Práce učitele Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele Učitel… •Úkoly pedagoga: odpovědnost za plný rozvoj jedinců, za jejich přípravu pro základní sociální role, za utváření stránek osobnosti, za jejich rozvoj z hlediska výchovných složek • •Kompetence učitele: kompetence odborně předmětové, kompetence psychodidaktické, kompetence komunikativní, kompetence organizační a řídící, kompetence diagnostická a intervenční, kompetence poradenské a konzultativní a kompetence reflexe vlastní činnosti • •Klíčové dovednosti : plánování a příprava, realizace vyučovací jednotky, řízení vyučovací jednotky, klima třídy, kázeň, hodnocení prospěchu žáků a reflexe vlastní práce a evaluace Práce učitele •už není jen ten, kdo sděluje, řídí, rozhoduje, kontroluje! • •facilitátor žákova vývoje a učení, který vytváří kvalitní vzdělávací situace a podmínky pro žákovo úspěšné učení • •diagnostik, který se snaží dotáhnout každého žáka ke stropu jeho možností • •průvodce na cestě za poznáním, který uvádí do věcí, pomáhá orientovat se v okolním světě, inspiruje, podněcuje, pomáhá budovat sebedůvěru, sebeúctu apod. Stres v práci učitele •když se učitelé cítí • rozzlobení, •deprimovaní, •nervózní a zklamaní, •když cítí úzkost nebo napětí v důsledku nějaké skutečnosti, která souvisí s jejich pedagogickou prací, • •označujeme to jako „učitelský stres“ •učitel spolu se žákem prožívá jeho úspěchy či prohry a zklamání (Kopřiva, 2000) •učitel patří do 2. a 3. nejnáročnější kategorie povolání (Machonin, Tuček, 1996) • Příčiny stresu •Statistiky ukazují, že: •vysokou psychickou pracovní zátěž téměř u 80 % učitelů, •nadměrný stres u 60 %, •sníženou odolnost vůči stresu u 25 %, •nedostatky v životosprávě u 90 % učitelů • •hlavní zdroje učitelského stresu (Kyriacou, 2004): •žáci se špatnými postoji a motivací k práci; •žáci, kteří vyrušují a všeobecná nedisciplinovanost žáků ve třídě; •časté změny vzdělávacích projektů a organizace školy; •špatné provozní podmínky (stav a vybavení budov a tříd, financování provozu školy), včetně osobních vyhlídek na zlepšení postavení; •časový tlak; •konflikty s kolegy; •pocit, že společnost nedoceňuje práci učitele. Vlastní zkušenosti •časová tíseň a nedostatek volného času •„na nohou“ •denní rytmus stravování, pitný režim •přepjatá pozornost •pozitivní očekávání (nenaplněná?) •nezájem žáků, neochota spolupráce, vyrušování •administrativa a byrokracie •očekávání od rodičů, společnosti •nízký společenský status profese •nízké finanční ohodnocení •hluk kolem mne a namáhané hlasivky Kde brát optimismus? •umět „vypnout“ a zrelaxovat •umět „zapomenout“ (dostat se „nad věc“) •účastnit se seberozvojových seminářů •posilovat sebedůvěru a sebeřízení •sledovat své silné stránky i úspěchy žáků •omezit negativně laděná slova •usmívat se (alespoň na kolegy J ) •najít určitý rytmus dne •dopřát si nějakou radost •vytvářet si určitý nadhled •