Tematické okruhy a otázky ke státní závěrečné zkoušce z oboru výtvarná výchova B. Teorie vyučování l. b) Analogie mezi ontogenezí a fylogenenezí výtvarného projevu. Umění prehistorických kultur a přírodních národů jako zdroj inspirace didaktiky výtvarné výchovy. Hučínová Lenka - 18.10 2. b) Charakteristika fází ontogenetického vývoje výtvarného projevu, specifika didaktických přístupů ve výtvarné výchově k jednotlivým věkovým skupinám. Valentová Aneta - 18.10 3. b) Spontaneita, expresivita a výtvarné myšlení ve výtvarném projevu dítěte, pubescenta a adolescenta. Příklady chápání těchto pojmů v historii a současnosti výtvarné výchovy. 18. 10 4. b) Typologie výtvarného projevu v dílech klasiků teorie výtvarné pedagogiky. Současné pojetí výtvarných typů ve výtvarné pedagogice a v umění. Lišková Martina - 18.10 5. b) Symbol, archetyp a mýtus ve výtvarném projevu dětí a mládeže. Mytologické náměty výtvarné tvorby jako prostředek psychologizace výtvarné výchovy. Burdová Jitka - 25.10 6. b) Motivace výtvarné činnosti na základní škole, na střední škole a v zájmových institucích (výrazová hra, slovní invence, hudba, animace, pedagogika iniciace, synestetická etuda v motivaci tvorby). Veselá Martina - 25. 10 7. b) Interpretace výtvarné práce, psychodiagnostická funkce výtvarného projevu dítěte (rozdíl mezi diagnostickými testy a interpretací). Formy sebereflexe a hodnocení výtvarného projevu. 25.10 8. b) Námět ve výtvarné výchově (náměty k individuální a skupinové výtvarné činnosti, kontextualizace námětu vzhledem k rámcovým vzdělávacím programům, příklady námětů výtvarných projektů). Levínská Pavla - 1.11 9. b) Prezentace dětské a studentské výtvarné práce dítěte (klasické a soudobé formy výstav a doprovodných programů k výstavám, environmentální formy prezentace plošné, prostorové či konceptuální práce – příklady). Pavlíková Hana - 1.11 10. b) Metodická řada a výtvarný projekt (výtvarné myšlení, smysl projektování výtvarných činností, jednotlivé druhy a modely výtvarných projektů). Hudáková Tatiana – 1.11 11. b) Průkopníci nového poselství výchovy výtvarnou tvorbou, hnutí za uměleckou výchovu v českých zemích, experimentální pedagogika, dětský expresionismus. Psychologická didaktika a počátky empirického výzkumu ve výtvarné výchově. Sedláčková Tereza - 8. 11 12. b) Avantgardní výtvarné školy a učiliště. Odkaz Bauhausu výtvarné pedagogice. Zachrlová Berta – 8.11 13. b) Analogie mezi výtvarným projevem umělců a dětí. Publikace umělců avantgardy jako zdroj pedagogicko-uměleckých přístupů k výtvarné tvorbě. Odkaz skupiny CoBrA a umění situacionismu výtvarné pedagogice. Siebenbürgerová Iveta – 8.11 14. b) Performativní projevy ve výtvarné pedagogice. Nové podněty pro výtvarnou pedagogiku vycházející z umění postmoderny. 15. 11 15. b) Námětová inspirace umělecko-pedagogických projektů. Hledání příkladů námětů ve výtvarných směrech a skupinách. Sedláčková Barbora - 15. 11 16. b) Principy výtvarné tvorby v „dílně“. Novodobé pojetí dílny jako cesty k umění, k sebevyjádření i k sebereflexi. 15.11 17. b) Výtvarné projekty a dílny v praxi – osobnosti české výtvarné pedagogiky. Miková Magdaléna – 15.11 18. b) Specifika výtvarné práce dětí a dospělých s mentálním a tělesným postižením. Komentář k výtvarné práci mentálně a fyzicky postiženého. Křivová Jana, Martina Skrejvalová – 22.11 19. b) Domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním. Matysová Markéta – 22. 11 20. b) Výklad pojmů kreativní a pasivní arteterapie (formy a metody arteterapeutické práce s výtvarným zaměřením). Šťastová Anita – 22.11 21. b) Současné zahraniční trendy ve výtvarné výchově, charakteristika teorie a praxe výtvarné výchovy v Německu, Rakousku a ve Francii. Americký model výchovy uměním (osobnosti, tendence). 29.11 22. b) Výstavy, přehlídky a soutěže dětské výtvarné tvorby u nás a v zahraničí, významná výtvarná učiliště, osobnosti. Tunová Veronika - 29.11 23. b) Úloha materiálu v motivaci výtvarných činností, materiál jako východisko pedagogického experimentu a výtvarného projektu. Horecká Veronika – 29.11 24. b) Základy interpretace uměleckého díla a animace díla v muzeopedagogické praxi (participace diváka na interpretaci uměleckého díla, muzeopedagogické publikace). 6.11 25. b) Odkaz Readovy koncepce „výchovy uměním“. Hlavní vývojové tendence teorie a praxe výtvarné pedagogiky ve druhé polovině 20. století. Beuysova „rozšířená pedagogika“. Veronika Bužková – 6.11 26. b) Intermediální výtvarné aktivity, metody jejich rozvíjení na druhém stupni ZŠ a na SŠ. Sedláček Lukáš – 6.12 27. b) Osobnosti české výtvarné pedagogiky: Jaromír Uždil, Igor Zhoř, Jiří David, Jaroslav Brožek a další čeští teoretici a výtvarní pedagogové. Romana Siebenbürgerová – 6 .12 28. b) Výtvarná výchova v Rámcovém vzdělávacím programu, učebnice, využití audiovizuální techniky ve výtvarné výchově, technické a materiální vybavení školy. Musilová Kristýna – 13.12 29. b/ Výtvarný projev v mezioborových pedagogických projektech na různých typech škol. 13.12 30. b) Environmentální výchova, výtvarné aktivity mimo školu, vedení výtvarné dílny, kurzu, semináře, výtvarné činnosti v exteriéru. Benešová Marie 13.12