Vzdělávání jedinců s PAS Možnosti vzdělávání jedinců s PAS MŠ – individuální či skupinová integrace Základní škola: jiný způsob plnění PŠD (individuální vzdělávání) individuální či skupinová integrace ZŠ Základní škola speciální Základní škola praktická SŠ – podmínky - splněná PŠD, splnit podmínky přijímacího řízení Krajští koordinátoři 2003 – projekt MŠMT, odborný garant IPPP ČR: Poradenská péče o tyto klienty byla nabízena spíše nahodile v některých SPC pro mentálně postižené a dalších zařízeních státních i nestátních. Realizací projektu byla pověřena vybraná SPC, v každém kraji vždy jedno SPC s krajským koordinátorem. TEACCH program a strukturované učení Vznik TEACCH programu Tento program byl vyvinutý v Severní Karolíně Vznikl jako reakce na dosavadní psychoanalytický přístup k autismu. Je systematickým vzdělávacím programem vytvořeným na základě výsledků výzkumu. Cíl TEACCH programu Hlavním cílem TEACCH programu je dopomoci „klientům“ dosáhnout co největší samostatnosti. Strukturované učení Strukturované učení vychází z principů TEACCH programu. SU je nejrozšířenější program pro lidi s PAS v České republice. Strukturované učení ZÁKLADNÍ PRINCIPY 1) Individuální přístup 2) Strukturalizace 3) Vizualizace Individualizace Práce vychází z individuálního hodnocení dítěte – IVP, Individuální volba metod a postupů, Individuálně volené úlohy, Umístění pracovního stolu, velikost fotografií, barevné či černobílé značení. Strukturalizace Struktura pracovního místa Struktura času (KDY) – forma konkretizace času: velmi individuální Vizualizovaný denní režim (CO a KDY) Struktura činností (JAK a JAK DLOUHO?): Vizualizace Vizualizace prostoru Vizualizace času Vizualizace činnosti