Mentální retardace —vývojová porucha integrace psychických funkcí, —postihuje jedince ve všech složkách jeho osobnosti – duševní, tělesné i sociální, —celkové snížení intelektových schopností (myslet, učit se, přizpůsobovat se), —trvalý stav – buď vrozený nebo časně získaný (do 2 let života dítěte). 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Demence —proces zastavení, rozpadu mentálního vývoje po 2. roce života, —pozdější porucha, nemoc, úraz mozku jako příčina, —progredující charakter, — —nazývána také jako získaná mentální retardace. — 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Sociálně podmíněná mentální retardace —dříve označována jako pseudooligofrenie, —zdánlivá mentální retardace, —způsobena vlivem vnějšího prostředí, nikoliv poškozením CNS, —inteligenční kvocient snížen cca. o 10 až 20 bodů = hraniční pásmo mentální retardace / mentální subnorma; — 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Řeč osob s mentálním postižením —výrazně narušena, —dyslogie, dysfrenie, oligolalie, —patopsycholingvistika (Učeň) 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Vývoj řeči —narušený vývoj řeči, —omezený vývoj řeči, —některé výzkumy: děti s MP často už při narození křičí méně a „jinak“ (kolísavý / příliš slabý křik), — —chápání řeči vyvinutější než aktivní řeč, —neverbální složky na výrazně lepší úrovni. 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Vývoj řeči u dětí s Downovým syndromem —jen čtvrtina dětí s Downovým syndromem začíná mluvit před dovršením 4. roku života, —období stagnace a pokroků — — 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Vliv typu mentálního postižení — eretický typ: —celkový neklid a nesoustředěnost, — — apatický typ: —málo pohyblivé děti, lhostejnost, —minimální zájem o komunikaci, 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Lexikálně-sémantická rovina —oligolalie (extrémně chudá řeč), —malé procento přídavných jmen, —nepoměr mezi pasivní a aktivní slovní zásobou, —situační řeč, —mnoho nevýznamových slov. — — 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Morfologicko-syntaktická rovina —lehká MR: zvládá gramatické formy, ale s častými dysgramatismy, —jednoslovné věty někdy přetrvají až do 6 – 8 let věku, —časté užití substantiv, —na začátek věty to, co má pro ně subjektivně větší význam. — 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Foneticko-fonologická rovina —motorická neobratnost, —častá nedoslýchavost, špatná fonematická diferenciace, —problémy i s tzv. lehčími hláskami. — — 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Pragmatická rovina —problém s prezentací komunikačního záměru, —s pochopením své role komunikačního partnera, —určité pragmatické dovednosti se děti s MP mohou naučit formou hry. 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Dyslalie —nejčastější, —často nesprávná artikulace hlásky R, —potíže i s lehčími hláskami: F, V, P, —laryngální dysfonie —mogilalie (vynechávání hlásek, které dítě neumí). — — 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením Další poruchy řeči —Breptavost — —Koktavost — —Dysartrie — —Huhňavost 10. října 2012 SPŘ u osob s mentálním postižením