Výchovy na ZŠP a ZŠS Specializace:Psychopedie Pracovní výchova * Vytváří základní předpoklady pro socializaci osob s MP v období dospívání a dospělosti. * Jeden z nejdůl. prostředků profesní orientace. * Vytváření schopnosti pracovat a celkové pozitivního vztahu k práci se může odehrávat v celém edukačním procesu, ale nejuceleněji probíhá v rámci pracovního vyučování na ZŠP. Pracovní výchova * Na ZŠS a domovech je zaměřena hlavně na nácvik úkonů souvisejících se sebeobsluhou, na utváření zákl. hygienických návyků a manuálních dovedností a budování stupně samostatnosti. Pracovní výchova * Na ZŠS – předmět Pracovní a výtvarná výchova (VP PŠ), předmět Člověk s svět práce - RVP * Na ZŠP – RVP ZV-LMP – předmět Člověk s svět práce * Obsah vzdělávací oblasti je rozdělen na 1. stupni na čtyři tematické okruhy (Práce s drobným materiálem, Práce montážní a demontážní, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů) * 7 tematických okruhů na 2. stupni (Práce s technickými materiály, Práce s ostatními materiály, Práce montážní a demontážní, Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Svět práce) Pracovní výchova * V PV získávají žáci pracovní vědomosti (o materiálu, nástrojích a pracovních postupech), rozvíjí manuální i intelektové pracovní dovednosti a návyky (práci správně organizovat, udržovat pořádek na pracovišti, dbát hygienických a bezpečnostních pravidel). * Speciální úkoly v obl. reedukace a kompenzace (motorika, řeč, apod.) a v obl. sociální rehabilitace (výrobní praxe). Tělesná výchova - druhy * (podle podstaty tělovýchovného procesu a poměru pedagogické x zdravotnické péče) * 1) TV výběrová – výběrové školy, specializovaní trenéři, větší rozsah,… * 2) Normální TV – viz. osnovy škol * 3) Zdravotní TV – žáci s trvale či přechodně změněným zdravotním stavem * 4) Léčebná TV – zdravotníci, rehabilitační a fyzioterapeutická funkce, zaměřeno na nemocného jedince Tělesná výchova - funkce * diagnostická – poznávání možností a potřeb * vzdělávací a rozvojová – formování dovedností, návyků.. * kompenzační a zdravotně preventivní- ovlivňování * tělesné i psychické zátěže (vyplývající z výuky, postižení..) * socializační – utváření nových vztahů * informační – náměty pro pohybovou činnost * propagační – zdůrazňování aktuálního trendu * ochranná – návyk na bezpečnou a zdravou pohybovou činnost TV v RVP ZV-LMP * Tělesná výchova je v RVP zařazena do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví spolu s Výchovou ke zdraví. * Vzdělávací obor Tělesná výchova umožňuje žákům aktivně využívat a ovlivňovat vlastní pohybové možnosti s ohledem na zdravotní a pohybová omezení. * Ve shodě s věkem, postižením a pohybovými možnostmi je vede od spontánního pojetí pohybu k řízené pohybové aktivitě a vlastní pohybové seberealizaci. Zdravotní tělesná výchova * Pro žáky s trvale či přechodně změněným zdravotním stavem – III. Zdravotní skupina * Na doporuční lékaře * Cíl: odstranit nebo zmírnit zdravotní oslabení a celkově zlepšit předpokládaný stav * A Oslabení podpůrně pohybového systému * Poruchy funkce svalových skupin * Poruchy páteře – odchylky předozadního zakřivení * Poruchy páteře – vybočení páteře do strany * Poruchy stavby dolních končetin Zdravotní tělesná výchova * B Oslabení vnitřních orgánů * Oslabení oběhového a dýchacího systému * Oslabení endokrinního systému * Obezita * Oslabení vnitřních orgánů * C Oslabení smyslových a nervových funkcí * Oslabení zraku * Oslabení sluchu * Neuropsychická onemocnění Výtvarná výchova * Cíl: Estetické osvojování přírody a světa kolem nás prostřednictvím výtvarných činností, vytváření citového vztahu ke kráse, kultivování estetického vkusu ve vztahu k sobě a okolí, rozvíjení schopností žáků, zvláště vnímání, senzibility, fantazie, vůle, intelektu a tvořivosti. * Úkol: Vytvářet používáním vhodných výtvarných technik základy výtvarných dovedností a vědomostí s přihlédnutím k individuálním schopnostem a možnostem žáků s MP. Výtvarná výchova na ZŠP * RVP ZV – LMP: vřadil do oblasti Umění a kultura spolu s Hudební výchovou * Ve vzdělávacím oboru Výtvarná výchova dochází k poznávání prostředků výtvarného jazyka a k všestrannému prohlubování senzibility žáka. * Prostřednictvím tvůrčích činností zaměřených na vnímání, tvorbu a interpretaci se rozvíjí smyslové vnímání, schopnost vyjadřovat a prezentovat emoce, představy, pocity, zkušenosti a myšlenky. * Dále pomáhá uplatňovat neverbální komunikaci, zlepšovat jemnou motoriku a získávat tak všestranné dovednosti. Výtvarná výchova na ZŠS * RVP ZŠS: vřadil do oblasti Umění a kultura spolu s Hudební výchovou * Vzdělávací program pomocné školy…. - předmět Pracovní a výtvarná výchova * 1.-3. roč. – zejména práce s papírem a modelování * Dále se přiřazují základní výtvarné techniky, prostorové a dekorativní práce, seznámení s obrázky českých výtvarníků apod. Hudební výchova Cíle: * rozvíjení hudebnosti žáků a jejich pohybové kultury (zpěvem, hrou na jednoduché nástroje, poslechem a pohybovým projevem podle hudby) * zprostředkování jejich poznávání a chápání hudeb. bohatství našich národů, * kultivace estetického a etického cítění a prožívání žáků. Hudební výchova Speciální cíle: * Uvolnění motoriky, nácvik správného dýchání a artikulace, rozvoj sluch. Vnímání,.. * Rozvoj kognitivních funkcí – hudební pozornost, paměť, představivost, * Význam má v oblasti emotivity a motivace. Hudební výchova * Kromě obecných a speciálních cílů plní HV ještě úkoly zdravotní a to jak v oblasti: * somatické (posiluje hrudní i břišní svalstvo podporuje srdeční činnost, * metabolismus,…), tak i ve sféře psychické (uvolnění, relaxace). Hudební výchova - OBSAH * RVP ZV- LMP: Člení obsah vzděl. oboru na: * 1. Vokální činnosti a instrumentální činnosti * 2. Poslechové činnosti * 3. Hudebně pohybové činnosti * RVP ZŠS – I.díl * Totožně * VP PŠ : 1.Sluchová, hlasová, dechová a řečová cvičení; 2. Instrumentální činnosti a rytmická cvičení; 3. Hudebně pohybová cvičení; 4. Poslech hudby