Cvičné otázky 1. Současné teorie učení přímo vycházejí a. z behaviorismu b. z humanistické psychologie c. z konstruktivismu d. z psychoanalýzy 2. Jízda na kole je produktem učení a. fyzického b. mechanického c. senzomotorického d. senzorického 3. Thorndikův pokus s hladovou kočkou v „problémové skříňce“ ilustruje učení a. klasickým podmiňováním b. metodou pokus-omyl c. observační d. vhledem 4. Jaký je rozdíl – podle behavioristů - mezi odměnou a trestem z hlediska výsledků výchovy a vyučování? a. trestáním se nedá dosáhnout žádných výsledků b. trestání vede k dosažení cílů rychleji, ale odměňování má trvalejší efekt c. trestání vede k dosažení cílů pomaleji, ale výsledky jsou dlouhodobé d. odměňování vede k dosažení cílů rychleji, ale výsledky jsou jen krátkodobé 5. Rozvinutým schopnostem autoregulace učení neodpovídá (podle Zimmermana a Schunka, 1998) a. hledání příčin úspěchu a neúspěchu v použité strategii b. kladení cílů hierarchických, specifických i perspektivních c. orientace na výkon d. schopnost adaptovat se na nové podmínky 6. Jaký odborný časopis z oblasti pedagogické psychologie znáte? 7. Co je to dětská věda (v procesu učení)? Uveďte příklad. 8. Jaké znáte typy výsledků učení? (min. tři) 9. Jaké teorie výchovných stylů učitelů i rodičů znáte? (min. dvě; stručně charakterizujte) 10. Pavlovovy experimenty se psy jsou příkladem jakého typu učení? a. klasického podmiňování b. memorování c. operantního podmiňování d. senzomotorického učení 11. Žák, který se podle vlastního vyjádření lépe učí, když si může při čtení učebnice broukat nějakou melodii reprezentuje a. Auditivní styl b. Kinestetický styl c. Žážitkový styl d. Vizuální styl 12. Uveďte jméno autora české metody pro diagnostiku výchovných stylů.