Pedagogická fakulta UJEP Ústí nad Labem v přípravě budoucích učitelů Jiří Škoda, Pavel Doulík, Lenka Hajerová-Műllerová UČITEL ŽÁK Ks Kz Kr Ks – sdělovací kanál, zdroj informací (slovo učitele, kniha, film, výukový program) Kz – zpětnovazebný kanál – výstupní informace, které informují řídící složku o změně stavů v řízené složce (např. zkoušení) Kr – zpětnovazebný kanál, který zajišťuje korekci a regulaci, jestliže se reakce na jisté podněty neshodují se záměry řídící složky (zajišťuje i hodnocení) U nás je pro hodnocení důraz tradičně kladen zejména na ústní zkoušení. Má však řadu negativ... Chudá myšlenková struktura (často pouze reprodukce) Značná časová náročnost Absence explicitně daného cíle Malá objektivita (!!!) – preferenční postoje Absence pevných norem pro hodnocení 262 1109517818_small maraton-alphabank-200410-02 monroe ... ale také pozitiv: Rozvoj mluvního (řečového) projevu Možnost bezprostřední reakce na nesprávnou odpověď Ústní zkoušení může být komplexnější Osobní kontakt mezi učitelem a žákem mussolini 00291224 komplex Úzký svislý tnsmiles016 Písemné zkoušení (testování) Ve světě stále větší příklon k písemnému zkoušení: Education Testing Service (www.ets.org) SAT1 (Scholastic Assasement Test) PRAXIS (Professional Assasements for Beginning Teachers) Programy didaktického testování NAEP (National Assasement of Education Progress) PISA (Program of International Student Assasement) Co je vlastně didaktický test? Nástroj systematického měření výsledků výuky. (P. Byčkovský) mikrometr button_text_ppt Klasifikační hledisko Druhy testů Měřená charakteristika výkonu rychlostní (speed) výkonu (power) Dokonalost přípravy testu a jeho příslušenství standardizované kvazistandar-dizované nestandardi-zované Povaha činnosti testovaného kognitivní psychomotorické Míra specifičnosti učení zjišťovaného testem výsledků výuky studijních předpokladů Interpretace výkonu testovaného relativního výkonu (rozlišující) absolutního výkonu (ověřující) Časové zařazení do výuky vstupní formativní (průběžné) sumativní (výstupní) Tematický rozsah monotematické polytematické Míra objektivity skórování objektivně skórovatelné subjektivně skórovatelné Vlastnosti didaktických testů Didaktický test = nástroj systematického měření výsledků výuky reliabilita Etapa plánování testu (projekt testu) 1.Analýza učiva 2.Vymezení účelu a rámcového obsahu 3.Návrh testové specifikace • a) upřesnění obsahu • b) počet a druh úloh • c) testovací čas • d) forma testu • e) počet variant testu • f) způsob skórování button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt Téma Hodiny výuky Váha v1 Počet úloh I. 6 2 5 5 II. 3 1 2,5 3 III. 12 4 10 10 IV. 9 3 7,5 7 suma 30 10 25 Koeficient: plánovaný počet úloh (např. 25) : váha (v1) Téma Počet úloh Operační úroveň Počet úloh Zapamatování Aplikace Zapamatování Aplikace I. 5 1,7 3,3 2 3 II. 3 1 2 1 2 III. 10 3,3 6,7 3 7 IV. 7 2,3 4,7 2 5 suma 25 8 17 Obvykle protežujeme aplikaci poznatků na úkor prostého zapamatování, volíme poměr úloh na zapamatování a aplikaci 1:2 Konstrukce testu - základní druhy testových úloh otevřené se širokou odpovědí se stručnou odpovědí nestrukturované se strukturou vymezenou danou konvencí produkční doplňovací uzavřené dichotomické s výběrem odpovědí přiřazovací uspořádací subjektivně skórovatelné objektivně skórovatelné button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt Zhodnoťte úlohu národního obrození pro vývoj české státnosti. Popište negativní působení těžkých kovů v životním prostředí. S Výroba hydroxidu sodného amalgámovým způsobem. (Uveďte hlavní suroviny, způsob čištění, schéma elektrolyzéru, způsob zpracování odpadních produktů, ekologická rizika.) S Popište jednotlivá stadia vývoje hmyzu s proměnou dokonalou Popište Fresseniův způsob dělení kationtů do analytických tříd S button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt Uveďte tři evropské státy s největší územní rozlohou. Vypište základní složky lidské potravy: 1.…………………………… 2.…………………………… 3.