Specializace-Psychopedie Symptomatické poruchy řeči • Narušená komunikační schopnost, která může být symptomem jiného onemocnění a nebo může být hlavním projevem dominantního postižení. • K nejčastějším symptomatickým poruchám řeči patří narušená komunikační schopnost u jedinců s DMO a mentální retardací. Řeč dětí s MR • Narušený vývoj řeči je jedním z nejcharakterističtějších příznaků MR. Jedná se obvykle o vývoj omezený. • Již první řečové projevy, objevující se zpravidla se značným zpožděním, se liší od tzv. normy. • Vývoj řeči je ovlivněn stupněm MR, její formou a typem. • Poruchy řeči se u osob s MR vyskytují nepoměrně častěji než u intaktní populace. Příčiny NKS q v rozvoji fonematického sluchu q v artikulaci q v obsahu sdělení Těžká a hluboká MR q Obvykle se nenaučí mluvit vůbec, řečové projevy na pudové úrovni. q Často neartikulované zvuky. q Neprojeví se přiměřená mimika. q Nonverbální komunikace. STMR q Vývoj řeči až někdy kolem 6. roku života. V některých lehčích případech se může relativně dobře rozvinout. q Řeč je velmi jednoduchá, časté dygramatismy. q Tvoří jednoduché věty nebo slovní spojení, někdy pouze nonverbální komunikace q více slov znají, než jsou schopni aktivně používat. LMR q Vývoj řeči je zpravidla opožděn o rok i více. q Jejích verbální schopnosti mohou být v každodenních situacích dostačující. q U běžných komunikačních stereotypů je řeč správná, ale obsahově chudá. PORUCHY ŘEČI V populaci mentálně retardovaných jsou poruchy řeči několikanásobně častější než je tomu v intaktní populaci. Nejčastěji vyskytuje dyslalie, následuje huhňavost a breptavost. V případech kombinace s dětskou mozkovou obrnou se vykytují různé formy dysartrie. Dyslálie - Obvykle se jedná o nesprávnou výslovnost (distorze) sykavek a hlásky R. Často porušena výslovnost celé řady tzv. lehčích hlásek (např. P,F,V). Další projevy- echolálie, dysprozódie. AAK • Dynamicky se vyvíjející multidisciplinární oblast, která se zabývá možnostmi využití doplňkové /či rozšiřující/ (augmentativní) a náhradní (alternativní) komunikace u osob s těžkými poruchami exprese v řeči. Dělení AAK • Podle způsobu přenosu informace : Statické Dynamické Dělení AAK • Podle nutnosti využití speciálních pomůcek : - bez pomůcek / využívají především prostředků nonverbální K - s pomůckami - jiné typy Piktogramy • komunikační systém umožňující komunikaci a rozvoj řeči u dětí i dospělých s mentálním či kombinovaným postižením MAKATON • Makaton je jazykový program využívající systému manuálních znaků a grafických symbolů, který poskytuje základní prostředky komunikace a podněcuje jak rozvoj mluvené řeči, tak i porozumění pojmům u dětí a dospělých s komunikačními problémy. MAKATON - slovník • v současnosti přibližně 350 slov a významů • v originále pocházejí z britského znakového jazyka neslyšících (BSL) • znaky Makatonu by měly být totožné se znaky příslušného národního znakového jazyka • možnost využívání a začlenění dalších znaků MAKATON - symboly • mohou být používány jako primární komunikační prostředek • častěji používány jako doplněk (multisenzoriální přístup) Systém Bliss • Grafický dorozumívací (komunikační) systém, používající místo slov velmi jednoduché obrázky – piktogramy a ideogramy. • geometrických obrazců • měl sloužit k lepšímu vzájemnému dorozumění lidí různých národů • v ČR dosud používán minimálně VOKS (Výměnný obrázkový komunikační systém) VOKS - PECS = The Picture Exchange Communication System : cílová skupina: děti s autismem, děti s MP, s DS, s DMO VOKS :charakteristika: - děti obrázky neukazují, ale k partnerovi je přinášejí - výměna obrázku za předmět (v počátečních fázích pamlsek)