 2001). n PdF MU, Věra Vojtová 7 Výskyt poruchy řízeného chování n6 až 16 % chlapců, 2 až 9 % děvčat ve věku do osmnácti let; npotíže s chováním většinou již v raném dětství; n nProjevují se jako opoziční vzdorovité chování, které není charakteristické pro stejně staré děti s vývojem v normě. n nČasto v kombinaci s ADHD, depresí, úzkostí, delikvencí, užíváním drog a nepřiměřeným sexuálním chováním. PdF MU, Věra Vojtová 8 Nesocializovaná X Socializovaná porucha ovládání chování nNeSo znaky: nhyperaktivitu, impulzivitu (vznětlivost), podrážděnost, svéhlavost, vyžadování pozornosti, hádaní, provokování, posmívání, špatné vztahy s vrstevníky, hlučnost, zastrašování, napadání druhých, krutost, rvaní, vychloubání, předvádění se, vulgární slovník, obviňování ostatních, drzost, neposlušnost. nALKOHOL nSo znaky: nméně nápadné antisociální jednání - negativismus, lhaní, ničení (destrukce), krádeže, zakládání ohně, příslušnost ke gangu, útěky z domova, záškoláctví, požívání alkoholu a ostatních drog. n n n n n nDROGY NeSo So PdF MU, Věra Vojtová 9 Prognóza njedna z nejčastějších forem rušivého chování a psychopatologie, která přivádí studenty do systému speciálního vzdělávání; nnemá dobrou prognózu; nv průběhu času jsou vzorce agresivního chování relativně ustálené; problémy obvykle nemají tendenci vymizet a přetrvávají až do dospělosti; nOpakované závažné antisociální chování u chlapců před patnáctým rokem zvyšuje pravděpodobnost externalizace psychopatologie (agresivita, delikvence, požívání alkoholu a drog) v dospělosti, u děvčat tyto opakované způsoby chování zvyšují pravděpodobnost výskytu externě i interně projevujících se poruch (deprese, fobie) v dospělosti. PdF MU, Věra Vojtová 10 Etiologie výzkumy zabývající se sociálním učením nDěti se učí mnoho agresivních reakcí prostřednictvím pozorování vzorů a příkladů. Vzory mohou být členové rodiny, členové subkultury (přátelé, známí, vrstevníci a dospělí z okolí) nebo postavy vykreslené v masmediích (reálné či smyšlené, lidské atd.). nDěti s větší pravděpodobností napodobují agresivní modely chování u vzorů, jež mají vysoké společenské postavení, a pokud vidí, že za svoje agresivní chování neobdrží trest, ale naopak podporu (pozitivní důsledky jednání, odměna). nDěti se mohou učit agresivním vzorcům chování, pokud je jim dána příležitost nácviku agresivních reakcí. Děti buď nezažijí negativní důsledky svého chování nebo uspějí při získání odměny díky ublížení či zdolání jejich oběti. n PdF MU, Věra Vojtová 11 n negativní zkušenosti (např. fyzické napadení, verbální výhružky, posmívání, urážky) nebo nezažívají pozitivní posilování vhodného jednání, či jeho frekvence klesá. Děti se mohou učit prostřednictvím pozorování nebo zkušeností, v nichž mohou získat prospěch pomocí agresivního chování. n n Pravděpodobnost výskytu agresivity za těchto okolností je zvláště vysoká, jestliže jiné (vhodné) prostředky k získání odměny (pozitivního posílení) nejsou snadno dostupné, nebyly naučeny, a jestliže je agresivita schvalována veřejně. n PdF MU, Věra Vojtová 12 Rizika sebeposilování agresivity (interní mechanismy) nexterní posilování n(hmotné odměny, odměna týkající se sociálního postavení, odstranění negativních důsledků, viditelné zranění či utrpení oběti), n nzprostředkované posilování n(uspokojení či radost získaná prostřednictvím pozorování ostatních, kteří dosahují odměn pomocí agresivity) n nsebe-posilování n(samochvála nebo nárůst sebeúcty následující po vykonání úspěšného agresivního činu). n PdF MU, Věra Vojtová 13 Rizika upevňování agresivity (externí mechanismy) nkognitivními procesy, které ospravedlňují agresivní a nepřátelské činy: porovnávání svých činů a chování s ještě horším jednáním ostatních, kladení odpovědnosti na druhé (např. dobře známý trik: „Já jsem si nezačal“) a dehumanizování obětí (např. pokořující pojmenování jako buran, chcípák, odpad, prase, slinta); ntrestem - působí-li bolest, chybí-li pozitivní alternativy potrestané reakce, trest je odložen nebo je nedůsledný; protiútok vůči vykonavateli trestu je reálný a úspěšný; n nmodel agresivního chování - dospělí, kteří fyzicky trestají děti, působí dětem nejen bolest, ale také jim poskytují vzor chování; PdF MU, Věra Vojtová 14 Jiná rizika upevňování n Sociální prostředí poskytuje nevhodné situace, které obsahují: špatné sociální postavení, studijní neúspěchy, odmítání vrstevníky, rodiči a jinými dospělými. nMládež vnímá sociální prostředí jako hrozivé a také oceňující agresivitu. nJedinec má negativní sebepojetí a identifikuje se zejména s negativními pojmy. nJedinec dosahuje svým agresivním jednáním zisk. Prostřednictvím této interakce posiluje vzorce agresivního chování a vnímá prostředí jako ohrožující a ovládané agresivním chováním. n PdF MU, Věra Vojtová 15 Nezbytnost intervence n„Žádná jiná porucha není v dětství a adolescenci tak rozšířená a nenarušuje v takové míře životy těch, jež jí trpí, stejně tak jako životy lidí v jejich okolí“ (Quay, 1986b). n nAntisociální chování, zvláště pokud je charakterizováno silnou agresivitou, je oprávněným a velkým strašákem všech učitelů, obzvláště pak speciálních pedagogů, kteří vyučují jedince s poruchami emocí a chování (Kauffman, 2001). n nNalezení efektivní intervence pro poruchu ovládání chování je proto mezi odborníky a pedagogy prioritou (Eron a další, 1994; Walker a další, 1995; Walker, Forness a další, 1998). n