Determinanty výchovy Přednášející: Doc.PhDr. Stanislav Střelec, CSc. Základní studijní literatura: Svobodová, J., Šmahelová, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-86633-81-7. Šmahelová, B. Nástin vývoje pedagogického myšlení. Brno: MSD, 2008. ISBN 978 -80 -7392 -040 -1. Determinace – 1.vymezení – určení pojmů, 2.stanovení vývojového směru, 3.vztah mezi určujícím a určovaným. Determinovat – určit, vymezit, předurčit, označit vlastnostmi,…. Výchova – proces vzájemného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji. Různá pojetí výchovy – ovlivnění : - sociokulturními podmínkami, - odlišnými koncepcemi pojetí člověka, - akcentací jednotlivých stránek výchovného procesu. Pojetí výchovy - výchova jako: 1. Plně řízený proces ovlivnění nehotového člověka pedagogem nebo institucí, naplněný snahou podřídit jej normám společnosti („ model pedeutologický“ 2. Proces akcentující úlohu samotného vychovávaného jako subjektu vlastního formování s výrazným podílem osobnosti na vlastním utváření („model pedocentrický“) 3. Proces akcentující interakci mezi učitelem a žákem; účinnost výchovy je závislá na míře interiorizace výchovných vlivů vychovávaným jedincem, jeho otevřenosti pedagogickému působení, adekvátní jeho zkušenosti a potřebě zdokonalovat se ( „m. integrující- vyvážený“) V moderním pojetí je výchova chápána především jako proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi, stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností. Vnitřní a vnější faktory (podmínky) vývoje člověka Vnitřní: - vrozené a zděděné dispozice (předpoklady druhové, rodové, individuální ( genotyp) fenotyp Vnější: - prostředí - zejména společenské - výchova Otázka – „ Je možné přesně nebo alespoň přibližně vyjádřit v kolika procentech je vývoj dítěte ovlivňován faktory dědičnosti a vedle toho výchovou a vlivy prostředí ?“ Přecenění, podcenění a vyvážené ocenění jednotlivých vývojových faktorů: - teorie samovývoje ( člověk se už rodí básníkem, vědcem, virtuosem nebo zločincem, tulákem, prostitutkou ( „ pedagogický pesimismus“- „vychovatel se může snažit sebevíc, proti vnitřním faktorům vývoje člověka mnoho nezmůže“,….) - „ Dejte mně tucet dětí a možnost zcela usměrňovat jejich prostředí a já vám z nich udělám, co si budete přát: vědce,, komisaře, profesory nebo zločince.“ 1919-J.B.Watson („pedagogický utopismus“) - „ pedagogický realismus“- je v něm optimismus, který se opírá o význam vnějších faktorů vývoje člověka, ale reálný, respektující hranice, vymezené vrozenými a dědičnými předpoklady pro vývoj jedince. Děkuji Vám za pozornost !