Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Pedagogická diagnostika Sebepojetí dítěte nSebepojetí n n„Představa jedince o svém já“ n„Jeho vlastní obraz o sobě“ n nAngl. Self-concept n n Sebepojetí dítěte nZahrnuje aspekty n (Čáp, Mareš. Psychologie pro učitele, s. 168-174) nBiologické, psychologické, sociální (moje tělo a somatické vlastnosti – psychické vlastnosti – příslušnost k soc. skupinám nČasové – jednotu minulého vývoje, přítomného okamžiku a budoucího vývoje nPoznávací, emočně-hodnotící, volní – jaké mám o sobě názory, jak se hodnotím, jak jednám nJednotící moment v mém prožívání událostí a vlivů, které na mě působí – události mého života a jednotící moment mého vlivu – co já dělám > Sebepojetí dítěte nPoznávací aspekty já, sebepojetí n nJak sám sebe vidím, za koho se považuji. n nJaký jsem? -výčet vlastností tělesných i psychických nCo umím, dovedu? – v kterých činnostech dosahuji dobrých výsledků nKam patřím? n > Sebepojetí dítěte nEmočně-hodnotící aspekty já –sebehodnocení n §Závisí na tom, jak jedince hodnotí druzí a jak ho hodnotí skupiny, kam patří. n nRogers: „Člověk naléhavě potřebuje, aby druzí měli k němu kladný vztah a aby si na podkladě toho sebe samého vážil.“ n n > Sebepojetí dítěte nVolní, konativní, činnostní aspekty n nJak směřuji k cílům nCo dělám pro to, abych se přiblížil k ideálnímu já nO co usiluji nJak zdolávám překážky > nDimenze sebepojetí n nReálné já – skutečný obsah sebepojetí n nVnímané já - „já jsem především“ (formuje se pod vlivem zrcadlového já., vyjadřuje názory jedince na to, jak ho vidí druzí n nIdeální já – „jaký bych chtěl být, jak se chovat, prožívat, jaké vlastnosti mít, kým se stát…“ n Pozor na rozdíl mezi reálným a ideálním já! n nPrezentované já – „jak se předvádím druhým, jak se chci jevit před ostatními“ n n Sebepojetí dítěte Sebepojetí dítěte nVýznam sebepojetí n nPůsobí při rozhodování, ve volbě mezi možnostmi, mezi různými cíli, činnostmi… nKontroluje a řídí činnost z hlediska cílů a hodnotových orientací Sebepojetí dítěte nDiagnostika sebepojetí n nPosuzujeme jeho zralost a dimenzi. n 1)Obsahová analýza prací žáků §Písemné práce „Kdo jsem já?“, Kým bych chtěl být?“, „Můj vzor“, „Jak mě vidí ostatní“ §Grafické práce –“jak se vidím?“, „já v barvách“ Sebepojetí dítěte n2) Metoda sémantického diferenciálu (Osgood, 1957) n Příklad sémantického diferenciálu: n Já n slabý - - - - - silný n šikovný - - - - - nešikovný n šťastný - - - - - nešťastný n optimista - - - - - pesimista n náladový - - - - - vyrovnaný n oblíbený - - - - - neoblíbený n spolehlivý - - - - - nespolehlivý n (více v literatuře Smékal, 1989) n n n Sebepojetí dítěte n3) Rosenbergova škála sebehodnocení (Čačka, 1997) n –Mám přinejmenším stejné důvody k pociťování vlastní důstojnosti jako většina ostatních. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Občas jasně pociťuji svoji neužitečnost až bezvýznamnost. –Myslím, že má řadu dobrých vlastnosti. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Zdá se mi, že nemohu být u sebe na nic zvlášť hrdý. –Myslím, že dokážu udělat mnohé věci dokonce lépe než ostatní. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Někdy si myslím, že jsem naprosto neschopný. –Mám k sobě poměrně dobrý vztah. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Chtěl bych si sám sebe více vážit. –Jsem s tím, čeho jsem již v životě dosáhl, vcelku spokojený. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Jsem vždy náchylný považovat se za neúspěšného člověka. – n 1 - úplný souhlas n 2 - spíše souhlas n 3 – mezi příklonem a odmítnutím n 4 – spíše nesouhlas n 5 – naprostý nesouhlas n n > Sebepojetí dítěte n4) Dotazníky § osobní autonomie § vlastní konstrukce – n5) Rozhovory s žáky n n n Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Pedagogická diagnostika