Základní škola speciální Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Přípravný stupeň ZŠS n § 48a novely školského zákona (č. 49/2009 Sb.) n Umožňuje nezbytnou přípravu na vzdělávání dětem s těžším mentálním postižením, postižením více vadami a autismem. Přípravný stupeň ZŠS n Délka přípravného stupně může být až na 3 roky, n ŠVP vychází z RVP PV, n současně dva pedagogičtí pracovníci, n počet 4 – 6 žáků na třídu. n Mimo třídy by zde měla být další místnost pro individuální práci se žáky, ke cvičení, relaxaci a odpočinku. Předměty a hodinová dotace Žáci ZŠ speciální n žáci s takovou úrovní rozvoje rozumových schopností, která jim nedovoluje prospívat na základní škole ani na základní škole praktické, ale umožňuje jim, aby se ve vhodně upravených podmínkách a při odborné speciálně pedagogické péči osvojovali základní vědomosti, dovednosti a návyky. ZŠ speciální (dříve pomocná) n Základní škola speciální je na 10 let, n dělí se na dva stupně, n žák zde získá základy vzdělání n úkol ZŠS – vybavit žáka triviem základních vědomostí a dovedností, n hodnocení žáků je prováděno formou slovního hodnocení, n vyučovací hodina může být rozdělena na více jednotek, převládá blokové vyučování, n většinou jeden učitel + asistent pedagoga. Vzdělávací program pomocné školy n Celý název: Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy, platný od 1.9.1997, n 4 stupně Učební plán „Rehabilitační třídy“ n Celý název: Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy n určený žákům s těžkým a hlubokým mentálním postižením a s kombinovanými vadami (dříve zbavováni PŠD), n současně dva pedagogičtí pracovníci, z nichž jeden by měl být orientován na rehabilitaci, n Může zde být asistent pedagoga, tedy 3 pedagogičtí pracovníci. n Mimo třídy, místnost pro individuální práci se žáky, ke cvičení, relaxaci a odpočinku n nutné i dobré hygienické zázemí, n počty 4 – 6 žáků. Obsah vzdělávání Rámcový vzdělávací program n Celý název: Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální n platný od roku 2010/2011 n dva díly: n Díl I. Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením n Díl II. Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami Rámcový vzdělávací program ZŠS n navazuje svým pojetím na přílohu RVP ZV-LMP upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením; n respektuje opoždění psychomotorického vývoje žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, jejich fyzické a pracovní možnosti a předpoklady; n vymezuje podmínky pro speciální vzdělávání žáků s různým stupněm mentálního postižení; Rámcový vzdělávací program ZŠS n umožňuje upravit vyučovací hodiny podle potřeb žáků a vyučovací hodiny dělit na více jednotek; n stanovuje cíle vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením, těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami; n specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by mohli žáci s těžkým postižením dosáhnout na konci základního vzdělávání; Rámcový vzdělávací program ZŠS – 1. díl Obsah RVP pro obor vzdělání ZŠS n vzdělávací oblasti I. díl: n Jazyková komunikace (Čtení, Psaní, Řečová výchova) n Matematika a její aplikace (Matematika) n Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) n Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) n Člověk a společnost (Člověk a společnost) n Člověk a příroda (Člověk a příroda) n Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) n Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) n Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) Průřezová témata: RVP ZŠS – 2. díl n Pro vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením je charakteristické individualizované vyučování. n Vnitřní členění tříd nevychází z věkových charakteristik žáků, ale z úrovně jejich individuálních schopností a potřeb, které jsou určující pro obsah vzdělávání. n Režim dne je rozdělen na pravidelné střídání výuky, odpočinku a hry, které odpovídá možnostem zatížení žáků. n Pro každého žáka je vypracován individuální vzdělávací plán. n Všechna podpůrná opatření směřují k rozvíjení celé osobnosti. Obsah RVP pro obor vzdělání ZŠS n vzdělávací oblasti II. díl: n Člověk a komunikace (rozumová výchova, řečová v.) n Člověk a jeho svět (smyslová v.) n Umění a kultura (HV, VV) n Člověk a zdraví (pohybová v., zdravotní tělesná v., rehabilitační tělesná v.) n Člověk a svět práce (pracovní v.)