Úloha pedagogicko-psychologické poradny při práci s nadanými dětmi Školské předpisy: nŠKOLSKÝ ZÁKON č. 561/2004 Sb. § 17, n § 18 nVyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních nVyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných n Jaké požadavky poradna obvykle řeší: n nZe strany rodiny: –Dítě se ve škole nudí –Dítě má vztahové problémy v třídním kolektivu –Dítě má výukové obtíže –Předčasný nástup do školy –Přezkoumání schopností Jaké požadavky poradna obvykle řeší: n nZe strany školy: –Výchovné obtíže –Výukové obtíže Práce poradny: nKomplexní diagnostika dítěte nVypracování doporučení pro školu a podkladů k IVP nNásledná další spolupráce se školou nIndividuální péče o klienta Diagnostický proces: nPsychologická diagnostika: –Anamnestické údaje –Kognitivní schopnosti (Terman-Merrill, WISC-III, W-J, SON-R, IST, Kaufmanova baterie, Raven) –Tvořivost (Urbanův test, Torranceho test) –Osobnostní charakteristiky –Zájmy Diagnostický proces: nSpeciálně-pedagogická diagnostika: –Sluchová, zraková percepce –Lateralita –Prostorová orientace –Úroveň čtení –Úroveň písemného projevu –Matematické schopnosti n Spolupráce se školou: nZpráva z vyšetření (oblast, rozsah a typ nadání, osobnostní vlastnosti, zájmy) nPodklady k IVP nPravidelné konzultace a metodická pomoc nDalší služby (metodická pomoc pro preidentifikaci nadání - dotazníky, pořádání poradenských dnů, pravidelné schůzky s výchovnými poradci) n n Individuální péče o klienty: nPravidelné kontroly nMetodická pomoc nTerapie nProfesní orientace Dosavadní zkušenosti se spoluprací se školami: n nŠkoly nemají zájem o tuto problematiku nNejsou o tematice nadání dostatečně informovány nNemají ujasněný přístup k nadaným nMají problém s identifikací nNemají kvalifikované pedagogy DĚKUJI ZA POZORNOST