Kazuistika č. 2 (2011) - chlapec, aktuální věk: 9,5 let - Usherův syndrom (degenerativní onemocnění sítnice, strabismus) - LMD Stav smyslového vnímání zrakového a sluchového: - po 2.roce začal šilhat - do 5-6 let: dobrý stav sluchu i zraku (momentálně celkem stabilizovaný stav, oproti loňským velkým výkyvům – v rámci sluchu, zraku, ale i motoriky) - od února 2009 nosí sluchadla (zpočátku s nimi slyšel výborně, postupné zhoršování) - od 6 let velké a rychle postupující ztráty sluchu i zraku (progresivní vady) Sluch - chlapec už neslyší téměř nic - stále zhoršující se reakce - vnímání závislé na únavě, denní době atd. (velmi rychlé střídání vnímání – někdy slyší a reaguje, někdy vůbec ne) - časté záněty středního ucha Zrak - chlapec vnímá trochu jedním okem (zhruba ze vzdálenosti 10 cm), velká pomůcka ve výuce – speciální lupa, která přibližuje na monitor dění u tabule i texty a obrázky - zúžené zorné pole (obrázek na papíře chlapec hledá z velmi malé vzdálenosti a bloudí po celé ploše, než ho najde, těžko se odhaduje ideální úhel pohledu) - v závislosti na zhoršování stavu zraku se objevují velké problémy s držením těla (chlapec se hrbí a kvůli tomu dostal srovnávací krunýř na záda) Komunikační kompetence: - celkem dobrá slovní zásoba - znalost písmen a dobré ovládnutí čtení - znakování neosvojené, nepoužívané - osvojení a využívání Lormovy abecedy, Braillova písma - značné využívání hmatu Návrhy p. učitelky k tvorbě pomůcek: - hmatové úkoly – pexesa, puzzle, logické dvojice atd. - využití různých látek, luštěnin, povrchů... (téměř všechny hmatové pomůcky od studentů z 2010 se používají, ale už jsou dost „prohmatané“ a práce s nimi je dobře osvojená)