Mentální retardace, demence, pseudooligofrenie Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Členění mentálního postižení * vrozené (kongenitální) – poškození centrálního nervového systému v období pre-, peri-, postnatálním (ovšem nejpozději do 2 let) = MR; * získané po 2. roce života = demence; * sociálně podmíněná mentální retardace = pseudooligofrenie Charakteristika MR • MR je stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností; • Jde o stav trvalý, který je buď vrozený nebo časně získaný (do 2 let života dítěte); • Zastaralý název pro mentální retardaci je oligofrenie nebo slabomyslnost. • MR = lze přeložit jako zpoždění duševního vývoje • MR lze definovat jako „vývojovou duševní poruchu se sníženou inteligencí demonstrující se především snížením kognitivních, řečových, pohybových a sociálních schopností s prenatální, perinatální i postnatální etiologií.“ Demence • proces zastavení, rozpadu normálního mentálního vývoje po 2. roce života; • příčinou může být vývojová porucha CNS, úraz, onemocnění mozku; • progredující charakter s tendencí postupného zhoršování a prohlubování symptomů; • nepostihuje všechny složky osobnosti najednou. • Nejčastějším projevem demence je porucha paměti, orientace v prostředí, schopnosti abstraktního myšlení, řeči, pozornosti, motivace, emotivity, chování, apraxie a dochází k celkové degradaci osobnosti. • nazývána získaná mentální retardace. Klasifikace demence • Dělení dle Švédského schématu: – atroficko-degenerativní – ischemicko-vaskulární – symptomatické Pseudooligofrenie • neboli sociálně podmíněná mentální retardace, zdánlivá mentální retardace; • je způsobena vlivem nepodnětného vnějšího prostředí • projevy: opožděný vývoj řeči, myšlení (zobecňování), problémy se sociální adaptací, infantilismus, hravost, negativismus, apatie, delší čas a neefektivní práce při osvojování učiva; • nejde o trvalý stav, může dojít ke zlepšení stavu