Okruhy ke zkoušce – Specializace logopedická intervence 1 SPLBK_LIN1 1. Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd, mezioborová spolupráce. 2. Logoped – základní úkoly logopeda, příprava logopedů v ČR i v zahraničí. Profil vysokoškolsky vzdělaného logopedického asistenta. Profesní a zájmové organizace v oboru logopedie. 3. Historie péče o osoby s poruchami komunikačních schopností v ČR i v zahraničí. Významné osobnosti logopedie. 4. Proces lidské komunikace – charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazyk a řeč. 5. Ontogeneze dětské řeči. Podmínky správného vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. 6. Jazykové roviny v ontogenezi řeči (charakteristika lexikálně-sémantické, morfologicko-syntaktické, foneticko-fonologické, pragmatické roviny). 7. Logopedická intervence – proces, úrovně logopedické intervence. 8. Systém poskytované logopedické intervence v ČR (charakteristika jednotlivých rezortů). 9. Speciálně pedagogická centra pro děti a žáky s vadami řeči – funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení. 10. Raná logopedická intervence. Cíle, atributy rané intervence. 11. Logopedická prevence – primární, sekundární, terciární. 12. Ovlivňování přirozeného vývoje řeči, výchova ke správné výslovnosti. Přípravná cvičení – dechová a fonační cvičení, rozvoj sluchové a zrakové percepce, rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, motoriky mluvních orgánů. Průpravná cvičení ke správné výslovnosti všech hlásek. 13. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Ortofonie, ortoepie. 14. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). 15. Přístroje a pomůcky, využívané v logopedické praxi. 16. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická – vymezení, cíl, principy, metody. Model logopedického vyšetření. 17. Narušená komunikační schopnost, vymezení narušené komunikační schopnosti, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 18. Narušený vývoj řeči – klasifikace, charakteristika. 19. Opožděný vývoj řeči prostý - příčiny opožděného vývoje řeči, možnosti ovlivňování vývoje řeči. 20. Vývojová dysfázie – specificky narušený vývoj řeči, etiologie, projevy, péče o dysfatické jedince. 21. Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. 22. Metodika reedukace dyslalie. 23. Balbuties – současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí. 24. Tumultus sermonis – etiologie, symptomatologie, poskytování logopedické intervence. 25. Diferenciální diagnostika balbuties a tumultus sermonis.