Terapie ve speciální pedagogice seminář Specializace: psychopedie 1 Terapie ve speciální pedagogice alternativní a doplňková forma práce u jedinců s lehčím stupněm postižení; jediná forma práce u jedinců s těžším stupněm postižení Zdroje – psychoterapie, fyzioterapie Fáze terapeutického procesu: z krátkodobého hlediska: f. zaměřená na navázání kontaktu, uvolnění, motivaci, uvedení hlavní terapeutické práce; f. zaměřená na hlavní terapeutickou práci; f. zaměřená na uzavření problémů vyplývajících z hlavní terapeutické práce; Fáze terapeutického procesu: z dlouhodobého hlediska: f. zaměřená na indikaci současných obtíží a možných postupů, počáteční navázání vztahu, motivace, dohoda organizace, průběhu a obsahu sezení; f. zaměřená na naplnění terapeut. vztahu, dohodnuté organizace, průběhu a obsahu; ukončení terapie + nabídka dalších možností; Činitelé terapeutického systému: terapeut klient obsah Rozdělení do základních skupin terapie hrou činnostní a pracovní terapie (ergoterapie) psychomotorické terapie expresivní terapie (arteterapie v užším slova smyslu) terapie za účasti zvířat (zooterapie, animoterapie) Psychomotorika využívá širokou škálu specifických metod a forem (pantomima, tanec, relaxace, pohybové hry, improvizace); prioritou je ovlivňování duševních procesů člověka za pomoci tělesné stimulace Expresivní terapie Odborná, záměrná a cílevědomá aplikace uměleckých prostředků za účelem pomoci lidem změnit jejich chování, myšlení, emoce či osobnostní strukturu. Dramaterapie, tetroterapie, psychodrama Muzikoterapie Arteterapie Biblioterapie Animoterapie Terapeutickým prostředkem je zde kromě člověka jiný živý tvor: hipoterapie – terapie prostřednictvím koně canisterapie – terapie prostřednictvím psa felinoterapie - terapie prostřednictvím kočky delfinoterapie – plavání s delfíny aj. Hipoterapie součást hiporehabilitace funguje na bázi fyzioterapie Canisterapie pes = dobrý stimulátor pozitivních psychických a sociálních změn; formy: AAA a AAT BAZÁLNÍ STIMULACE Bazální stimulace – je pedagogicko–psychologickou aktivitou, která se snaží nabídnout podněty pro vývoj osobnosti jedinců s více vadami. Princip bazální stimulace Vycházíme z toho, že jedinec s těžkým kombinovaným postižením se nachází ve stavu extrémně redukovaných aktivit. Bazální stimulace se zaměřuje na: somatické taktilně haptické podněty vibrační vestibulární akustické podněty čichové podněty orální podněty vizuální podněty SNOEZELEN název tohoto konceptu vznikl ze dvou holandských slov: snuffelen a doezelen Plní funkce: Relaxační – Poznávací – Interakční –