PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Zvládání (školní) zátěže žáky a studenty Škola jako zdroj zátěže ¨Od posouzení připravenosti ke školní docházce je škola zdrojem napětí a stresu (např. vnímané napětí rodičů…) ¨Zdroje ve škole: ¤učitelé ¤spolužáci ¤rodiče ¤požadované činnosti ¤požadované tempo ¤kvalita činnosti ¨kurikulum ¨skryté kurikulum Školní zátěžová situace (academic stressors) ¨týká se primárně žáka nebo skupiny žáků ¨vyskytuje se ve škole, nebo s ní těsně souvisí ¨různé zdroje: (vnitřní / vnější; stabilní /nestabilní; žákem ovlivnitelné / neovlivnitelné) ¨působí: dlouhodobě / krátkodobě; spojitě / přerušovaně ¨funguje: reálně / jako hrozba ¨podoba: obvyklé požadavky / výzvy / mezní situace ¨provázena: negativními a nepříjemnými emocemi ¨účinek: postupná kumulace / aktuální nápor ¨rozměr: objektivní i subjektivní Příklady (tzv. skryté kurikulum) ¨řešení nepřiměřeně obtížné úlohy ¨řešení úlohy nepřiměřeným tempem ¨kontakt s učitelem, který má k žákovi negativní vztah (až tzv. Golem efekt) ¨rvačka se spolužáky jako výzva a kriterium sociální pozice ¨vyrovnání se s vědomím vlastní noblíbenosti mezi spolužáky atd. ¨ ¨výsledkem je tzv. psychosociální stres Kontinuum stresorů (Wheaton, 1996, s. 48) makrostresory traumata chronické stresory každodenní starosti životní události hrozby diskrétní stresory spojité stresory Zvládání zátěže (coping) ¨nejednotnost vymezení – řada teorií ¤http://www.psychosomaticmedicine.org/cgi/reprint/55/3/234.pdf ¨původně – jen zvládání nadlimitní zátěže s důrazem na fyziologické projevy (Selye) ¨současná pojetí ¤obranné vs. zvládací reakce (Haanová) ¤transakční model (Lazarus, Folkmanová) nvztah mezi prostředím a osobou; zdůrazňují i jeho procesuální povahu nzvládací strategie, zvládací styl vs. aktuální rešený problém ¤teorie adaptační úrovně (adaption-level theory; Cohen a Evans) núroveň stresoru posuzujeme podle naší předchozí zkušenosti; známé vnímáme jako méně závažné ¤vědomá adaptace na stresor (např. Kohn) ndaily hasless ¨obsahově neutrální kategorie – příklady: ¤pozitivní – aktivní přístup, hledání sociální opory... ¤negativní – self-handicaping strategies, útěk do nemoci, abúzus, přejídání, „závadové party“... ¨hlavní dimenze: ¤funkce (zvládnutí situace / emoce); cíle (primární / sekundární kontrola); orientace (k / od problému); podstata řídících procesů (behaviorální / emocionální) Zvládání zátěže ¨obranné nebo zvládací reakce – funkce ¤redukují distres ¤řídí emoce ¤mají dynamickou povahu ¤jsou potencionálně vratné ¤obsahují dílčí složky ¤rozvíjejí se s věkem ¤(dle Ericksonová, 1997) Zvládání zátěže ¨Obranné reakce ¨obsahují implicitní operace ¨aktivace intrapsychicky ¨obtížněji pozorovatelné ¨neuvědomované ¨neovlivněné vůlí ¨determinovány osobnostně ¨základem instinktivní chování ¨nepředchází hodnocení situace ¨výsledkem automatické chování ¨Zvládací reakce ¨obsahují explicitní operace ¨aktivovány okolnostmi ¨snadněji pozorovatelné ¨uvědomované ¨ovládané vůlí ¨determinovány osobnostně i situačně ¨základem kognitivní procesy ¨předchází analýza situace a vlastních možností ¨výsledkem je promyšlené chování Hodnocení zátěže žákem ¨Primární (apraisal) ¤hodnocení stresoru a situace (možný problém – rozsah zkušeností žáka; vnímání ovlivněno ego-obranou atd.) ¨Sekundární (secondary apraisal) ¤odhad vlastních možností zvládnout stresor núvaha, zda obstojím nebo selžu núvaha, zda mám potenciál řešit problém núvaha, zda zvládnu své vlastní emoce nodhad dalšího vývoje problému n ¨Je důležité, zda žák vnímá situaci jako ovlivnitelnou. ¨Nácvik / intervence je snažší u aktivních strategií Typy zvládání školních zátěžových situací ¨Skinnerová, Wellborn, 1997 – analýza teorií ¤plánovité řešení problému ¤hledání kontaktu s jinými lidmi ¤vyhýbání se kontaktu s nepříjemnou situací ¤nekontrolované vybití emocí ¤absence zvládání ¨Ayers et al. (dotazník HICUPS) – faktorová an. ¤aktivní zvládací strategie ¤strategie odvádějící pozornost ¤strategie vyhýbání se ¤strategie vyhledávání sociální opory Faktory komplikující zvládání ¨Vnitřní ¤naučená bezmocnost ¤pesimistický vysvětlovací styl npříčiny neúspěchu stabilní, globální a vnitřní; úspěchu nestabilní, lokální a vnější n(Eisner, Seligman, Taylor) n ¨Vnější ¤rozporné výchovné styly rodičů, či jejich chybění, nepříznivé vlivy vrstevníků, nepříznivé vlivy školy, nepříznivé vlivy komunity (např. etnicita – Gonzales, Kim 1997) Faktory usnadňující zvládání ¨Vnitřní ¤osobnost: temperament, well-being, sebedůvěra, self-efficacy, smysl pro humor... ¤odolnost (resiliency) a nezdolnost (hardiness) ¤optimistický vysvětlovací styl ¤naděje ¤vnímaná kontrola a řízení ¤vnímaná osobní zdatnost (self-efficacy) ¨Vnější ¤sociální opora ¤ ¨J. Křivohlavý - Psychologie zdraví (Portál, Praha 2001) Metody - příklady ¨Pozorování ¤(Coping Inventory – Zeitlin) ¨Rozhovor ¤(standardizovná či polostandardizovaná podoba) ¤často problematický u chlapců (neradi hovoří o problémech) ¨Dotazníky a posuzovací škály ¤klasika žánru (pro dospělé) - Ways of Coping Questionnaire - Susan Folkman & Richard S. Lazarus ¤diskutabilní psychometrické parametry (self-report); často průřezový charakter, problematické statistické zpracování (FA); Lazarus doporučuje klastrovou analýzu (zajímá nás právě individuální specifičnost) ¤přehled metod – Čáp, Mareš, s. 548-549 ¤v ČR v současnosti neexistuje standardizovaný nástroj; převažují metody pro experimentální použití – např.: nCTK (T. Kohoutek, inspirováno Seifke-Krenke, Lazarus, Folkman) Metody – inventáře situací (př. CTK) Metody – inventáře reakcí (př. CTK) Literatura (výběr) ¨Čáp, Jan, Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2000. s. 527-563 ¨Frydenberg, Erica. Adolescent Coping : Theoretical and Research Perspectives. Routledge 1996. (a novější vydání) ¤http://site.ebrary.com/lib/masaryk/Top?channelName=masaryk&cpage=1&docID=10057307&f00=text&frm=smp .x&hitsPerPage=10&layout=document&p00=coping&sortBy=score&sortOrder=desc