Charakteristika autismu Proč se autismem zabývat? Každé 151 dítě má autismus. V USA je tato diagnóza u 3-10letých dětí v současné době častější, než počet případů nádorových onemocnění, cukrovky a Downova syndromu dohromady. Etiologie Z důvodu variability projevů autismu i závěry výzkumů jsou velmi různorodé. Dědičnost hraje u výskytu autismu významnou roli. Může jít o dědičně podmíněné osobnostní rysy – dědičné dispozice. -příčina autismu bude s největší pravděpodobností multifaktoriální (dispozice + spouštěcí faktor). Diagnostika Základními prostředky diagnostiky PAS jsou pozorování, anamnéza a rozhovor s rodiči. Detailní vodítka pro stanovení diagnózy PAS poskytují MKN-10 a DSM-IV. l Observační škála CARS l DACH – Dětské autistické chování Pojem AUTISMUS řecký původ slova „autos 1943 popsal pedopsychiatr Leo Kanner 11 případů dětí- „časný dětský autismus“ Poruchy autistického spektra (PAS) Hovoříme- li o autismu, máme na mysli celou škálu poruch a syndromů Pervazivní vývojová porucha lékařské označení PAS, Výstižnější označení než autismus! Dělení dle MKN-10 F84.0 Dětský autismus, F84.1 Atypický autismus, F84.2 Rettův syndrom, F84.3 Jiná desintegrační porucha v dětství, F84.4 Hyperaktivní porucha s mentální retardací a stereotypními pohyby, F84.5 Aspergerův syndrom, F84.8 Jiné pervazivní vývojové poruchy, F84.9 Pervazivní vývojová porucha nespecifikovaná. Jiná dělení PAS Nízkofunkční Středněfunkční Vysokofunkční (HFA) Mírná symptomatika Střední symptomatika Těžká symptomatika Dělení dle typu sociálního chování Typ osamělý Typ pasivní Typ aktivní, ale zvláštní Typ formální Typ smíšený - zvláštní Autistická triáda Triádou rozumíme styčné problémové oblasti Triáda symptomů je pro všechny PAS společná. Problémy v komunikaci Učíme je nejen jak komunikovat, ale i proč komunikovat! Projevy: echolálie monotónní řeč bez intonace, odchylky v rytmu; nedostatky v napodobování, spontánnosti a variacích v použití jazyka; chybné používání zájmen; rozdílem v receptivním a expresivním jazyce. Téměř vždy se u těchto dětí vyskytuje vlastní žargon. Řeč má omezený obsah, obvykle chybí i schopnost využívat a rozumět neverb. kom. Jakýkoliv nedostatek v schopnosti komunikace vyvolává frustraci a velké problémy v chování. Problémy v sociální interakci Problémy jsou důsledkem vrozených nedostatků Autisté se snaží pochopit sociální svět pomocí logického vztahu příčina – následek. Sociální chování si žádá značnou flexibilitu a abstraktní pohled. Projevy v chování neschopnost porozumět a správně reagovat na výrazy obličeje, gesta, emoce; používají ruku jiné osoby, chtějí-li dosáhnout na nějakou věc; dávají přednost samotě; Potíže v těchto oblastech často přetrvávají dokonce i u vysocefunkčních autistů až do dospělosti. Problémy s imaginací Postižení v této oblasti vede k rigiditě v myšlení i chování, což se projevuje stereotypy, rituály, repetitivním chováním a nechutí ke změnám. Projevy v chování stereotypní a repetitivní vzorce chování; abnormální zaměření na určitý vzorec chování či rutinní činnost a snahou o jeho neměnnost; neobvyklé zacházení s hračkami, předměty, zaměřením se na jejich části. U vysocefunkčních autistů se objevují stereotypy v oblasti zájmů, které přetrvávají až do dospělosti. Nespecifické variabilní rysy Nespecifické variabilní rysy jsou symptomy a zvláštní projevy osob s PAS, které se netýkají diagnostické triády, ale velmi často se u nich vyskytují.