…………………………… O Nejjednodušší aromatickou aminosloučeninou je ……………, triviálně nazývaný jako …………….. O Sveřep… šakal… zav…le v…l… na b…l… Měs…c. ! Mezi hmyz s proměnou dokonalou patří………………………... ! Veškerá ………….. se skládá z………… . Ty jsou tvořeny ……………… a ……………. . V ………….. se nacházejí ……………… a …………….. V …………………… pak ……………… . Počet………… a …………. musí být v ……………………………. vždy ………………… . Pozor! Co je jasné a pochopitelné učitelům nemusí být jasné a pochopitelné žákům. smiles089.gif button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt Posledním korunovaným českým králem je Ferdinand II. Dobrotivý. správně - nesprávně O Se vzrůstající nadmořskou výškou tlak vzduchu: stoupá - klesá ! Humboldtův proud není teplý proud. ano - ne Hoření je slučování látky s kyslíkem. ano – ne ! button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt O button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt O Který z malířů je autorem opony Národního divadla? a)Mikoláš Aleš b)Josef Lada c)Josef Mánes d)Vojtěch Hynais e)Luděk Marold typ: jedna správná odpověď O Které prozaické literární dílo napsal Jaroslav Havlíček? a)Vlčí jáma b)Máj c)Neviditelný d)Hordubal typ: jedna správná odpověď ! „Do očí bijící“ distraktor button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt O Který z výroků vyjadřuje nejlépe podstatu subjektivního idealismu? a)Svět je nepoznatelný, nekonečný a věčný. b)Příčinou všech věcí je člověk. c)Neexistuje objektivní pravda. d)Žádný z výroků nevystihuje subjektivní idealismus typ: jedna nejpřesnější odpověď button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt O Který z autorů nepatří mezi tzv. „prokleté básníky“? a)Francois Villon b)Arthur Rimbaud c)Paul Verlaine d)Guillaume Apollinaire typ: jedna nesprávná odpověď Zdůraznit zápor v kmeni úlohy! button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt O Které z uvedených hudebních nástrojů patří mezi tzv. dřevěné dechové nástroje? a)hoboj b)fagot c)cembalo d)saxofon e)trubka f)mandolína g)klarinet h)pozoun i) i) typ: vícenásobná správná odpověď Úlohy uzavřené s výběrem odpovědi O Které z uvedených hudebních nástrojů patří mezi tzv. dřevěné dechové nástroje? a)hoboj b)fagot c)cembalo d)saxofon e)trubka f)mandolína g)klarinet h)pozoun i) i) typ: vícenásobná správná odpověď ? Způsob skórování: „vše nebo nic“ nebo diferencovaný přístup Diferencovaný přístup skórování: - přidělíme 1 pomocný bod za každou označenou správnou odpověď (tedy 1 bod) - přidělíme 1 pomocný bod za každou neoznačenou nesprávnou odpověď (tedy 2 body) Celkový počet bodů = počet pomocných bodů : počet variant odpovědí v úloze. (tj. 3 : 8 = 0,375 bodu) button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt O Na místo označené hvězdičkou napište takovou číslici, aby výsledné šesticiferné číslo bylo dělitelné sedmi: 823*43 typ: situační (interpretační) úloha Doplňte chybějící kov v řadě napětí kovů: K, Na, Mg, Al, -----, Fe, Pb, H2, Cu, Ag, Au button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt •Univerzita Mateja Bela ( ) •Univerzita Palackého ( ) •Univerzita Komenského ( ) •Katolická Univerzita ( ) •Univerzita Konštantína Filozofa ( ) •Technická Univerzita ( ) •A Prešov •B Trnava •C Bratislava •D Liberec •E Olomouc •F Ružomberok •G Nitra •H Košice •I Banská Bystrica •J České Budějovice O K názvům univerzit v levém sloupci přiřaďte jejich sídelní města z pravého sloupce. button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt O Seřaďte následující státy světa podle jejich územní rozlohy. Státu s největší rozlohou přiřaďte číslo 1, státu s nejmenší rozlohou číslo 6. Ukrajina …………. Turecko …………. Saúdská Arábie …………. Maďarsko …………. Mexiko …………. Rakousko …………. Správné pořadí Obrácené pořadí dmax Pořadí uvedené žákem Odchylka u žáka (d) Ukrajina 4 3 1 1 3 Turecko 3 4 1 3 0 Saúdská Arábie 2 5 3 2 0 Maďarsko 5 2 3 5 0 Mexiko 1 6 5 4 3 Rakousko 6 1 5 6 0 suma odchylek 18 6 počet bodů = (suma dmax – suma d) / suma dmax počet bodů = (18 - 12) / 18 = 0,67 Prototyp didaktického testu •Navrhované úlohy musí testovat to, co je v daném učivu nejdůležitější. •Nejsou vynechány nějaké podstatné testy? •Jsou očekávané odpovědi jednoznačné? •Posoudit obtížnost navrhovaných úloh. •Posoudit časovou náročnost navrženého testu. Orientační určení času, který je třeba testovaným poskytnout k vyplnění testu: -test nejprve vyplní sám jeho autor (autoři) – získá se čas t´ -na základní škole: t = t´. 