Tematické okruhy a otázky ke státní závěrečné zkoušce z oboru výtvarná výchova B. Teorie vyučování l. b) Analogie mezi ontogenezí a fylogenenezí výtvarného projevu. Umění prehistorických kultur a přírodních národů jako zdroj inspirace didaktiky výtvarné výchovy. Hučínová Lenka 2. b) Charakteristika fází ontogenetického vývoje výtvarného projevu, specifika didaktických přístupů ve výtvarné výchově k jednotlivým věkovým skupinám. Valentová Aneta 3. b) Spontaneita, expresivita a výtvarné myšlení ve výtvarném projevu dítěte, pubescenta a adolescenta. Příklady chápání těchto pojmů v historii a současnosti výtvarné výchovy. 4. b) Typologie výtvarného projevu v dílech klasiků teorie výtvarné pedagogiky. Současné pojetí výtvarných typů ve výtvarné pedagogice a v umění. Lišková Martina 5. b) Symbol, archetyp a mýtus ve výtvarném projevu dětí a mládeže. Mytologické náměty výtvarné tvorby jako prostředek psychologizace výtvarné výchovy. Burdová Jitka 6. b) Motivace výtvarné činnosti na základní škole, na střední škole a v zájmových institucích (výrazová hra, slovní invence, hudba, animace, pedagogika iniciace, synestetická etuda v motivaci tvorby). 7. b) Interpretace výtvarné práce, psychodiagnostická funkce výtvarného projevu dítěte (rozdíl mezi diagnostickými testy a interpretací). Formy sebereflexe a hodnocení výtvarného projevu. 8. b) Námět ve výtvarné výchově (náměty k individuální a skupinové výtvarné činnosti, kontextualizace námětu vzhledem k rámcovým vzdělávacím programům, příklady námětů výtvarných projektů). Levínská Pavla 9. b) Prezentace dětské a studentské výtvarné práce dítěte (klasické a soudobé formy výstav a doprovodných programů k výstavám, environmentální formy prezentace plošné, prostorové či konceptuální práce – příklady). Pavlíková Hana 10. b) Metodická řada a výtvarný projekt (výtvarné myšlení, smysl projektování výtvarných činností, jednotlivé druhy a modely výtvarných projektů). Hudáková Tatiana 11. b) Průkopníci nového poselství výchovy výtvarnou tvorbou, hnutí za uměleckou výchovu v českých zemích, experimentální pedagogika, dětský expresionismus. Psychologická didaktika a počátky empirického výzkumu ve výtvarné výchově. 12. b) Avantgardní výtvarné školy a učiliště. Odkaz Bauhausu výtvarné pedagogice. Zachrlová Berta 13. b) Analogie mezi výtvarným projevem umělců a dětí. Publikace umělců avantgardy jako zdroj pedagogicko-uměleckých přístupů k výtvarné tvorbě. Odkaz skupiny CoBrA a umění situacionismu výtvarné pedagogice. 14. b) Performativní projevy ve výtvarné pedagogice. Nové podněty pro výtvarnou pedagogiku vycházející z umění postmoderny. 15. b) Námětová inspirace umělecko-pedagogických projektů. Hledání příkladů námětů ve výtvarných směrech a skupinách. Sedláčková Barbora 16. b) Principy výtvarné tvorby v „dílně“. Novodobé pojetí dílny jako cesty k umění, k sebevyjádření i k sebereflexi. 17. b) Výtvarné projekty a dílny v praxi – osobnosti české výtvarné pedagogiky. 18. b) Specifika výtvarné práce dětí a dospělých s mentálním a tělesným postižením. Komentář k výtvarné práci mentálně a fyzicky postiženého. Křivová Jana, Martina Skrejvalová 19. b) Domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním. 20. b) Výklad pojmů kreativní a pasivní arteterapie (formy a metody arteterapeutické práce s výtvarným zaměřením). Šťastová Anita 21. b) Současné zahraniční trendy ve výtvarné výchově, charakteristika teorie a praxe výtvarné výchovy v Německu, Rakousku a ve Francii. Americký model výchovy uměním (osobnosti, tendence). 22. b) Výstavy, přehlídky a soutěže dětské výtvarné tvorby u nás a v zahraničí, významná výtvarná učiliště, osobnosti. 23. b) Úloha materiálu v motivaci výtvarných činností, materiál jako východisko pedagogického experimentu a výtvarného projektu. 24. b) Základy interpretace uměleckého díla a animace díla v muzeopedagogické praxi (participace diváka na interpretaci uměleckého díla, muzeopedagogické publikace). 25. b) Odkaz Readovy koncepce „výchovy uměním“. Hlavní vývojové tendence teorie a praxe výtvarné pedagogiky ve druhé polovině 20. století. Beuysova „rozšířená pedagogika“. Veronika Bužková 26. b) Intermediální výtvarné aktivity, metody jejich rozvíjení na druhém stupni ZŠ a na SŠ. 27. b) Osobnosti české výtvarné pedagogiky: Jaromír Uždil, Igor Zhoř, Jiří David, Jaroslav Brožek a další čeští teoretici a výtvarní pedagogové. Romana Siebenbürgerová 28. b) Výtvarná výchova v Rámcovém vzdělávacím programu, učebnice, využití audiovizuální techniky ve výtvarné výchově, technické a materiální vybavení školy. 29. b/ Výtvarný projev v mezioborových pedagogických projektech na různých typech škol. 30. b) Environmentální výchova, výtvarné aktivity mimo školu, vedení výtvarné dílny, kurzu, semináře, výtvarné činnosti v exteriéru.