RVP ZV a tvorba ŠVP n 01 j0078701 Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní školní vzdělávací program j0295165 RVP ZV a tvorba ŠVP nPředpoklady pro tvorbu ŠVP n nPozitivní postoj ke změně nInformovanost o změně kurikula v evropském kontextu nZnalost RVP ZV nZnalost vyučovacích strategií, jejichž realizací naplníme obecné cíle, klíčové kompetence a dílčí výstupy RVP ZV – didaktická a odborná příprava nZkušenosti nDovednost týmové práce n n n j0078740 02 RVP ZV a tvorba ŠVP j0301252 03 j0299125 učitel - praktik student zkušenost teoretická vybavenost RVP ZV a tvorba ŠVP nCo si uvědomit před tvorbou ŠVP? n Cíl výchovy a vzdělávání n 04 UČIVO DÍTĚ Role diagnostika Role facilitátora Role průvodce Role garanta RVP ZV a tvorba ŠVP nDvojstupňové kurikulum n n n 05 RVP ZV ŠVP CO? Podmínky Jak? Čím? j0078754 RVP ZV a tvorba ŠVP nPřed zahájením tvorby ŠVP n nAnalýza školy (SWOT) n - zmapování vnitřního i vnějšího prostředí školy n - uvědomění si, kde jsme n nBezpodmínečná znalost celého RVP ZV n 06 j0283733 RVP ZV a tvorba ŠVP nVlastní tvorba ŠVP nUvědomit si jednotlivé kroky tvorby ŠVP nZpracovat harmonogram postupu při tvorbě n n n 07 Školní rok 2005/2006 Kroky 9 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 j0236212 RVP ZV a tvorba ŠVP nStruktura ŠVP 1)Identifikační údaje 2)Charakteristika školy §Úplnost a velikost školy §Vybavení školy (materiální, prostorové, technické, hygienické) §Charakteristika pedagogického sboru §Dlouhodobé projekty, mezinárodní spolupráce §Spolupráce s rodiči a jinými subjekty §Charakteristika žáků - doporučeno ü 08 j0236291 RVP ZV a tvorba ŠVP n3) Charakteristika ŠVP n -Směřování školy, zaměření – profilace školy -Výchovné a vzdělávací strategie – společné postupy na úrovni školy, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence: – - k učení – - ke komunikaci – - k řešení problémů – - sociální a interpersonální – - občanské – - pracovní 09 j0296989 RVP ZV a tvorba ŠVP nKlíčové kompetence n nSoubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot n nJsou využitelné v učení i v praktickém životě nUmožňují žákům efektivně a odpovídajícím způsobem jednat při různých činnostech a situacích 10 j0236233 RVP ZV a tvorba ŠVP nPochopení „rozklíčování“ klíčových kompetencí ( řídit auto ) nZnalosti - zná dopravní předpisy a značení n - zná význam „knoflíků, páček, … ) v autě n - ví, které palivo potřebuje do auta n - zná cestu k cíli nebo ví, kde ji zjistí nSchopnosti - rozlišuje barvy, rozlišuje pravou a levou stranu n - vidí i za šera n - odhaduje vzdálenosti protijedoucího auta n - pamatuje si, kde zaparkoval/a auto nDovednosti - startovat, řadit, plynule se rozjíždět, zapnout světla n - najít cestu podle automapy, zaparkovat…. nPostoje - dodržuje předpisy z úcty k zákonům n - přijímá zodpovědnost za bezpečí spolujezdce n - používá auto, jen když je to nutné 11 j0236233 RVP ZV a tvorba ŠVP nKompetence k učení §Volí vhodné způsoby učení §Plánuje, organizuje své učení (autoregulace učení) §Vyhledává, třídí, zpracovává a efektivně využívá informace §Pracuje s pojmy, symboly., uvádí věci do souvislostí §Pozoruje, experimentuje, porovnává, vytváří závěry §Má pozitivní vztah k učení – chce se učit, poznávat §Posoudí vlastní pokrok, své výsledky §Hledá cesty k zdokonalení n 12 Strategie učení j0236233 RVP ZV a tvorba ŠVP nZabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nZabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných nZačlenění průřezových téma n n4) Učební plán n5) Učební osnovy n6) Hodnocení žáků a autoevaluace školy n 13 j0236233 RVP ZV a tvorba ŠVP nVzdělávací oblasti n nJazyk a jazyková komunikace nMatematika a její aplikace nInformační a komunikační technologie nČlověk a jeho svět nČlověk a společnost nČlověk a svět práce nČlověk a zdraví nČlověk a příroda nUmění a kultura 14 j0295165 PRŮŘEZOVÁ TÉMATA 1) OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA 2) VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA 3) VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH 4) MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA 5) ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA 6) MEDIÁLNÍ VÝCHOVA j0295165 RVP ZV a tvorba ŠVP nUčební osnovy nNázev vyučovacího předmětu n nCharakteristika vyučovacího předmětu – obsahové, časové a organizační vymezení předmětu n nVýchovné a vzdělávací strategie: společné postupy na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků n nVzdělávací obsah vyučovacího předmětu n - rozpracování očekávaných výstupů do ročníků n - výběr a rozpracování učiva do ročníků n - průřezová témata n n n 15 j0283559 j0295165 j0236291 j0236291 j0236291 j0236291