n3. Metody pedagogické diagnostiky n nMetody pedagogické diagnostiky vycházejí z výzkumných metod metodologie pedagogiky. Jde o celý systém metod. Metody se liší svojí náročností na přípravu, provedení a vyhodnocení. Jejich používání vyžaduje jistou zkušenost diagnostika. Při diagnostické činnosti je třeba vhodně metody ped. diagnostiky kombinovat a nespoléhat se pouze na jednu metodu. nK třídění metod vyjdeme z klasifikace metod podle M. Dvořákové [1], kterou upravíme. n [1] M. Dvořáková. Diagnostika vnitřních podmínek výuky. In. KALOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. s. 189-190. nI. Diagnostické metody zaměřené na jednoho žáka nebo skupinu či třídu n nÚstní zkoušky uorientační – formativní, uklasifikační - sumativní nPísemné zkoušky uorientační (formativní) x klasifikační (sumativní) uindividuální x skupinové ukrátkodobé x dlouhodobé práce (projekty, čtenářské záznamy, deníky, záznamy pozorování…) uzjišťování výsledků – úrovně dosažení kompetencí a výstupů jednotlivých oborů vzdělávání (vědomostí, dovedností, postojů…) nAnalýza produktů činnosti ukrátkodobé x dlouhodobé výsledky práce uvýrobky, výtvory, grafické práce…. uPortfolio – soubor prací žáka za určité období nPozorování nDiagnostický rozhovor nTesty nDotazník nŠkálování nSociometrie nAnamnéza nStudium pedagogické dokumentace n nII. Diagnostické metody zaměřené na posuzování výchovně vzdělávací práce učitelů, školy n n n nPozorování – hospitace ve vyučování nRozhovory s učiteli, žáky nDotazník – pro učitele, žáky nRozbor produktů činnosti žáků i učitelů nIII. Metody autodiagnostické n nPozorování své činnosti prostřednictvím záznamu nAnalýza hodnocení žáků nAnalýza příprav na výuku – cílů, úkolů, metod, forem práce, činností nDotazník – např. vztahu žáků k předmětu nRozhovor s žáky, kolegy n