3 -na střední škole: t = t´. 2 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 skór Jarča / / / / / 0 / / / / 9 Michal / C / / / A / / 0 / 7 Jana / / / / / B / D 0 0 6 Honza / C / / / B A / 0 0 5 Petra / 0 / / / B D 0 0 0 4 Broňa / A / / B A 0 0 0 0 3 suma 6 2 6 6 5 0 3 3 1 2 X / = správná odpověď, 0 = chybějící odpověď A, B, C, D – písmena označující chybnou odpověď udanou žákem button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt Index obtížnosti: p = (xS / x) . 100 [%] Hodnota obtížnosti: q = 100 – p [%] C2a A32a B2 Vhodné úlohy: p = <20,80> Podezřelé úlohy: p < 20 a p > 80 Zakázané úlohy: p se blíží k 0 button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt Koeficient ULI: d = (nL - nH) . 0,5 N d = <-1,1> C2a A32a B2 Vhodné úlohy: pro p = <30,70> má být d > 0,25 Podezřelé úlohy: d = <0;0,15> až <0;0,25> Zakázané úlohy: d < 0 d = citlivost, koeficient ULI nL = počet žáků z lepší skupiny, kteří odpověděli správně nH = počet žáků z horší skupiny, kteří odpověděli správně 0,5 N = polovina celkového počtu testovaných pro p = <20,30> a <70,80> má být d > 0,15 button_uloha_ppt button_reseni_ppt button_text_ppt A je obtížnější, oba málo citlivé A je málo citlivé, oba stejně obtížné B je obtížnější ale citlivější SE = 0,43 . (K)0,5 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Př: V testu o 25 úlohách dosáhl Honza 16 bodů a Karel 13 bodů. Který z žáků dosáhl lepšího výsledku v testu? Honza Karel ! Na základě těchto hodnot není možné rozhodnout, který z žáků dosáhl lepšího výsledku v testu. ! Úprava testu •Vyřadit příliš snadné nebo příliš obtížné úlohy. •Vyřadit málo citlivé úlohy. •Vyřadit úlohy s příliš mnoha vynechanými odpověďmi. •Srozumitelněji formulovat málo srozumitelná zadání úloh. •Úlohy stejného druhu soustředit do jedné části testu. •Úlohy seřadit tak, aby měly stoupající obtížnost. •Vytvoření ekvivalentních forem testu. • Klasifikace didaktických testů 5 4 3 2 1 body ! Jednotlivé klasifikační stupně nemají ostrou hranici, ale mají tendenci se částečně překrývat! V kritickém rozsahu je vhodné přezkoušení. ! Důležité otázky začínajícím autorům testů Měří váš test to, co skutečně měřit má? Didaktický test (např. z chemie) nemá měřit schopnost rychločtení a rychlopsaní, nemá měřit schopnost žáka opisovat od souseda, ani jeho úroveň tvořivého myšlení aplikovaného na důmyslné ukrytí taháku. smiles100.gif Didaktický test není kratochvíle pro zasloužilé členy Klubu hádankářů. Neměly by se v něm proto vyskytovat úlohy kvízového typu. Důležité otázky začínajícím autorům testů Nezjišťuje váš test především formálnosti a nepodstatné věci? Kvalitu života člověka podstatně neovlivňuje neschopnost žáka vyjmenovat prvních dvacet členů homologické řady alkanů a napsat jejich chemické vzorce se všemi izomery. Nejdůležitější částí slohové práce není osnova a dvoucentimetrový okraj na vnější straně papíru. smiles080.gif Důležité otázky začínajícím autorům testů Obsahuje váš test alespoň deset a více položek? Didaktický test s méně než deseti položkami má tak nízkou reliabilitu a tak vysokou relativní chybu měření, že známku testem získanou, by mohl učitel klidně získat náhodným hodem hrací kostkou. 