Psychické zvláštnosti jedinců s mentálním postižením Specializace: Psychopedie Psychické zvláštnosti jedince s MP n Zvláštnosti psychických procesů, především v oblasti vnímání, pozornosti, řeči, paměti a myšlení jsou individuálně modifikovány vzhledem k charakteru, nerovnoměrnosti a hloubce postižení, vzhledem k sociálnímu prostředí, v němž mentálně postižený jedinec žije, i vzhledem k jeho momentálnímu celkovému stavu. Mentální postižení se projevuje: n zvýšenou závislostí na rodičích a druhých, n infantilností osobnosti, n zvýšenou pohotovostí k úzkosti, k neurotickým dětským reakcím a pasivitě chování, n konformní se skupinou, n sugestibilitou a rigiditou chování, n nedostatky v osobní identifikaci a ve vývoji svého „já“,. n v opožděném psychosexuálním vývoji, n v nerovnováze aspirací a výkonů, n ve zvýšené potřebě uspokojení a jistoty, n poruchami v meziosobních vztazích a komunikaci, n sníženou přizpůsobivostí k sociálním a školním požadavkům, n impulsivností, hyperaktivitou nebo celkovou zpomaleností chování, n citovou vzrušivostí a labilitou nálad, n poruchami poznávacích procesů, primitivností a konkrétností úsudků, ulpíváním na detailech, sníženou mechanickou a logickou pamětí, n poruchami vizuomotoriky a pohybové koordinace. 1. Kognitivní procesy n Základním znakem mentální retardace je porušení poznávací činnosti. Vágnerová (2004) uvádí, že typickým znakem tohoto narušení je omezenější potřeba zvídavosti a preference podnětového stereotypu. Vnímání Znaky vnímání osob s MP: n zpomalenost n zúžení n špatně postihují vztahy a souvislosti n nediferencují počitky a vjemy n inaktivita n nedovedou se pozorně dívat Myšlení Znaky myšlení osob s MP n Omezená schopnost abstrakcea zobecňování n Chudé a neproduktivní myšlení, n Slabá řídící úloha myšlení n Nekritičnost myšlení Řeč MP n Opožděný řečový vývoj n Nedostatečné sluchové vnímání n Menší slovní zásoba n Mluvnická stavba řeči je velmi nedokonalá Paměť MP n Problém ve všech fázích paměti n MP si osvojují všechno nové velmi pomalu. Pozornost n Jedinci s mentálním postižením jsou schopni udržet záměrnou pozornost mnohem kratší dobu než jejich intaktní vrstevníci. n Po soustředění musí následovat relaxace. 2. Emocionální oblast Emoce n Ve své většině jsou děti s mentálním postižením emočně nevyspělé a chovají se jako děti nižší věkové úrovně (infantilita). n City jsou dlouhou dobu nedostatečně diferencovány n Charakteristické jsou přechody od jedné nálady ke druhé, n nedostatečné řízení citů intelektem, n Patologické citové projevy 3. Volní vlastnosti n U MP se objevuje neschopnost řídit své jednání a překonávat překážky n Hypobulie, abulie.