Analýza vyučovací hodiny (přednáška 11. 12. 2012) Obsah přednášky • Analýza výuky jako klíčová součást profesních činností učitelů • Učitelská intuice: hlavní problém profese? • Proč analyzovat výuku? Je to potřeba? • Hospitace jako nástroj profesního rozvoje • Hospitační metodika AAA Inspirováno výzkumnou publikací Janík, Slavík, Najvar et al. (2011), která je k dispozici zde. Analýza výuky jako klíčová součást profesních činností učitelů • Tvorba a strukturování obsahu výuky je v centru uvědomělé pozornosti učitele. • Analýza (interpretace) výuky zpravidla probíhá přímo v akci a je záležitostí učitelské intuice. Učitelská intuice: hlavní problém profese? • Mnozí učitelé prokazují výborné schopnosti realizovat výuku a řešit související problémy. • Potíže se objevují, pokud mají zdůvodnit, proč použili právě určitý postup, příp. proč v určité situaci reagovali tak či onak. Učitelská intuice: zdroj poznávací nejistoty Důsledky: • Učitelé nedisponují znalostmi (pojmy), prostř. kterých by byli schopni svá rozhodnutí zdůvodnit. • Střídmá profesionální komunikace o problémech spojených s výukou. • Oslabená profesionální komunikace ve vztahu k praxi výuky podvazuje tvorbu pedagogické teorie. • Odtud pramení poměrně vysoká míra poznávací nejistoty (Giddens, 1986, s. 539). rutinizace aktivit Učitelé jsou izolováni ve třídě?! Izolace ve třídě učitelům brání hovořit o svých myšlenkách a řešit společné problémy. Proč analyzovat výuku? Je to potřeba? • Začarovaný kruh: • učitelé v praxi nevnímají přínosnost analyzování výuky = nevěnují pozornost zdůvodňování svých profesních rozhodnutí. • chybí-li potřeba zdůvodňovat jednání ve výuce, nevytváří se ani poptávka po analýze. • Problém však nastává v situaci, dojde-li k tlaku na změny. • Tlak na změny: kurikulární reforma, inspekce, ředitel, rodiče... Hospitace jako nástroj profesního rozvoje • Návštěva ve třídě spojená s následným rozborem • Zpětnovazební a kontrolní funkce • Kdy je pedagogická hospitace „rozvíjející“? • Pokud dochází k odborné komunikaci o kvalitách výuky • Pokud dochází k poučení ze zpětné vazby (reflexe) • Zprostředkování plodného kontaktu mezi pedagogickou teorií a praxí Jak přivádět k řeči intuici? (Janík, Slavík, Najvar et al., 2011, s. 60). Otázka kvality výuky v centru pozornosti hospitací • Učitelova tvořivá práce s obsahem je středem pozornosti při hospitaci i v průběhu pohospitačního rozboru. • Vše je pod zorným úhlem požadavků na cíle, kterých má žák při svém učení ve výuce dosáhnout. • ZÁJEM O SLEDOVÁNÍ VZTAHŮ MEZI CÍLI A OBSAHEM (Pasch et al., 1998, s. 193) Hospitační metodika AAA • Anotace dané situace zahrnující její kontext v rámci vyučovací hodiny • Následná analýza bude zaměřena na určitý aspekt situace (její strukturu, průběh, didaktické provedení apod., která v sobě zahrnuje potenciál ke změně. • V závěru bude navržena a následně přezkoumána alterace (tj. hypotetická změna k lepšímu), což umožní provést diskusi v duchu tzv. reflektivní praxe (srov. Janík, Slavík, Najvar et al., 2011, s. 44-62). Tak či onak ve výuce • Pochválen buď učitel, který zná dvacet, třicet nebo třeba sto padesát způsobů, jak vyučovat totéž jinak. (Janík & Najvar, 2012, s. 45) • Zdařilý příklad aplikace metodiky AAA je zde. Děkuji za pozornost! Literatura Janík, T., & Najvar, P. (2012). Tak či onak ve výuce… Výukové situace a úvahy nad možnostmi jejich změn k lepšímu. Komenský, 137(1), s. 45-46. Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Od virtuálních hospitací k videostudiím. Praha: NÚV. Giddens, A. (1986). Action, subjectivity and the constitution of meaning. Social Research, 53(3), 529–545. Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.