5 Důležité otázky začínajícím autorům testů Jsou vámi navržené úlohy navzájem nezávislé? flag-783038 Vyřešení jedné úlohy nesmí podmiňovat řešení dalších úloh. Stejně tak správná odpověď v jedné úloze nesmí záviset na správné odpovědi v jiné úloze. Důležité otázky začínajícím autorům testů Neobsahují úlohy vašeho testu nezamýšlené nápovědi? V textu zadání předcházejících nebo následujících úloh nesmí být obsažena nápověda pro řešení dané úlohy. affiche%20jean%20effel Která látka patří mezi disacharidy? a) glukóza b) ribóza c) maltóza d) fruktóza Který z následujících disacharidů je neredukující? a) laktóza b) maltóza c) sacharóza Důležité otázky začínajícím autorům testů Vyhýbají se úlohy vašeho testu neadekvátním zdrojům obtížnosti? Text kmene polynomu např. v multiple-choice redundantně nadužívá kvantitativně neadekvátní penzum terminus technicus, neologismů či extraordinálních verbálních konjunkcí v implicitních intencích syntakticky precizních formulací, což problematizuje explicitní anticipovanou psychologickou odezvu ze strany edukovaných individuí. sumo Důležité otázky začínajícím autorům testů Konzultovali jste svůj test se zkušenějším kolegou? Několik prvních didaktických testů začínajících učitelů připomíná svojí obtížností vysokoškolské zápočtové písemky a na jejich vypracování by žáci potřebovali několik hodin. Korekce takového tvůrčího počinu ze strany zkušenějšího učitele je naprosto nezbytná. Skola%20zaklad%20zivota%2002 Důležité otázky začínajícím autorům testů Máte vytvořenou dostatečnou zásobu úloh? Po korekci vytvořeného testu se může stát, že přijdete až o 90% svých vytvořených úloh. Doporučuje se proto mít připravenou databanku úloh a nevhodné úlohy v testech jimi operativně nahrazovat. bezpec_trezor Důležité otázky začínajícím autorům testů Mají všechny varianty testu stejné vlastnosti (zejména obtížnost a citlivost)? Vytváříte-li variantu A a variantu B jednoho didaktického testu, žákům ze skupiny A se zdá lehčí varianta B a žákům ze skupiny B varianta A. Obvykle mají pravdu. Korektní postup vytvoření paralelní varianty testu tkví maximálně ve změně pořadí jednotlivých distraktorů nebo ve změně pořadí úloh. smiles018.gif Důležité otázky začínajícím autorům testů Neobsahují vaše testy chytáky? Didaktické testy jsou nástroji měření výsledků výuky. Nemají testovat schopnost žáků vyhýbat se vámi nastraženým „pastičkám“. Opravdu nemá smysl ptát se žáků, ve kterém moři leží Langerhansovy ostrůvky. mousetrap ostrov--440x330 Důležité otázky začínajícím autorům testů Jsou zadání vašich úloh srozumitelná nejen pro vás, ale i pro vaše žáky? Porozumět smysluplně psanému textu dělá žákům stále větší potíže. Zadání vašich úloh by proto měla být jasná, stručná, srozumitelná a neměla by umožňovat dvojí výklad. Tam, kde je možné dvojí výklad nalézt, ho žáci vždy najdou. I v řadě dalších případů, u kterých jste byli přesvědčení, že to možné není. zrcadlo%20kopie Důležité otázky začínajícím autorům testů Je váš test primárně určen opravdu k měření výsledků výuky? Didaktický test není nástrojem pomsty učitele svým žákům, není výchovným opatřením, není trestem a není to „vycpávka“ volného času v hodině. Sado_maso1 Důležité otázky začínajícím autorům testů Přikládáte výsledkům svých testů adekvátní význam? Měření výsledků výuky uskutečňované prostřednictvím teacher-made testů je vždy zatíženo mnoha chybami. Výsledky testů je tedy třeba „brát s rezervou“. Další chyby přibývají převodem výsledků testů na známky. Známky z testů nemají absolutní a nezpochybnitelnou platnost a nelze k nim takto přistupovat. vyzocenzura Doporučená literatura CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT, 1982. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: PF UP, 1993. KERLINGER, F.N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972. KOMENDA, S. Tvorba a testování testu. Olomouc: PF UP, 1995. ŘEŠÁTKO, M. Didaktické testy ve školní praxi. Praha: VÚOŠ, 1975. CHRÁSKA, M. Didaktické testy ve školní praxi. Brno: Paido, 2002. HNILIČKOVÁ, J., JOSÍFKO, M., TUČEK, A. Didaktické testy a jejich zpracování. Praha: SPN, 1972. MILLER, I. Edukometrie. [online] Dostupné na www: www.miller.wz.cz HODAŇOVÁ, J. Didaktické testy, jejich tvorba a interpretace testových výsledků. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. VEČEŘOVÁ, Z. Jazykové didaktické testy a možnosti jejich statistického zpracování. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele. KPÚ, Olomouc, 1989. www.scio.cz www.cermat.cz PhDr. Jiří Škoda, Ph.D. PaedDr. Pavel Doulík, PhD. Doc. PhDr. Ing. Lenka Hajerová-Müllerová, Ph.D. skodaj@pf.ujep.cz doulik@pf.ujep.cz hajer-mullerova@pf.ujep.cz